پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
در صورت اتصال تمام دستگاهها به مرکز ملی تبادل دادهها، انجام ماهانه ۱۰۰ میلیون تراکنش پیشبینی میشود
سرپرست معاونت دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات، در گزارشی از انجام ۳۷ میلیون استعلام در مرکز ملی تبادل دادهها در ۵ ماهه نخست سال جاری و پیشبینی انجام ماهانه ۱۰۰ میلیون تراکنش بااتصال تمام دستگاهها به مرکز ملی تبادل دادهها خبر داد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمیدرضا هادیپور، سرپرست معاونت دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به ارتقای ۲۰ رتبهای ایران در شاخص دولت الکترونیک در جهان، گفت: «در طول برنامه ششم توسعه باید ۳۰ رتبه در شاخص دولت الکترونیک ارتقا داشته باشیم این در حالی است که فقط در دو سال نخست این برنامه ۲۰ رتبه ارتقا داشتهایم.»
او راهاندازی و پشتیبانی فنی و زیرساختی سامانه انتشار دسترسی آزاد به اطلاعات را یکی از اقدامات در حوزه دولت الکترونیک عنوان کرد و افزود: «از ۱۲۴۷ دستگاه شناساییشده در قوای سهگانه کشور، ۴۵۲ دستگاه به این سامانه متصل شدهاند.»
هادیپور با اشاره به اینکه تا پایان مردادماه ۵۵۹۶ نفر از شهروندان عضو این سامانه هستند، گفت: «۲۹۱۸ درخواست در این سامانه ثبتشده و از این تعداد ۲۴۴۵ پاسخ ارائهشده است.»
او افزود: «بهطور متوسط در ماه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر عضو سامانه انتشار دسترسی آزاد به اطلاعات میشوند.»
سرپرست معاونت دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات، سامانه ملی کاتالوگ و دادههای باز را یکی دیگر از اقدامات وزارت ارتباطات در حوزه دولت الکترونیک عنوان کرد و گفت: «مفهوم دادههای باز به این صورت است که دادههای قابلانتشار که برای شهروندان و کسبوکارها میتواند ارزشافزوده ایجاد کند درجایی شناسایی شود و هدف ما ایجاد یک زیرساخت مشترک برای به اشتراکگذاری دادههای باز و تولیدشده توسط سازمانهای متولی است، البته دادههای باز به معنی رایگان بودن این دادهها نیست.»
او افزود: «تاکنون ۱۷۰ کاربر از ۲۱ دستگاه که اطلاعات خود را در این سامانه بارگذاری کردهاند، بیش از ۲۷۳ رکورد اطلاعاتی دریافت کردهاند.»
هادیپور یکی دیگر از اقدامات وزارت ارتباطات در حوزه دولت الکترونیک را آغاز به کار مرکز ملی تبادل اطلاعات عنوان کرد و افزود: «مرکز ملی تبادل بهصورت مستقیم به شهروندان خدمت ارائه نمیکند بلکه در این مرکز با اشتراکگذاری اطلاعات و دادهها توسط دستگاههای ارائهکننده خدمت، شهروندان در مراجعه به دستگاهها برای دریافت مجوزها و استعلامات نیاز به رفتوآمد بین دستگاهها ندارند و دادهها بهصورت الکترونیکی بین دستگاهها تبادل شده و بهسرعت پاسخ داده میشود.»
او با اعلام اینکه در ۵ ماهه نخست سال جاری بیش از ۳۷ میلیون استعلام از طریق مرکز تبادل انجامشده است، تصریح کرد: «در سال ۹۶، بیش ۱۰۳ میلیون تراکنش در مرکز ملی تبادل انجامشده و هماکنون نیز بااتصال ۱۹۰ دستگاه به مرکز ملی تبادل، ماهانه به ۱۰ میلیون تراکنش رسیدهایم که در صورت حضور تمام دستگاهها در این مرکز، پیشبینی میشود که تعداد تراکنشهای ماهانه به ۱۰۰ میلیون برسد.»
هادیپور افزود: «تاکنون ۳۵۹ خدمت در این مرکز پیادهسازی شده که در این میان ثبتاحوال، سازمان تنظیم مقررات، وزارت اقتصاد و شرکت ملی پست، بیشترین خدمات را در سال ۹۷ از طریق مرکز ملی تبادل دادهها ارائه کردهاند.»
او یکی دیگر از اقدامات وزارت ارتباطات در حوزه دولت الکترونیک را درگاه ملی خدمات دولت هوشمند عنوان کرد و گفت: «این درگاه باهدف استانداردسازی و مدیریت یکپارچه ارائه خدمات دولت به مردم راهاندازی شده است و در سال ۹۷ بیش از یکمیلیون و ۸۰۰ هزار بازدید داشته و ۷۱۸ خدمت ارائه کرده است.»
هادیپور تأکید کرد: «امیدواریم تا پایان سال ۹۷ به ۱۷۰۰ خدمت و ۱۵۰ سرویس و میانگین ۳۰۰ هزار کاربر در ماه برسیم.»
او کارپوشه ملی ایرانیان را خدمت دیگر در حوزه دولت الکترونیک بیان کرد و گفت: این کارپوشه بستری امن و قابلاعتماد برای ارسال تمام اعلانها و پاسخ به درخواستها بهصورت یکپارچه و اختصاصی از طرف دستگاههای ارائهکننده خدمات است که منحصراً برای هر فرد ایرانی ایجاد میشود.
او ادامه داد: «هماکنون این سامانه ۳۵ هزار کاربر و ۱۳ دستگاه فعال دارد و برای ارائه در کل کشور با چند میلیون کاربر را نیز قابلیت دارد.»
سرپرست معاونت دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات، یکی دیگر از خدمات مهم در حوزه دولت الکترونیک را دولت همراه معرفی کرد و افزود: «به دنبال تحقق شعار (خدمات دولت همهوقت و همهجا در دستان مردم) هر فرد درگوشی همراه خود در هر مکان و زمان امکان دریافت خدمات را دارد و از اردیبهشت سال جاری نیز تاکنون بیش از ۹۰ هزار اپلیکیشن دولت همراه نصبشده است و ۳۵ هزار کاربر فعال، ۶۱ خدمت را دریافت میکنند و تعداد استفاده از خدمات در مردادماه به یکمیلیون و ۱۴۰ هزار رسیده است.»
او به سامانه جمع نویسی بهعنوان یکی دیگر از برنامههای دولت الکترونیک اشاره کرد و گفت: «از طریق این سامانه شهروندان میتوانند در تصمیمگیری و تصمیم سازی از طریق دریافت نظرات و اشتراکگذاری آنها، در تدوین طرحها و لوایح مشارکت داشته باشند که بهطور مثال تدوین لایحه صیانت و حفاظت از دادهها در فضای مجازی از طریق همین سامانه انجام شد و به جمعبندی رسید.»
هادیپور از راهاندازی رسمی سامانه مصوبات فناوری اطلاعات و ارتباطات (مصفا) در آینده نزدیک بهعنوان یکی دیگر از برنامههای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حوزه خبر داد و افزود: «باهدف شفافسازی قوانین و مقررات فناوری اطلاعات و در دسترس بودن برای همگان، تمام مصوبات و مقررات مربوط به این حوزه در این سامانه ارائه میشود.»
همچنین سرپرست معاونت دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات، راهاندازی پیشخوان مجوزهای کسبوکار را یکی از برنامههای حوزه دولت الکترونیک معرفی کرد و گفت: «پیشخوان مجوزهای کسبوکار در قالب سامانههایی با عنوانهای سامانه دادور برای دریافت شکایات در این حوزه و سامانه که نقشه ملی استعلامات مجوزهای کسبوکار است، در کنار مرکز ملی تبادل دادهها باهدف ایجاد پنجره واحد صدور مجوز کسبوکارها و با همکاری وزارت اقتصاد بهزودی راهاندازی میشود.»