راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اولین صحبت‌های فرهاد دژپسند به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی

فرهاد دژپسند در مراسم معارفه خود به عنوان وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: «یکی از برنامه‌های ما اهرم کردن دارایی دولت است. الان ما هفت هزار میلیارد تومان دارایی داریم که در دوره سه ساله باید بیست درصد آن را اهرم کنیم.»

به گزارش ایلنا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در این مراسم که دیروز، 13 آبان 97 برگزار شد، گفت: «بنده در جلسه‌ای که با همکاران داشته‌ام، عزم آهنین آنها را برای عبور از این شرایط دیدم. ما در این وزارتخانه سرمایه گران‌قیمتی از سرمایه انسانی داریم اما بدیهی است که نباید به این بسنده کرد چراکه کشور، بهره‌مند از سرمایه گسترده انسانی است.»

او با بیان اینکه برنامه بنده تشکیل هسته‌های اندیشه‌ورزی است تا ظرفیت وزارتخانه را برای عبور از بحران و تحقق اهداف وزارتخانه تکمیل کنند، اظهار داشت: «در اوایل انقلاب ما پنجاه اقتصاددان داشتیم اما امروز دانشگاه‌های ما از این لحاظ فنی هستند.»

وزیر اقتصاد ادامه داد: «با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، دانشگاه و بخش خصوصی می‌توانیم شبکه‌ای را ایجاد کنیم تا کمک کند آنچه خود داریم از بیگانه تمنا نکنیم. بخش خصوصی آنقدر باید قدرت داشته باشد تا دارندگان کارت طلایی پشت در وزارت اقتصاد ننشینند.»

دژپسند با بیان اینکه باید کمک کرد در عملیات بزرگ جنگ به فتح برسیم لذا جنگ حیدری و نعمتی به سرانجام نمی‌رسد، تصریح کرد: «اگر تعامل داشته باشیم، همراه استقلال می‌توانیم موفق باشیم. یکی از برنامه‌های ما اهرم کردن دارایی دولت است. الان ما هفت هزار میلیارد تومان دارایی داریم که در دوره سه ساله باید بیست درصد آن را اهرم کنیم. با همکاری دستگاه‌های اجرایی، طراحی داریم که بر اساس آن نباید از دارایی‌های دولت غافل باشیم و امروز می‌توانیم آن را عملیاتی کنیم.»

وی افزود: «شرکت‌های دولتی قابلیت بالایی در رشد اقتصاد دارند. شرکتی که سه هزار میلیارد تومان دارایی دارد نباید نیم درصد بازده داشته باشد. بخش‌های غیربازده را باید واگذار کرد.»

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه باید از بازار ثانویه و پذیره‌نویسی به عنوان ابزارهای لازم برای اهرم کردن نقدینگی استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: «بانک‌ها چه دلیلی برای بنگاهداری دارند؟ ما باید دارایی‌های مازاد آنها را واگذار کرده و به مردم نشان دهیم که در این شرایط سخت و در مواجهه با دشمن پلید آنچه داریم مال شما است و باید واگذار کنیم و این روند ادامه‌دار باشد. به وسیله سبک‌سازی بانک‌ها و اصلاح ساختار آنها به ویژه بانک‌های دولتی باید به فلسفه وجودی خود عمل کند.»

دژپسند با تاکید بر نقش و اهمیت اجرای برنامه‌ها ابراز داشت: «من معتقدم داشتن برنامه یک سو است و سو دیگر آن، اجرایی کردن آن است به طوری که مقام معظم رهبری در جلساتی که با ایشان داشتیم در این موضوع تاکید داشته‌اند که ما برنامه‌های خوبی داریم ولی به دلیل عدم نظارت به دست فراموشی سپرده می‌شود البته بنده این توانایی را دارم که برنامه‌ها و تئوری‌های خود را به مرحله اجرا برساند.»

وی با بیان اینکه برای شتاب بخشیدن به رشد اقتصادی ایران نیازمند منابع مالی خارجی هستیم، عنوان کرد: «باید از منابع مالی خارجی اعم از فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کنیم و راه را برای سرمایه‌گذاری خارجی باز کنیم اما این در گرو قدرشناسی سرمایه‌گذار داخلی است چون اگر قدر سرمایه‌گذار داخلی را ندانیم نمی‌توانیم سرمایه‌گذار خارجی را جذب کنیم بنابراین نباید به داشته‌های داخلی اکتفا کرد.»

وزیر اقتصاد اضافه کرد: «نباید فراموش کرد که سرمایه‌گذاری منجر به رشد اقتصادی می‌شود و اگر در این روند با انبوهی از مشکلات روبرو باشد، نمی‌تواند به اهداف برسد.»

دژپسند با یادآوری اینکه یکی از برنامه‌هایی که تمامی دستگاه‌ها موظف به تقویت آن هستند بهبود فضای کسب‌وکار است، بیان کرد: «این امر محقق نمی‌شود مگر با همکاری این دستگاه‌ها. هرچند در این شاخص رتبه خوبی نداریم اما نسبت به ابتدای دولت یازدهم کارهای مناسبی انجام شده است و رشد خوبی داشته‌ایم.»

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم رشد سرمایه‌گذاری، رشد اقتصادی و کاهش تورم را تجربه کنیم باید اهتمام جدی از خود نشان دهیم، متذکر شد: «بنده نه ادعا و نه توان معجزه دارم بلکه با تمام توان و قوا در اختیار مردم هستم و اگر همیاری و تعاون داشته باشیم قطع و یقین می‌توانیم از این میدان مین عبور کرده و راه را برای دیگران باز کنیم. اگر تنها برویم این مسیر سخت است اما اگر باهم باشیم سهل خواهد بود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.