راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک‌ها و فین‌تک‌ها؛ دوست یا دشمن / اگر نمی‌توانید شکستشان دهید، به آنها ملحق شوید

«اگر نمی‌توانید آنها را شکست دهید، به آنها بپیوندید». از این ضرب‌المثل می‌توان در توصیف رابطه کنونی میان بانک‌ها و کسب‌وکارهای فین‌تک اشاره کرد؛ رابطه‌ای که با وجود مصرف‌کنندگانی که به دنبال استفاده از روش‌های پرداخت آسان و راحت هستند، رابطه‌ای بسیار رقابتی شده است.

رابطه میان موسسات مالی کنونی با بازیگران جوان‌تر عرصه فناوری یکی از مهمترین و جذاب‌ترین موضوعات مطرح‌شده در مانی 2020 لاس‌وگاس بود. در واقع دو نمونه همکاری میان بانک‌ها و فین‌تک‌ها ازجمله Zelle و Interac Corp از نمونه‌های مورد توجه و بررسی در کنفرانس مانی 2020 بودند که در واقع افراد حاضر در کنفرانس، با اشاره به این دو مورد به دنبال پاسخ دادن به این سوال بودند که آیا در حوزه پرداخت‌های فرد به فرد، بانک‌ها هم می‌توانند به اندازه فین‌تک‌ها خوب باشند؟ و باید گفت که در همان ابتدای جلسه، نزدیک به 45 درصد افراد حاضر بر این باور بودند که کسب‌وکارهای فین‌تک بر صنعت پرداخت حکمرانی خواهند کرد.

 

Interac Corp حکمران صنعت پرداخت کانادا

Interac Corp، ارائه‌دهنده راهکار انتقال پول در کانادا است که توسط موسسات مالی این کشور راه‌اندازی شده است و در حال حاضر به‌عنوان پیشروترین شبکه پرداخت کانادا شناخته می‌شود. این شرکت به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا با استفاده از تلفن‌های هوشمند بتوانند برای فروشندگان و پذیرندگان پول ارسال کنند.

این شرکت سال گذشته کارت نقدی روی سرویس اندروید پی را معرفی کرد که به مصرف‌کنندگانی که کارت‌های نقدی صادرشده توسط گروه مالی BMO، CIBC، Desjardins و Scotiabank را در اختیار داشتند امکان پرداخت از طریق اندروید پی را در تمام مناطقی که پرداخت‌های غیرتماسی Interac پذیرش می‌شد، فراهم می‌کرد.

دبی گمبل معاون پلتفرم و محصولات دیجیتال شرکت می‌گوید: «سال گذشته این شرکت 50 درصد رشد را تجربه کرده است و مشتریان کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان این  شبکه را با آغوش باز پذیرفته‌اند.»

گمبل در ادامه گفت که روابط میان بانک‌ها و فین‌تک‌ها بیشتر از قبل جزئی‌تر و دقیق‌تر شده است و بانک‌ها در حال همکاری با انکوباتورهای شتاب‌دهنده و توسعه‌دهندگان از طریق به‌کارگیری APIها هستند تا بتوانند راهکارهای متقاعدکننده‌تری برای مصرف‌کنندگان فراهم کنند.

 

Zelle موج جدیدی در ایالات متحده به راه انداخت

شبکه Zelle هم توسط جمعی از موسسات مالی در ایالات متحده راه‌اندازی شد. در سال 2016 شرکت ارلی وارنینگ سرویس Zelle را به مشتریان بانکی معرفی کرد تا آنها بتوانند ارسال و درخواست پول به دوستان و خانواده‌هایشان داشته باشند. این شبکه به هرکسی که دارای حساب پس‌انداز و جاری است این امکان را می‌دهد تا با ثبت‌نام در وب‌سایت Zelle یا با استفاده از اپلیکیشنش، پرداخت‌هایشان را دریافت کنند.

این سرویس همچنین به افراد اجازه می‌دهد تا با استفاده از تلفن همراه و از طریق ایمیل، اپلیکیشن بانکداری موبایلی و یا اپلیکیشن Zelle، تنها در چند دقیقه پول ارسال کنند.

این سرویس که در اختیار تمام بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری ایالات متحده است، در سه‌ماهه سوم سال 2018 توانست 116 میلیون تراکنش و در مجموع 32 میلیارد دلار پرداخت را پردازش کند. حجم تراکنش‌ها نسبت به سه‌ماهه قبل 16 درصد افزایش داشته است و باید گفت که 75 درصد کاربران این سرویس را نسل میلنیال تشکیل می‌دهند.

بانک آمریکا، سال گذشته برخ از قابلیت‌های Zelle را وارد پورتال بانکداری موبایلی و آنلاین خودش کرد. برایان مونیهان، مدیرعامل بانک آمریکا درباره موفقیت این بانک به‌عنوان بخشی از شبکه Zelle می‌گوید: «مشتریان 8 میلیارد دلار پرداخت فرد به فرد از طریق این اپلیکیشن انجام داده‌اند که نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است.»

هرچند که ظهور کسب‌وکارهای فین‌تک موجب چالش موسسات ارائه‌دهنده سرویس‌های مالی موجود شده است، با این حال همکاری‌ها و مشارکت‌های ایجادشده توانسته برخی تمایزات میان این دو را از بین ببرد.

منبع: ATM market place

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.