راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پی‌پینگ با مجوز بانک مرکزی پرداخت‌یار شد

نزدیک به ۳ سال از شروع کار پی‌پینگ می‌گذرد و در این مدت مشکلات کاری زیادی برای کسب‌وکارهای فین‌تکی بوده است که می‌توان مهم‌ترین آن را فیلترینگ فین‌تکی‌ها دانست؛ اما رویکرد خوبی که بانک مرکزی در این ۲ سال (۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷) داشت، تهیه چارچوب (نه مجوز) پرداخت‌یار بوده است.

به گزارش وبلاگ پی‌پینگ، پرداخت‌یار به معنای شخص حقوقی است که در چارچوب سند تدوینی و بر اساس قرارداد منعقده با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت و تفاهم‌نامه منعقده با شرکت شاپرک فعالیت می‌کند. پرداخت‌یار پرداخت‌های بدون حضور کارت ازجمله پرداخت‌های درون برنامه‌ای مبتنی بر زیرساخت‌های همراه را دریافت کرده و به شبکه شاپرک ارسال می‌کند.

بانک مرکزی در ۲۷ مرداد ۱۳۹۷، سند نهایی پرداخت‌یاران را منتشر کرد و به فعالیت کسب‌وکارهای نوپا رسمیت بخشید و در راستای انتشار این مستند با عقد تفاهم‌نامه‌ای برای بیش از ۱۰ شرکت ازجمله پی‌پینگ، مجوز پرداخت‌یاری صادر کرد و فعالیت این شرکت‌ها به‌صورت رسمی در صنعت پرداخت آغاز شد.

در این چارچوب بانک مرکزی علاوه بر یک سری الزامات در مورد پذیرنده‌های پرداخت‌یار چهار مورد به‌عنوان خطوط قرمز ذکرشده است که در ادامه آن‌ها را می‌توانید بخوانید.

  • پرداخت‌یارها نباید از کاربران سپرده بگیرند و به آن سود بدهند.
  • پرداخت‌یارها نباید ابزارهای پرداخت مانند POS، mPOS و غیره را به‌صورت مستقیم ارائه کنند.
  • پرداخت‌یارها نباید وارد بازار ارز شوند.
  • پرداخت‌یارها نباید کاری انجام دهند که موجب خلق پول شود.

روال کار بانک مرکزی در صدور مجوز پرداخت‌یاری به متقاضیان، به این صورت است که رگلاتور صنعت پرداخت در قالب عقد تفاهم‌نامه و نه دریافت مجوز، فعالیت پرداخت‌یاری را میان شرکت‌هایی که صلاحیت فنی و قانونی آن‌ها برای انجام این عملیات از سوی نهاد ناظر صنعت پرداخت احرازشده و تست‌های عملیاتی این نهاد نظارتی را با موفقیت پشت سرگذارنده‌اند، صادر کرده است.

پی‌پینگ خوشحال است که پس از ۳ سال تلاش مداوم و امید به چنین روزی، سرانجام قرارداد پرداخت‌یار را با شاپرک امضا کرده است. امید است فصل جدیدی از خدمت‌رسانی توسط پی‌پینگ و سایر فین‌تکی‌ها از این پس پیش رو داشته باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.