راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با 5 مورد از سریع‌ترین صنایع رو به رشد جهان آشنا شوید

دنیای پیرامون ما، همواره در حال دگرگونی است. قسمت عمده‌ی این دگرگونی‌ها، به لطف پیشرفت‌هایی است که در تکنولوژی‌های جدید صورت می‌گیرد. در ادامه با سریع‌ترین صنایع رو به رشد جهان آشنا می‌شوید، این صنایع در ۱۰ سال آینده دنیای اطراف ما را شکل خواهند داد.

 

1) انرژی‌های تجدید پذیر (Renewable energy)

در سال‌های اخیر، انرژی‌های تجدید پذیری مانند انرژی خورشیدی و بادی، مقرون به‌ صرفه‌تر شده‌اند؛ همین امر باعث شده که بسیاری از کشورها و شهرها به انرژی سبز روی آورند. شرکت جهانی فناوری سامسونگ، متعهد شده از سال 2020 به بعد، در ایالات‌متحده، اروپا و چین، فقط از انرژی تجدید پذیر استفاده کند.

در پی فشارهایی که از سمت بریتانیا، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا اعمال شده، اتحادیه‌ی اروپا نیز اعلام کرده است که قصد دارد 32 درصد از کل مصرف انرژی خود را از طریق انرژی سبز تأمین کند. این اتحادیه مهلت زمانی برای نیل به این هدف را تا سال 2030 میلادی تعیین کرده است. منابع انرژی تجدید پذیر، برخلاف صنایع تجدید ناپذیر، تمام نمی‌شوند. بنابراین، بازار موفقی در انتظار این نوع از انرژی است.

سرعت رشد صنعت انرژی‌های تجدید پذیر بسیار زیاد بوده و به ارزش 1.35 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است.

 

2) امنیت سایبری (Cybersecurity)

هم‌زمان با شروع به اشتراک‌گذاری داده و ارائه‌ی خدمات مالی از طریق اینترنت، سارقان سایبری نیز فعالیت خود را آغاز کردند.

تنها در کشور بریتانیا و در سال 2017، 4.7 میلیون مورد جرائم سایبری گزارش شده است.

امینت سایبری، امروز بیش از هر روز دیگری در مرکز توجهات قرار دارد. پایگاه‌های داده، شبکه‌ها، سخت‌افزار، دیواره‌های آتش (firewall) و رمزگذاری، ابزارهایی هستند که در راستای عملکرد صحیح سیستم‌ها، مسدود کردن مزاحمان و ممانعت از سرقت پول و اطلاعات استفاده می‌شوند. امنیت سایبری با رشد تقاضا روبرو است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در سال 2030 میلادی، ارزش بازار جهانی امنیت سایبری به 165.2 میلیارد دلار برسد.

 

3) بیوتکنولوژی (Biotechnology)

در دنیای مدرن، بیوتکنولوژی از اهمیت بالایی برخوردار است. این دانش به افزایش بازدهی محصولات کشاورزی کمک می‌کند و این امر، برای بقای جمعیت رو به رشد جهان، بسیار حیاتی است. علاوه بر آن، بیوتکنولوژی می‌تواند ژن‌ها را دستکاری کرده و بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی را درمان کند. این امر، کیفیت زندگی شمار بسیاری از افراد را بهبود می‌بخشد. کارولی ارکی (Karoly Ereky)، کسی بود که بیوتکنولوژی مدرن را ابداع کرد. او یک مهندس مجارستانی بود و در سال 1919، تصمیم گرفت که مواد خام را به محصولاتی مفید تبدیل کند.

نیاز به بیوتکنولوژی در حال افزایش است. بازار این دانش در سال 2025، به قیمت 727.1 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده و برآورد می‌شود که نرخ رشد آن، به 7.4 درصد برسد.

 

4) واقعیت مجازی (Virtual reality)

واقعیت مجازی برای اولین بار در اوایل دهه‌ی 1990 مطرح شد. از همان زمان تاکنون، این صنعت روزبه‌روز قوی‌تر شده است. استفاده از واقعیت مجازی تنها به سرگرمی محدود نمی‌شود. ارتش، مربی‌گری در ورزش، کمک به بیماران روانی در مقابله با آسیب‌های گذشته و مبارزه با ترس‌های شدید، نمونه‌های دیگری از موارد کاربرد واقعیت مجازی هستند.

اندازه‌ی صنعت واقعیت مجازی در هر سال، تقریبا دو برابر می‌شود؛ به‌طوری‌که ارزش آن از 6.1 میلیارد دلار در سال 2016، به 14.1 میلیارد دلار در سال 2017 رسیده است.

رشد سریعی که در بازار این صنعت وجود دارد، آن را به یک گزینه‌ی مناسب برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.

 

5) هوش مصنوعی (Artificial intelligence)

یکی دیگر از سریع‌ترین صنایع رو به رشد جهان هوش مصنوعی نام دارد. چین، سنگاپور و هنگ‌کنگ، اصلی‌ترین پیشگامان هوش مصنوعی هستند. این بخش از صنعت، همواره نوآوری‌های جدیدی را عرضه می‌کند. نوعی از هوش مصنوعی که می‌تواند بوی بیماری‌ها را تشخیص دهد، پیش‌بینی زمان مرگ انسان‌‌ها با دقت 95 درصد و آمازون الکسا (Amazon Alexa) نمونه‌هایی از همین نوآوری‌ها هستند.

پیش‌بینی می‌شود ارزش این بازار رقابتی در سال 2025 میلادی، 9 میلیارد دلار باشد.

منبع: Worldfinance

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.