راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آثار فیلترینگ بر کسب‌وکارهای اینترنتی / لزوم ایجاد یک‌رویه سنجیده و واحد برای نظارت بر کسب‌وکارهای اینترنتی

اخیراً برخی از سایت‌های فروش بلیت فیلتر شدند. هرچند حسن نیت همواره در امور جاری متصدیان دولتی و حکومتی وجود دارد و علی‌القاعده، این فیلترینگ مبتنی بر عللی بوده است، اما سؤال این است که آیا تنها راه‌حل مشکلات، فیلترینگ است.

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، علی‌القاعده، فیلترینگ که به معنای سلب حق کسب‌وکار است باید آخرین راه‌حل باشد، چراکه تأثیر بسیار شدیدی بر بقاء کسب‌وکارهای اینترنتی داشته و استفاده نابجا از فیلترینگ می‌تواند مانع جدی رشد و توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی در کشور شود.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اهتمام ویژه دارد تا با مشارکت تمامی ذینفعان و فعالان، رویه‌ای را برای نظارت برحسب و کارهای اینترنتی تعریف کند که ضمن تسهیل تجارت الکترونیک و ایجاد فضای مناسب برای رشد و توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی، از مشکلات و تخلفات این حوزه پیشگیری کرده و در صورت رخداد تخلف، از راهکاری متناسب با نوع تخلف بهره بگیرد تا حقوق مصرف‌کنندگان خدمات و محصولات اینترنتی در سطح قابل قبولی محافظت شود.

بر این باوریم که مشکلات و اختلافات میان ناظران و فعالان عرصه کسب‌وکار، در یک‌رویه تعاملی و مشارکتی قابل‌حل است. امید داریم با همکاری همه ذی‌نفعان، رویه مذکور در آینده‌ای نزدیک تدوین‌شده و مبنای عمل قرار گیرد و فیلترینگ کسب‌وکار به‌عنوان تنها اقدام معمول یا در دسترس در نظر گرفته نشود و تنها در موارد بسیار خاص، ضمن رعایت اصول قواعد تجاری مبنی بر اینکه در چه شرایطی حق فعالیت قابل سلب است، به این ابزار رجوع شد.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با داشتن جایگاه سیاست‌گذاری در این حوزه، به دنبال برگزاری جلسات با ذینفعان جهت حل‌وفصل مشکل از طرق ایجاد این رویه برای کسب‌وکارهای اینترنتی در مجموعه دولت و سایر نهادهای مسئول در کشور است.

کسب‌وکارهای اینترنتی همواره با نوآوری، خلاقیت و ایجاد ارزش‌های جدید همراه بوده و مزایای عمومی کسب‌وکارهای اینترنتی نیز باعث ایجاد ارزش بالاتر برای مصرف‌کنندگان و سایر ذینفعان شده است.

شفافیت عرضه و در معرض دید بودن این کسب‌وکارها نیز یکی دیگر از ویژگی‌های عمومی کسب‌وکارهای اینترنتی است که مزیت قابل‌توجهی است. مدل‌های کسب‌وکار نوآورانه نیازمند حمایت هستند و با تکانه‌های حتی کوچک نیز آسیب جدی می‌بینند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.