راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تحلیل‌های کنفرانس D۱۰ از تحولات جهان تکنولوژی

کنفرانس سالانه D۱۰ مانند هر سال در آخرین روزهای ماه مه گذشته آغاز شد و هفته گذشته به پایان رسید. این کنفرانس از سال ۲۰۰۳ تا حالا به صورت سالانه توسط نشریه معتبر وال‌استریت ژورنال برگزار می‌شود و در آن بزرگان و فعالان شناخته شده عرصه تکنولوژی درباره جدید‌ترین تغییرات این صنعت و بخش‌های مرتبط با آن صحبت می‌کنند. ارائه آمارهای رسمی در این کنفرانس بسیار مرسوم است و معمولا تحلیلگران معتبر و شناخته شده حوزه تکنولوژی هر سال این کار را در این کنفرانس انجام می‌دهند. در کنفرانس امسال هم ماری می‌کر یکی از تحلیلگران معروف حوزه IT جدید‌ترین آمار مربوط به رشد اینترنت و استفاده از گجت‌های هوشمند را ارائه کرده است که توجه اغلب شرکت‌کنندگان را جلب کرد. مهم‌ترین بخش‌های این آمار را به صورت نمودار و جدول‌های مختلف در اینجا می‌بینید:

بر اساس آمار منتشر شده از سوی اتحادیه جهانی مخابرات تعداد کاربران جهان اینترنت تا پایان سال ۲۰۱۱ به ۳/۲ میلیارد نفر رسیده است که این میزان نسبت به سال گذشته ۸ درصد رشد داشته که بیشترین رشد در بازار کشورهای در حال توسعه رقم خورده است. آمار مربوط به وضعیت اینترنت در ایران در این جدول براساس آمارهای منتشر شده از سوی دولت است که این آمار با جدید‌ترین اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران مغایرت دارد. این مرکز ضریب نفوذ اینترنت در ایران در سال ۹۰ را ۱۱ درصد اعلام کرده است.

روند رشد شبکه ۳G در سال‌های اخیر سرعت زیادی گرفته است تا جایی که تعداد کاربران جهانی این شبکه تا پایان سال ۲۰۱۱ به حدود ۱/۱ میلیارد نفر رسیده است که این میزان نسبت به سال گذشته رشد ۳۷ درصدی داشته و ۱۸ درصد کل کاربران موبایل جهان را در اختیار دارد.

آی پاد‌ها صنعت رسانه را متحول کردند، آی فون‌ها رشد سریع‌تری داشتند و آی پد‌ها هر دو این‌ها را جا گذاشتند تا جایی که روند رشد آی پد‌ها سه برابر رشد آی فون‌ها است. این نمودار با استفاده از آمار منتشر شده از سوی شرکت اپل در فصل اول سال ۲۰۱۲ یعنی ۸ فصل بعد از معرفی آی پد منتشر شدند.

بازار داغ اپلیکیشن‌ها گویا در حوالی App Store شرکت اپل داغ‌تر هم هست تا جایی که میزان دانلود روزانه برنامه‌های کاربردی از طریق این فروشگاه در هر روز به ۴۶ میلیون دانلود می‌رسد. این در حالی است که فروشگاه موسیقی iTunes این شرکت که در فصل دوم سال ۲۰۰۳ معرفی شد، نتوانست چنین روند رشدی را برای خودش رقم بزند.

دنیای موبایل‌های هوشمند با ورود گوشی‌های آی‌فون شرکت اپل کاملا متحول شد و تجربه جدیدی از حضور در دنیای هوشمند‌ها را برای کاربرانش به ارمغان آورد. با این حال اما موبایل‌های هوشمند آندرویدی به خاطر دسترسی راحت و ارزان‌تر محبوبیت بیشتری در میان کاربران پیدا کردند، تا جایی که روند رشد آن‌ها در مقایسه با گوشی‌های آی فون تا ۴ برابر بیشتر بوده است.

 

موبایل‌های هوشمند در سال‌های اخیر به محبوب‌ترین محصولات دیجیتال شخصی در سرتاسر جهان تبدیل شده‌اند و سهم قابل توجهی از بازار جهانی گوشی‌های موبایل را به خودشان اختصاص داده‌اند. با وجود اینکه روند رشد بازار موبایل‌های هوشمند هنوز نتوانسته همپای بازار جهانی موبایل پیش برود، اما سرعت رشد آن بسیار بیشتر از بازار جهانی موبایل است. به این ترتیب است که آمار منتشر شده جدید نشان می‌دهد که تا پایان فصل چهارم سال ۲۰۱۱ تعداد کاربران جهانی موبایل‌های هوشمند حدود ۱۶ درصد از کاربران جهانی گوشی‌های موبایل را به خودشان اختصاص داده‌اند.

میزان استفاده از اینترنت از طریق گوشی‌های موبایل هم رشد قابل توجهی در سال‌های اخیر داشته است و انتظار می‌رود این روند رشد در آینده سرعت بیشتری به خودش بگیرد. به این ترتیب ترافیک اینترنت موبایل که در آخرین روزهای سال ۲۰۰۹ تنها یک درصد از کل ترافیک اینترنت را در اختیار داشت، حالا در آخرین روزهای ماه مه سال ۲۰۱۲ به ۱۰ درصد رسیده است.

دانشنامه معتبر بریتانیکا که یکی از علمی‌ترین و مهم‌ترین منابع در جهان به حساب می‌آید، حالا در رقابت با دانشنامه‌های آنلاین تقریبا شکست خورده است. این دانشنامه که اولین بار در سال ۱۷۶۸ منتشر شد، قدیمی‌ترین دانشنامه به زبان انگلیسی است و توسط حدود ۲۰ ویرایشگر و چهار هزار کار‌شناس نوشته شده است. با این حال اما عرضه دانشنامه ویژه کامپیوترهای شخصی توسط شرکت مایکروسافت و معرفی دانشنامه آزاد وآنلاین ویکی پدیا، این دانشنامه بزرگ و قدیمی را از این عرصه رقابتی بیرون کردند تا جایی که این دانشنامه در سال ۲۰۱۲ از پایان انتشار نسخه چاپی خودش خبر داد.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.