پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
بیانیه مطبوعاتی دیجیکالا، توسعه ابزارهای نظارتی برای کنترل قیمتها
به گزارش دیجیکالا، این شرکت در بیانیهای از بهبود و توسعه ابزارهای نظارتیو کنترل بیشتر بر قیمتهای فروشندگان در پلتفرم مارکتپِلیس خبر داد. متن این بیانیه را در ادامه خواهید خواند:
دیجیکالا در راستای مهمترین اصل خود، مشتریمحوری، در حال بهبود و توسعه ابزارهای نظارتی و کنترل بیشتر بر قیمتهای فروشندگان در پلتفرم مارکتپِلیس (Marketplace) است که بخشی از این ابزارها هم اکنون اجرایی شدهاند. این ابزارها با تکنیکهای دادهکاوی (Data Mining) توسعه پیدا کردهاند و برای حفظ تجربه با اطمینان خرید مشتریان در شرایط فعلی اقتصادی، ضروری هستند.
دیجیکالا در حال حاضر با ۱۵ هزار فروشنده در سطح کشور همکاری میکند و این فروشندگان بیش از ۷۰۰ هزار نوع کالا در پلتفرم مارکتپِلیس به طور مستقیم عرضه میکنند. کنترل و نظارت بر این تعداد کالا در دستههای محصولی مختلف و متنوع در شرایط پرتلاطم قیمتی با ابزارهای کنترل دستی و تنها استفاده از نیروی انسانی، به شدت دشوار و پیچیده است. از این روی طراحی این ابزارهای هوشمند آغاز شده است تا خطاها در کنترل و نظارت به حداقل ممکن کاهش یابد.»
هماکنون کالاها در دیجیکالا به سه گروه تقسیم شدهاند:
- کالاهایی که روی آنها قیمت مصرفکننده درج شده است: تا کنون ۲۰ هزار نوع از این کالاها شناسایی شده (این آمار روزانه در حال افزایش است) و امکان ثبت قیمت بیشتر از قیمت درج شده روی محصول برای هیچ فروشندهای ممکن نیست. این کالاها در وبسایت دیجیکالا با ذکر عبارت «قیمت مصرفکننده» از بقیه متمایز شدهاند. مواد غذایی و محصولات تند مصرف نمونهای از این گروه کالایی است.
- کالاهایی که قیمت روی آنها درج نشده است اما لیست قیمت قطعی و بهروز از طرف واردکنندگان رسمی، تولیدکنندگان یا اتحادیههای مربوطه برای آنها وجود دارد. برای این گروه از کالاها نیز، قیمتهای موجود در لیست به عنوان حداکثر قیمت مجاز در نظر گرفته شده است و هیچ فروشندهای در پنل خود مجاز نیست که قیمتی بیشتر از آن برای این گروه از کالاها تعیین کند. محصولات برخی از برندهای معتبر لوازم خانگی در این دسته قرار میگیرند. برای گسترش این لیستها به کمک اتحادیهها و سایر نهادهای نظارتی نیازمندیم.
- دسته سوم کالاهایی هستند که نه قیمتی بر آنها درج شده است و نه لیست قیمت قطعی برای آنها وجود دارد. با بهرهگیری از تکنیکهای تشخیص تغییرات قیمتی نامتعارف (Price Anomaly Detection) و قوانین طراحی شده، از افزایش ناگهانی و غیرمنطقی قیمتها توسط فروشندگان برای این گروه از کالاها جلوگیری خواهد شد. این روش در مراحل ابتدایی کار خود قرار دارد و به مرور زمان دقت آن افزایش و خطاها کاهش مییابد.
تلاش داریم با بهکارگیری تمامی امکانات داخلی و ظرفیت علمی و فنی کشور ابزارهای نظارتی جدید را برای کنترل دقیقتر قیمتها در بخش مارکِتپلیس توسعه دهیم. تجربه با اطمینان خرید برای کاربران، حتی در شرایط پرچالش اقتصادی، اصل تخطیناپذیر دیجیکالاست و بدین منظور مجموعهای از اقدامات برای همین شرایط طراحی شده که همزمان با اجرایی شدن آنها اطلاعرسانی خواهند شد. برای توسعه بیشتر این ابزارها و بهبود فرآیندهای کنترلی به کمک و ایدههای دانشگاهها، مراکز پژوهشی و استارتآپها نیازمندیم و از پیشنهادهای جدید و نوآورانه استقبال میکنیم.