راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارشناسان درباره کاهش قیمت ارز چه می‌گویند؟

این روزها به سراغ هرکسی که برویم دغدغه‌اش قیمت ارز است و وضعیت بازار ارز. کمتر کسی پیدا می‌شود که هرروز با این اخبار و تفاسیر درست و نادرست آن مواجه نباشد و زندگی شخصی و تصمیماتش تحت تاثیر این قیمت‌ها قرار نگرفته باشد.

در این میان خبری که روز گذشته بیش از همه افراد و بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد و موجی از نگرانی یا شادی را ایجاد کرد، خبر کاهش نرخ ارز و صف‌های طولانی مردم برای فروش دلارهای خانگی بود. قیمت دلار که روزهای گذشته تا آستانه 20 هزار تومان هم رسیده بود، روز گذشته به زیر مرز 15 هزار تومان سقوط کرد.

در اخبار متعددی که از بازار ارز می‌رسد، باز هم کارشناسان نظرات متعددی را مطرح کرده‌اند از اینکه هفته گذشته دلالان، خریدهای سنگینی انجام داده‌اند و این هفته آن را در بازار فروخته‌اند، درواقع آنها دلار خود را با قیمت 14 هزار تومان خریداری کرده و وقتی دلار به قیمت 19 هزار تومان رسیده است آن را به فروش رسانده‌اند و این افزایش عرضه، موجب کاهش قیمت شده است.

دسته دیگری باور داشتند، اختیاراتی که به بانک مرکزی برای مداخله در بازار ارز داده شد، موجب شد که نوسان‌گیران از خرید دست بکشند و در موقعیت فروش قرار بگیرند. در این میان، گروه سومی باور داشتند، اعلام سیاست‌های جدید بانک مرکزی برای پرداخت ارز حوزه‌های خدماتی به معامله‌گران سیگنال فروش داد. از نظر آنها تحت‌تاثیر سیاست جدید از یک سو تقاضای بازار آزاد کاهش پیدا می‌کند و از سوی دیگر این سیگنال را به معامله‌گران بازار می‌دهد که بانک مرکزی ارز کافی برای مداخله در بازار و برطرف کردن نیازهای کشور را دارد. عاملی که موجب می‌شود احتکارگران دلار دست از انباشت آن بردارند. احتمال تصویب FATF در روزهای آینده از دیگر عوامل انتظاری کاهشی بود.

همچنین عده‌ای بر این باور هستند که افزایش قیمت نفت و توافقات ایران و اروپا می‌تواند عامل دیگری برای کاهش قیمت نفت در بازار باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.