راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روزنامه‌های امروز چگونه موافقت و مخالفت خود با FATF را مطرح کردند؟

امروز، پانزدهم مهرماه لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) با 143 رای موافق و 120 رای مخالف به تصویب مجلس رسید. امروز را شاید بتوان یکی از حساس‌ترین روزها برای مجلس شورای اسلامی خواند؛ روزی که جناح‌های مختلف سیاسی از ماه‌ها قبل برای آن جبهه‌گیری کرده و نظرات خود را بیان می‌کردند.

امروز و بنابر درخواست تعدادی از نمایندگان، کمیسیون امنیت ملی، جلسه‌ای را در صحن مجلس شورای اسلامی با حضور وزرای اطلاعات و خارجه، سرپرست وزارت اقتصاد، رییس کل بانک مرکزی و معاون حقوقی رییس جمهور برگزار کرد تا تمامی ابهامات درباره این لایحه را رفع کند.

در جلسه امروز، ظریف تاکید کرد: «تضمین نمی‌کنیم با پیوستن به این کنواسیون مشکلات حل شود، اما تضمین می‌دهیم با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه مهمی برای افزایش مشکلات پیدا خواهد کرد.»

در این گزارش به بررسی موضع‌گیری روزنامه‌های امروز درباره تصویب FATF پرداخته‌ایم؛ اینکه موافقت و مخالفت خود را با چه استدلال‌هایی مطرح کرده‌اند.

 

اعتماد: روز سخت CFT در بهارستان

روزنامه اعتماد، این روز را روزی حاشیه‌دار و البته سخت برای نمایندگان مجلس خوانده و نوشته: «موافقان در آغاز کلام، با اشاره به مشکلات جدی کشور در عرصه مناسبات پولی و بانکی از سال‌های گذشته، بر لزوم اصلاح ساختار نظام پولی و بانکی کشور تاکید کرده و خواهان به‌روز شدن این ساختار و برقراری ارتباط منطقی با شبکه پولی و بانکی بین‌المللی بوده و پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی FATF را از ضروریات در این راستا می‌دانند. مخالفان از آنجا که چندان استدلال محکمی در این سطح از بحث ندارند، با پذیرش کلیات این بحث، به حواشی پرداخته و معتقدند این همکاری اقتصادی با نظام پولی بانکی بین‌المللی با وجود محاسنش، مضاری جدی به همراه دارد و اطلاعات بانکی کشور را در اختیار «دشمنان» قرار می‌دهد که این اتفاق باتوجه به شرایط خاص کشوری همچون ایران که با تحریم‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کند، خطرناک خواهد بود.

موافقان اما در مقابل معتقدند اتفاقا همین شرایط خاص کشور و تحریم‌های اقتصادی و مالی شدید خارجی است که ضرورت پیوستن به FATF را تقویت می‌کند. آن‌ها معتقدند باتوجه به آنکه تقریبا تمامی کشورهای جهان، از جمله رفقا و شرکای استراتژیک و غیراستراتژیک ما از جمله روسیه، چین و کشورهای اروپایی پایبند به برجام همگی عضو FATF و پایبند به تعهدات‌شان در قبال این گروه ویژه اقدام مالی هستند، عدم عضویت ایران در آن، دست و پای آنها را نیز برای همکاری اقتصادی و بانکی با ما بسته و عملا هرگونه همکاری را غیرممکن می‌کند.

در حالی که بحث درباره مسائل پولی و بانکی کشور، رویه و ظاهر گفتمان دو طرف را تشکیل داده، محتوای نظرات دوطرف بر روابط سیاسی، امنیتی و اقتصادی ایران با برخی کشورها و گروه‌های آزادیبخش همچون دولت سوریه و حزب‌الله لبنان متمرکز است. به این اعتبار مخالفان از اینکه مبادا پیوستن به FATF مانع از کمک به این گروه‌های آزادی‌بخش شود، ابراز دلواپسی می‌کنند و موافقان پیوستن نه‌تنها با اشاره به اینکه ایران همچون تمامی دیگر کشورهای عضو این گروه ویژه اقدام مالی قادر به لحاظ حق‌الشرط‌های مدنظر خود خواهد بود، در استدلالی به‌مراتب قدرتمندتر از این می‌گویند نه‌تنها پیوستن به FATF مانع از همکاری ایران با چنین گروه‌هایی نخواهد بود، بلکه اتفاقا نپیوستن به گروه ویژه اقدام مالی منجر به بروز مشکلاتی در این راستا خواهد شد؛ چراکه حالا حتی سوریه و لبنان هم عضو FATF هستند و تبادلات پولی و بانکی با آنها در چارچوب FATF میسر خواهد بود.»

 

وطن امروز: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نامه‌ای به علی لاریجانی و نمایندگان مجلس نسبت به عواقب تصویب FATF هشدار داد/ آزمون آقای رئیس

وطن امروز به مواضع حوزه علمیه قم و تعدادی از مراجع عظام تقلید پرداخته و نوشته: «آن‌ها در چند ماه گذشته بارها نسبت به تصویب آن هشدار داده‌اند.»

وطن امروز در گزارش خود نوشته است: «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی دو بار توسط شورای نگهبان رد شد و «الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی» (پالرمو) نیز از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام مغایر سیاست‌های کلان کشور در موضوع اقتصاد مقاومتی اعلام شد. «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم» نیز با تصمیم نمایندگان مجلس چندین ماه مسکوت مانده و قرار است امروز در دستورکار قرار گیرد. الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم یا CFT تنها لایحه از لوایح چهارگانه است که به خاطر ابعاد امنیتی فراوان، ایرادات و انتقادات زیادی را برانگیخته و به همین خاطر هم هیچ‌وقت در دستور کار کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی نبوده است.»

وطن امروز در پایان عنوان کرده است: «آرای نمایندگان درباره «CFT» باید شفاف و علنی اخذ شود.»

 

آسیا: جدال بر سر تصویب FATF

روزنامه آسیا در گزارشی کوتاه تاریخچه تصویب FATF را مورد بررسی قرار داده، چند سوال را مطرح کرده و نوشته: «فرایند الحاقی به FATF در زمان دولت اصولگرا و با حمایت شورای امنیت ملی وقت آغاز شده و لایحه آن در سال 1389 تهیه و ارسال شده است. پس به چه دلیل احمدی‌نژاد، رییس جمهور وقت و اکثر نمایندگان مجلس اصولگرا در حال سنگ‌اندازی در تصویب این لایحه هستند. به چه دلیل روحانیت محترم در خطبه‌های نماز جمعه نسبت به آن واکنش تندی از خود نشان می‌دهند و تمام موافقان به تصویب FATF را جزو دشمنان اصلی نظام جمهوری اسلامی می‌دانند. فراموش نکنیم در میان تمامی کشورها تنها ایران و کره شمالی هستند که هنوز نسبت به FATF به اجماع کلی نرسیده‌اند. این تنها یک توافق است برای اینکه تمام بانک‌های جهان متعهد شوند که پولشویی نکنند و شفافیت داشته باشند و از تروریسم حمایت نکنند و برای پیوستن به تجارت جهانی، بانک‌های ایران نیز جزو همه بانک‌های دنیا محسوب می‌شوند.»

 

آرمان: CFT در ترازوی منافع ملی

آرمان با تیتر CFT در ترازوی منافع ملی به مخالفت‌های صداوسیما و جبهه‌گیری‌های بعد از برگزاری نماز جمعه در شهرهای مختلف و التبه نظرات موافق پرداخته است.

آرمان در این گزارش نوشته است: «حساسیت‌های زیادی در مورد این طرح در کشور وجود دارد. برخی از سر دلسوزی توصیه‌هایی دارند و برخی دیگر برای ضعیف نشان دادن دولت و مجلس به مخالفت می‌پردازند. در پی قرار گرفتن لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در دستور کار روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی؛ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی نامه‌ای از رئیس و نمایندگان خانه ملت خواست، ضمن توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و سایر مراجع عظام تقلید مراقبت کنند امری به زیان مملکت و حاکمیت جمهوری اسلامی در مجلس به تصویب نرسد.»

آرمان در این گزارش با میان تیتری تحت عنوان «یک امیدواری» به موافقت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با این موضوع پرداخته است. در این بخش آمده است: «در حالی این مخالفت‌ها صورت می‌گیرد که ظاهرا اعضای مجمع تشخیص مصلحت با پیوستن ایران به FATF مشکلی ندارند. چنان‌که یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امیدوارم فقدان علم کافی نسبت به لوایح مرتبط با FATF علت برخی مخالفت‌ها باشد، مصلحت در این است که این لوایح تصویب شود. سید محمد صدر درباره پیگیری موضوع ازسوی برخی نهادها از جمله صداوسیما اظهار کرد: خوشبینانه‌ترین حالت این است که این افراد نسبت به این قضیه اطلاعات کافی ندارند و نمی‌دانند که اگر این لوایح تصویب نشود چه مشکلاتی را برای ایران به همراه خواهد داشت. وی با بیان اینکه از آقایان می‌خواهم که موضوع را درک کنند، افزود: نداشتن علم کافی باعث این نوع مخالفت‌ها می‌شود.»

 

قدس: در آستانه تصویب آخرین لایحه FATF علما و دانشگاهیان به مجلس هشدار دادند، خطر تسلیم اطلاعات در اوج جنگ اقتصادی

قدس این لایحه را حساس‌ترین و مهم‌ترین تکلیف کارگروه اقدام مالی به دولت روحانی پس از امضای برجام دانسته و نوشته: «علی طیب‌نیا وزیر وقت اقتصاد در سال 95 به صورت محرمانه و مخفی، پذیرش و اجرای آنها را به FATF از سوی روحانی تعهد داده بود و پس از افشای این توافق محرمانه، دولت ناگزیر شد لوایح چهارگانه‌ای را به مجلس بدهد.»

همچنین در این گزارش آورده شده است: «به باور کارشناسان حقوق و مخالفان سرسخت آن در داخل و خارج از مجلس، نه تنها پذیرش کنوانسیون CFT ارتباطی با گشایش در ارتباطات گره خورده بانکی کشور ندارد که عضویت در آن به واسطه احکام و تعاریف این نهاد از تروریسم و گروه‌های تروریستی نه فقط سبب اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌های جدید برای کشور که مضاف بر آن، اعمال خودتحریمی علیه برخی از نهادها و افراد در داخل کشور خواهد شد؛ تبعاتی که مقام معظم رهبری در دیدار نمایندگان مجلس در خردادماه با ایشان نسبت به آن هشدار دادند.»

 

ایران: چشم ملت به خانه ملت

ایران چشم‌اندازها را مثبت ارزیابی کرده اما عملکرد مخالفان را هم بررسی کرده است. در این گزارش آمده است: «چشم‌اندازها برای رأی مثبت نمایندگان به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون منع تأمین مالی تروریسم یا همان CFT کاملاً مثبت است، اما هنوز مخالفان لوایح چهارگانه مرتبط با FATF که لایحه CFT هم یکی از آنهاست از فشارها برای عدم تصویب آن دست نکشیده‌اند. از جمله شب جمعه صداوسیما با پخش و تکرار مکرر برنامه‌ای کوتاه، موضوع تصویب و اجرای FATF در پاکستان را مورد بررسی قرار داد و سرانجام در یک نتیجه‌گیری عجیب اعلام کرد که پاکستان با وجود همکاری با FATF و پذیرش قوانین و توصیه‌های این سازمان، بار دیگر به لیست خاکستری این سازمان بازگشته است. نمونه دیگر اصرار بر این موضعگیری‌ها اعلام نظر صریح روزهای اخیر آیت‌الله موحدی کرمانی در مخالفت با لایحه CFT است که آن را «خطرناک» خوانده است.

از جمله نگرانی‌های عمده منتقدان، تعریف گروه‌های تروریستی از نظر کشورهای نظام سلطه و منع حمایت از گروه‌های مقاومت است که در حق تحفظ ایران، این دغدغه مرتفع شده مضافاً اینکه براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در سال 1389، به جز گروه‌های تروریستی القاعده و طالبان آن هم مستند به قطعنامه‌های سازمان ملل، هیچ تعریف مشخص و پذیرفته شده‌ای از گروه‌های تروریستی نه در قوانین داخلی و نه در حقوق بین‌الملل وجود ندارد لذا هر کشور براساس «قوانین داخلی» در این خصوص اقدام می‌کند.

عمده ابهامات و دغدغه‌های منتقدان هم در متن لایحه پیشنهادی دولت و هم در متن خود کنوانسیون مرتفع شده از این رو منطقی به نظر می‌رسد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب این لایحه اقدامات سال‌های اخیر را تکمیل کرده و زمینه تعامل و همکاری بیشتر نهادهای بانکی بین‌المللی علی‌الخصوص در شرایط پیش رو را فراهم کنند.

مسأله مغفول مانده آن دست ادعاهایی است که قبلاً بر آن تأکید و بعد از مدتی توسط مخالفان FATF به فراموشی سپرده می‌شد، بی آنکه هیچ توضیحی درباره این فراموشی داده شود که اگر آن ادعا صحت داشته چرا این گونه فراموش شده و اگر به عدم صحت آن پی برده‌اند چرا بدون توضیح برای افکار عمومی آن را به بایگانی اظهارات جناحی خود سپرده‌اند. اما مهم‌تر این ابهام است که احتمال اینکه ادعاهای امروز هم از همان دست باشد چقدر است؟»

روزنامه ایران در مطالبی دیگر تحت عنوان «تحویل سردار سلیمانی»، «تحریم سپاه» و «بازرسی‌های خیالی» مواضع مخالفان را بررسی کرده است. ایران همچنین در گفت‌وگو با کارشناسان اقتصادی و سیاسی به بررسی این کنوانسیون پرداخته است.

 

قانون: مردم از نمایندگان انتظار دارند امروز با تصویب CFT،‌ راه مراودات جهانی را باز کنند و بهانه‌های دشمن را از بین ببرند / چشم امید به خانه ملت

روزنامه قانون در گزارشی به بررسی نظرات موافقان و مخالفان پرداخته و درنهایت این موضوع را مطرح کرده که «امروز باید تکلیف این مسائل مشخص شده تا مردم از آشفتگی ذهنی خارج شوند. ملت به نمایندگان خود امید بسته‌اند تا راه مراودات مالی کشور را با تصویب CFT باز کنند و بهانه‌های دشمن را از آن‌ها بگیرند زیرا به گفته کارشناسان طرف‌های خارجی به دنبال اهرم‌هایی برای فشار بر زندگی مردم هستند که تصویب نکردن این لوایح نیز می‌تواند بهانه‌ای به دست آن‌ها بدهد. از طرف دیگر مسئولان نیز باید توجه داشته باشند که چه لوایحی را تصویب می‌کنند و به گونه‌ای این رویه را پیگیری کنند که در آینده طرف‌های مقابل نتوانند از روزنه‌ای به ضرر ملت ایران استفاده کنند.»

 

کیهان: اگر هنوز FATF را خیانت نمی‌دانید این گزارش را بخوانید

کیهان گزارش خود را مستند دانسته و عنوان کرده: «پیوستن به FATF و پذیرفتن دستورات این سازمان مافیایی، خیانت به کشور است. با عضویت در کنوانسیون‌ها و نسخه‌های استعماری همچون CFT نه تنها مشکلی از کشور حل نمی‌شود بلکه برعکس به مشکلات افزوده شده و با دست خودمان، ابزاری بین‌المللی دیگری نیز به دست دشمن داده می‌شود تا علیه ایران اقدام نماید. لازم و ضروری است تا نمایندگان مجلس هوشیارانه اقدام کرده و لوایح استعماری را از دستور کار خارج کنند.

در هفته‌ها و روزهای اخیر رسانه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاحات با هیاهو و تبلیغات گسترده به تعریف و تمجید از FATF و لزوم پیوستن به این سازمان پرداخته و منتقدان را نیز آماج حمله قرار داده‌اند.

FATF یک سازمان همکاری میان دولت‌هاست که ظاهرا به منظور مبارزه با پول‌شویی و مبارزه با تروریسم شکل گرفته است. اما حقیقت ماجرا عبارت است از اشراف اطلاعاتی بر منابع و سیستم‌های مالی کشورها و اعمال خواست‌های غرب در کشورهای مختلف در مورد افراد و شرکت‌هایی است که مورد تحریم ظالمانه آنها قرار گرفته‌اند.»

کیهان همچنین عنوان کرده: «پیوستن به FATF و پذیرفتن دستورات این سازمان مافیایی، خیانت به کشور است. چرا؟! به این موارد توجه کنید:

منتقدان FATF همواره با استناد به دلایل کارشناسی و فنی به نقد موضوع پیوستن ایران به این سازمان مافیایی پرداخته‌اند. در سوی مقابل، مدافعان FATF به این دلیل که دستشان از استنادات کارشناسی و فنی خالیست، تعمدا این مساله فنی را به یک دعوای سیاسی تقلیل داده‌اند.

بزک‌کنندگان FATF با حمله به منتقدان، هر فردی را که با پیوستن به این سازمان مافیایی مخالف است، «مدافع پولشویی» و «مدافع قاچاق» و «مخالف شفافیت» و «جماعتی که ریگی به کفش دارد» معرفی می‌کند.

این طیف در ماجرای برجام نیز به دلیل آنکه دستش از استنادات کارشناسی و فنی خالی بود، ضمن «کاسب تحریم» نامیدن منتقدان، با ایجاد دوگانه «هسته‌ای-معیشت» اینگونه القا کرد که اگر برجام امضا و اجرا شود، کشور گلستان شده و اگر برجام اجرا نشود، معیشت مردم نابود می‌شود.

حامیان FATF اینگونه القا می‌کنند که ایران تاکنون ارتباطی با این سازمان نداشته و اگر در آینده به آن بپیوندد و دستورات آن را اجرایی کند، فتح الفتوحی اقتصادی رخ خواهد داد.

دولت و وزارت خارجه در اقدامی تأمل برانگیز از سال 95 تاکنون 37 بند از 41 بند تعهداتی را که مخفیانه به FATF داده‌اند، اجرا کرده‌اند و تنها وقتی نوبت به مطالبات مربوط به اصلاح قوانین رسیده، مجبور شده‌اند مجلس را با ارسال لایحه مطلع کنند!

پس علی‌رغم ادعای بزک‌کنندگان FATF، اینطور نیست که در آینده دستورالعمل FATF را اجرا کرده و از منافع اقتصادی آن بهره‌مند شویم، بلکه اکنون بیش از 2 سال است که دولت اجرای دستورالعمل‌های این سازمان را آغاز کرده ولی هیچ تغییری در مبادلات بانکی ایران با بانک‌های خارجی و همچنین وضع معشیتی مردم ایجاد نشده است.»

کیهان همچنین به شفافیت در آرای نمایندگان نیز پرداخته و تاکید کرده: «اگر این نمایندگان اینقدر به شفافیت و شفاف سازی علاقه‌مند هستند، پیش از رای‌گیری لایحه CFT طرح «شفافیت آرای نمایندگان» را اجرا کنند تا مشخص شود که چه کسانی مُهر تایید پای این اقدام خسارت بار می‌زنند تا فردا که رسوایی برجام تکرار شد، مسببان وضع موجود نتوانند از زیر بار مسئولیت فرار کنند.»

در پایان نیز این موضوع عنوان شده است که: «لازم و ضروری است تا نمایندگان مجلس هوشیارانه اقدام کرده و لوایح استعماری را از دستور کار خارج کنند.»

 

همشهری: یک گام تا خروج از حصر مالی

همشهری در گزارش خود به این موضوع اشاره کرده است که: «تصویب‌نشدن لوایح چهارگانه دولت، به‌احتمال زیاد، نه فقط مسیر مالی اروپا، بلکه مسیر همکاری مالی ایران با بانک‌های چین، روسیه و هند را پرهزینه و سخت‌تر خواهد کرد. دولت رسما خواهان تصویب لوایح یادشده است و منتقدان و مخالفان دولت مصمم هستند به هر شکل ممکن جلوی آن را بگیرند. دولت و کارشناسان بانکی و اقتصادی می‌گویند احتمال دارد با تصویب‌نشدن لوایح باقیمانده، مسیر همکاری ایران با نظام مالی و پولی دنیا ناهموار شده و این‌بار نام ایران دوباره به فهرست سیاه مالی دنیا بازگردد، بنابراین هشدار می‌دهند باید خطر حصر ایران در این فهرست را جدی گرفت. گذشته از منتقدان و مخالفان داخلی که نگران پیامدهای احتمالی همکاری ایران در اجرای توصیه‌ها و الزامات گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF هستند، دست‌کم آمریکا، عربستان سعودی و رژیم اسرائیل هم سعی دارند به هر نحو ممکن ایران به فهرست سیاه مالی دنیا بازگردد تا پس از ناکامی‌های اخیر کاخ سفید در عرصه دیپلماسی و حقوق بین‌الملل برای انزوای جمهوری اسلامی ایران، یک دست‌انداز بزرگ بر سر راه ایجاد کانال ویژه همکاری نظام بانکی و مالی ایران با اتحادیه اروپا ایجاد شود؛ دست‌اندازی که حتی می‌تواند مذاکرات تهران – مسکو برای ایجاد یک کانال روسی برای نقل و انتقال ارز و مراودات تجاری بین ایران و روسیه را هم به چالش بکشاند. تقریبا همه کشورهای منطقه ازجمله عراق تیرماه امسال از این فهرست خارج شده و درحالی‌که سوریه هم در آستانه خروج از لیست‌سیاه قرار دارد و چند روز پیش گام نهایی برای پیوستن عربستان و بحرین به این موافقتنامه برداشته شد، به این ترتیب تصویب‌نشدن لوایح چهارگانه دولت می‌تواند ایران را حتی در بین کشورهای همسایه‌اش در یک حصر خودساخته مالی قرار دهد.»

در ادامه همشهری تحت عناوینی چون «9 روز دیگر مذاکره در پاریس»، «دلار؛ قاچاق و معمای FATF»، «هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس»، «دیپلمات‌ها و تریبون‌داران»، «بگذارید مجلس مستقل قانونگذاری کند»، وضعیت تصویب این لایحه و حواشی را مورد بررسی قرار داده و به این موضوع پرداخته که FATF چه تاثیراتی در وضعیت بانکداری کشور خواهد گذاشت.

 

هفت صبح: ضد حمله سنگین علیه FATF / امروز آخرین سند برای الحاق به گروه ویژه اقدام مالی در جوی ملتهب بررسی می‌شود

هفت صبح در گزارشی کوتاه به تعریف FATF پرداخته و نوشته: «ایران به دلیل عدم رعایت این استانداردها، از نظر این نهاد در زمره کشورهایی قرار گرفته که معامله و تعامل مالی با آن ریسک بالایی دارد و همین باعث شده که بسیاری از نهادهای مالی و بانکی در برقراری ارتباط با ما احتیاط کنند یا این ریسک را نپذیرند. حالا دولت معتقد است که ما برای اتصال به سیستم جهانی بانکی باید استانداردهای این نهاد را بپذیریم درصورتی که منتقدان اصولگرا می‌گویند با این کار هم اطلاعات خود را به بیگانگان می‌دهیم و هم ممکن است در آینده مجبور شویم مصادیق مقاومت مثل حزب‌الله را به عنوان تروریست بپذیریم.»

هفت صبح در ادامه گزارش فرایند این موضوع را در دولت، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و نظرات مقام معظم رهبری را در این باره بررسی کرده است و امروز را بری مجلس، یکی از حساس‌ترین روزها خطاب کرده است.

 

جام جم: موافقان سی‌اف‌تی: تضمین‌نمی‌دهیم!

جام جم در مقدمه گزارش خود آورده است: «این لایحه که یکی از لوایح مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف است از چند ماه قبل مورد بحث و جدل بسیاری بوده و منتقدان تاکید دارند با تصویب آن فعالیت بسیاری از نهادهای کشور از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دچار مشکل شده و روابط ایران با گروه‌های مقاومت منطقه مختل خواهد شد.

با این حال موافقان پیوستن ایران به سی‌اف‌تی، مواضع منتقدان را زیر سوال می‌برند و معتقدند ایران با لحاظ کردن برخی حق شرط‌ها در هنگام تصویب لایحه می‌تواند از مشکلات ناشی از آن رهایی یابد و بر همین اساس، نگرانی‌ها درخصوص بروز مشکل برای نهادهای داخلی یا مختل شدن روابط ایران و گروه‌های مقاومت، محلی از اعراب ندارد. جام‌جم در همین خصوص تلاش کرد در گفت‌وگو با نمایندگان و چهره‌های موافق سی‌اف‌تی، پاسخ روشنی برای نگرانی منتقدان بیابد و از قول موافقان به آنها اطمینان دهد که در صورت تصویب لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، مشکلاتی که بعضی‌ها نسبت به آن نگران هستند پیش نخواهد آمد و حتی طبق تبلیغات این چند روز گذشته گشایش‌های اقتصادی نیز در کشور ایجاد شود.»

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی، ابراهیم نکو، نماینده مجلس نهم، بهروز بنیادی، نماینده کاشمر، بهروز نعمتی، نماینده تهران، معصومه آقاپور علیشاهی، نماینده شبستر، محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدرضا نجفی، نماینده تهران، جلال محمودزاده، نماینده مهاباد، عبدا… ناصری، فعال سیاسی اصلاح طلب و شکور پورحسین شقلان، نماینده پارس آباد افرادی هستند که روزنامه جام جم، نظرات آنها را درباره FATF بررسی کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.