راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به محصولات مشترک شرکت جی‌اس‌اس و همراه اول در حوزه تحول دیجیتال در نمایشگاه تلکام

در نوزدهمین نمایشگاه تلکام، همراه اول به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین اپراتور کشور به همراه گروه شرکت‌های جی‌اس‌اس اقدام به رونمایی از محصولات مشترک خود در حوزه تحول دیجیتال و فناوری اطلاعات دارند. ازجمله‌ی این محصولات می‌توان به سامانه همراه، موبایل توکن آنلاین و آفلاین و همچنین ارائه یک کارت‌خوان شخصی (موبایل پوز) با بستر امن همراه اول، اشاره کرد. در این مطلب نگاهی به این محصولات خواهیم داشت.

 

سامانه همراه

در حال حاضر افرادی که می‌خواهند خدمتی را از همراه اول دریافت کنند، برای مثال سیم‌کارتی که خریده‌اید را فعال یا سیم‌کارت خود را تعویض کنند باید به دفاتر خدمات مشتریان همراه اول مراجعه نمایند، اما همراه اول با همکاری مشترک گروه جی‌اس‌اس تأمین سخت‌افزار و نرم‌افزار و همچنین سرویس‌های مربوطه را که بیش از 50 نوع هستند توسط یک بستر امن و در قالب یک سخت‌افزار (تبلت) ارائه می‌دهد، افرادی که از طرف همراه اول احراز هویت شده و مجاز به ارائه خدمات به مشتریان می‌باشند، همراه با این تبلت به محل مشتری مراجعه کرده و به آن‌ها انواع سرویس‌ها ازجمله ثبت‌نام و واگذاری، امور مشترکین، امور صورتحساب و … را ارائه می‌دهند. درواقع اپلیکیشنی که بر روی تبلت نصب می‌گردد، به‌صورت یک سرویس خدمت در محل برای رفع نیاز مشتریان ارائه می‌گردد.

 

 آنی‌پی کارت‌خوان شخصی

آنی‌پی یک کارت‌خوان موبایلی به همراه نرم‌افزار اندروید و iOS است. این پروژه نیز به‌صورت مشترک بین همراه اول و گروه جی‌اس‌اس ارائه خواهد شد؛ به‌طوری‌که همراه اول به‌عنوان تأمین‌کننده یک زیرساخت امن مخابراتی به همراه سیم‌کارت و گروه جی‌اس‌اس با تأمین سخت‌افزار و اپلیکیشن مربوطه، خدمات موردنیاز افراد را از طریق موبایل پوز ارائه می‌دهند.

موبایل توکن آنلاین و آفلاین

مدتی است که الزاماتی از سوی بانک مرکزی مبنی بر استفاده از رمز پویا یا همان رمزهای یک‌بارمصرف اتخاذشده است و بانک‌ها نیز تا ابتدای آذرماه فرصت دارند تا تراکنش‌های رمز دومی خود را بر روی رمزهای پویا عملیاتی نمایند. یکی از بزرگ‌ترین کانال‌های مصرفی رمز دوم USSDها هستند؛ بنابراین با شروع ممنوعیت استفاده از رمزهای ثابت، یکی از بازیگران اصلی این میدان، به‌طور حتم اپراتورها خواهند بود؛ چراکه USSDها از بستر اپراتورها عبور می‌کنند. ازاین‌رو همراه اول با همکاری گروه جی‌اس‌اس رمز یک‌بارمصرف را بر روی USSD پیاده‌سازی کرده است. از پروژه‌های انجام شده در زمینه استفاده از رمز یکبار مصرف می‌توان به اپلیکیشن 60 و رمزبان بانک ملی که ازجمله پروژه‌های انجام شده گروه جی‌اس‌اس است اشاره کرد.

 

ارزش‌افزوده‌های محصولات جی‌اس‌اس

اگر بخواهیم درباره ارزش‌افزوده‌هایی که این محصولات ایجاد می‌کنند صحبت کنیم، باید بگوییم که ارزش‌افزوده‌ای که اپلیکیشن رمزبان ایجاد می‌کند، امنیت و آسودگی خاطر مشتریان است تا دیگر نگران بسترهای ناامن نباشند ولی اپلیکیشنی مانند 60 که سرویس‌های ارزش‌افزوده ارائه می‌دهد یا اپلیکیشنی مانند آنی‌پی که یک زیرساخت پرداخت ایجاد می‌کند، پلتفرم‌هایی برای ارائه سرویس می‌باشند و شرکت‌ها و استارت‌آپ‌هایی که به دنبال ارائه راهکار در سایر صنایع هستند، می‌توانند از این زیرساخت‌ها استفاده کنند. برای مثال یک استارت‌آپ فین‌تک که در حوزه فروش مشغول به فعالیت است، می‌تواند با توجه به نوع پرداخت‌هایی که دارد، از این محصولات استفاده کندکه اگر پرداخت‌هایشان به صورت حضوری انجام پذیرد، قطعاً آنی‌پی می‌تواند راهکار مؤثری باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.