راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قصه فین‌تک و کیف‌های دیجیتالی به کجا می‌رسد / نوآوری و نگرانی‌های امنیتی

سیستم‌های به‌روز با پیکربندی‌های نوین به‌تدریج اطرافمان را اشغال کرده‌اند. در نمایشگاه CES 2017 شاهد روش‌های نوینی در فناوری بودیم. هرچند تمامی این فناوری‌های مالی و پرداخت پول در حال گسترش هستند، درعین‌حال به همان اندازه نگرانی‌های امنیتی افزایش‌یافته‌اند.

ازآنجاکه امروز در حال حرکت با موج فین‌تک در سرتاسر سازمان‌ها هستیم، هنوز شکاف‌هایی عمده در امنیت و نظارت وجود دارند. مهندسان و سازمان‌های آی‌تی باید بتوانند اصول نظارت را رعایت کنند. جاند گانچی (Juned Ghanchi) از شرکت ایندین اپ‌دولپرز (IndianAppDevelopers) یکی از اصلی‌ترین توسعه‌دهندگان ابزارهای کاربردی موبایل است.

این سازمان به‌تازگی اظهار کرد: «اتخاذ فناوری‌های پول‌محور به هزینه امنیت دقیقاً عکس آن چیزی است که مدنظر داریم. این موضوع همان دلیلی است که هنوز بانک‌ها و مؤسسات بودجه در حد متوسطی سراغ این فناوری می‌روند.»

قبل از ارزیابی این نگرانی‌ها اجازه دهید درباره ظهور فین‌تک، رویه‌های پرداخت کامپیوتری و پیامدهای آن‌ها تصویری کلی به شما بدهیم.

 

نوآوری

مستر کارت در CES 2017 نوآوری‌های هوشمندانه‌ای درزمینهٔ مدیریت حساب به‌ویژه برای IOT خانگی ارائه کرد. این سرویس جدید با نرم‌افزاری کاربردی همراه بود که افراد با آن می‌توانند نیازهای پایه خود را از مرکز خانواده یخچال‌های سامسونگ فراهم کنند. این یخچال هوشمند که در آینده‌ای نزدیک وارد بازار می‌شود با برنامه مذکور سازگار است.

درعین‌حال این ابزار به مشتریان امکان ایجاد، نظارت و اشتراک این نیازهای اصلی را با دیگران فراهم می‌کند. همه این موارد باید بر اساس جزئیات موردنیاز خودتنظیم شوند. این موضوع یعنی پرداخت برای چیزهای موردنیازی که با مستر کارت قابل انجام است.

مستر کارت همچنین راهی برای کاهش پیچیدگی پرداخت‌ها ارائه کرد. این مسئله را مستر کارت از طریق مجموعه وسیعی از گجت‌ها شامل گروه تناسب‌اندام و ساعت‌های هوشمند و مشارکت با کوین اثبات کرده است.

 

یکپارچگی تازه پرداخت هوشمند

سامسونگ در CES 2017 اعلام کرد که محصول گیِر ۲ با سرویس پرداخت سامسونگ یعنی کیف الکترونیکی این سازمان سازگار شده است. در آینده شاهد یکپارچگی گجت‌ها و سرویس‌های کیف الکترونیکی بیشتری خواهیم بود. ترکیب گسترده خدمات پرداخت هوشمند با گجت‌ها و واسط‌های جدید، خرده‌فروشی‌ها و معاملات نقدی بیشتری را دیجیتالی می‌کند.

رابین سوزا (Rabin Dsouza) از شرکت ساش موبایل (SushMobile) گفت: «رشد کیف پول با هدست‌ها، ساعت‌های هوشمند و دیگر پوشیدنی‌ها صحنه نوین و جایگزینی برای پول نقد ترسیم می‌کند.»

او همچنین اضافه کرد این انتخابی کاملاً هماهنگ با عملکرد سامسونگ است که سرویس پرداخت را با گیر ۲ پیوند داده است.

 

بیت‌کوین، آغاز ارز رمزنگاری‌شده

بیت‌کوین به‌عنوان ارز رمزنگاری‌شده فوراً هم به شکل جایگزینی برای سرمایه و هم روشی برای پرداخت شناخته شد. امروز هر کارآفرینی می‌تواند از بیت‌کوین به‌عنوان یک روش پرداخت استفاده کند. همه آنچه نیاز دارید ساخت یک کیف بیت‌کوین است و سپس قادرید همه پرداخت‌هایتان را با آن انجام دهید.

اعتباری که بیت‌کوین به دست آورد آن را به یکی از ابزارهای مهم سرمایه‌گذاری برای آیندگان تبدیل کرده است. امروز یک بیت‌کوین بیش از هزار دلار ارزش دارد و قرار است ارزش آن روزبه‌روز بیشتر شود و درخواست‌های سرمایه‌گذاران را افزون کند. درواقع انتظار داریم سازمان‌های بیشتری برای انجام پرداخت‌ها و تراکنش‌هایشان سراغ این ارز رمزنگاری‌شده بروند.

البته در این عرصه بیت‌کوین نیست که حرف آخر را می‌زند؛ لایت‌کوین ارز رمزنگاری‌شده دیگری است که با توصیه جامعی برای مشتریان دیجیتالی و سرمایه‌گذاران شروع به کارکرد. لایت‌کوین که بسیار شبیه بیت‌کوین است راه‌اندازی سریع‌تر و تضمین‌شده‌تری نسبت به بیت‌کوین دارد و منبع قدرتمندی از کوین‌هایی باارزش ۸۴ میلیون محسوب می‌شود.

افزون بر این هرچند ماینینگ بیت‌کوین به مصرف انرژی زیادی نیاز دارد، لایت‌کوین از این منظر عملکرد بهتری از خودش نشان داده است. درنهایت در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود هردوی این سیستم‌ها شیوع ارز رمزنگاری‌شده را بیشتر کنند و عمری طولانی به آن ببخشند. درمجموع سرمایه‌گذارانی که وارد بیت‌کوین شده‌اند و راضی‌شان نکرده است می‌توانند گزینه‌های بهتری در لایت‌کوین بیابند.

 

پیامدها چه هستند؟

مسلم اینکه هر محصولی در برابر نقض‌های امنیتی نوین آسیب‌پذیر است. از این منظر هیچ پول نقد پیشرفته یا سرویس پرداخت کامپیوتری شبیه هم نیستند. با شیوع ارز رمزنگاری‌شده و کیف‌های پول دیجیتالی در تعاملات معمولی روزمره مردم، باید به دنبال روش‌های متمایزی برای پرداخت‌های استاندارد و تراکنش‌های مؤثرتر با بستری امن بود.

در حال حاضر عمده سازمان‌ها نسبت به این نوآوری‌های مالی که به آن‌ها سرعت، سازگاری و دقت بیشتری می‌دهد بی‌اطلاع‌اند چه رسد به اینکه از موارد امنیتی مربوط به آن‌ها آگاهی داشته باشند.

آزمون اصلی دیگر مرتبط با انتخاب رویکردهای تازه‌ای توسط بانک‌ها و مؤسسات رخ می‌دهد. بخش عمده‌ای از مؤسسات مالی هنوز به پرداخت دیجیتالی و ارز رمزنگاری‌شده اهمیت نمی‌دهند.

 

پرداخت‌های موبایلی و احراز هویت بیومتریک

رویه‌های پرداخت موبایل شامل انتقال‌های بانکی و کارتی اکنون با تضمین اعتبارهای بیومتریک از امنیت بیشتری برخوردار شده‌اند. اسکنرهای چهره و نشان‌های یکتا در برخی گوشی‌ها و سیستم‌عامل‌ها امنیت بیشتری را برای معاملات در بستر گوشی‌های همراه فراهم کرده‌اند.

با توجه به اعتبارسنجی‌های بیومتریک آسیب‌پذیری‌های امنیتی در عرصه پرداخت‌های همراه می‌تواند به حداقل برسد. همچنین در آینده انتظار داریم که این تراکنش‌های بیومتریک به پایگاهی عمده در عرصه امور مالی دیجیتالی تبدیل شوند.

 

زنجیره‌های بلوکی و بیت‌کوین

زنجیره بلوکی یک راه‌حل حیرت‌انگیز برای تقویت برنامه‌های امنیتی و تسریع طرح‌های امن در محدوده گسترده‌ای از تراکنش‌ها با ارز رمزنگاری‌شده است.

این موضوع اساساً رکوردی باز است که در بحث‌های مختلف مطرح می‌شود. انگیزش اصلی پشت پرده رکورد کلیه تراکنش‌ها بدون مجوز دهی به دیگران برای اصلاح یا پاک کردن آن‌هاست. بهترین ویژگی این سیستم این است که اگر تراکنشی رکورد شد دیگر نمی‌توان آن را به‌هیچ‌عنوان حذف یا اصلاح کرد.

بنابراین هر نوع تراکنشی در بیت‌کوین ثبت می‌شود و افراد مجاز می‌توانند مسیرهای پرداختی موردنظرشان را رصد کنند. مجوز مشاهده مسیرهای تراکنش شفافیت را در مبادلات آینده افزایش می‌دهد. هر نوع رکورد فیزیکی نمی‌تواند اطلاعات ثبت‌شده در بیت‌کوین را ریشه‌کن کند یا تغییر دهد. بیت‌کوین روشی پیش‌رونده در عرصه مدیریت آسیب‌پذیری‌های امنیتی به شمار می‌رود.

منبع: ماهنامه پیوست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.