راه پرداخت؛ پرمخاطب‌ترین رسانه فین‌تک ایران

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی: در آینده به سراغ هوش تجاری می‌رویم

0

سازمان فناوری اطلاعات ماه گذشته در یک نشست خبری نتایج ارزیابی دور سوم بررسی خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی را اعلام کرد. بر اساس نتایج، بیمه مرکزی به‌عنوان دستگاه برتر در ارائه خدمات الکترونیکی معرفی شد. یکی از بارزترین خدمت الکترونیکی بیمه مرکزی سامانه سنهاب است. به‌تازگی نیز بخش فاوای بیمه مرکزی به مرکز بدل شده است که اتفاق مهمی قلمداد می‌شود.

در مورد سیستم سنهاب و دیگر خدمات الکترونیکی بیمه مرکزی با قاسم نعمتی، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

 

بخش فاوای بیمه مرکزی به مرکز تبدیل‌شده است. چه دیدی در بیمه تغییر کرد که باعث شد این تغییر و تحولات رخ دهد؟

پیش از سال ۹۰ پروژه‌هایی داشتیم که زمینه‌ساز فعالیت‌های کنونی ما بود و در سال ۹۰ پروژه سنهاب آغاز شد. واژه سنهاب برگرفته از سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه است.

این نظارت و هدایت دو وظیفه اساسی بیمه مرکزی در صنعت بیمه است. طبق قوانین تأسیس بیمه مرکزی، بیمه مرکزی نقش نظارت و هدایت صنعت بیمه را دارد؛ بنابراین ما پروژه جامعی را در نظر گرفتیم. هدف ما این بود که واحدهای مختلف بیمه مرکزی را مکانیزه کنیم و با جمع‌آوری اطلاعات و آمار دقیق فعالیت‌های نظارت و هدایت را انجام دهیم.

سنهاب بر محوریت این دو موضوع شکل گرفت. پیش از سال ۹۰ بیمه مرکزی هیچ نرم‌افزار مکانیزه‌ای برای نظارت بر صنعت بیمه نداشت. تمام نرم‌افزارها، نرم‌افزارهای خودکارسازی اداری بودند.

 

یعنی تا آن زمان فقط خودکارسازی اداری پیاده‌سازی شده بود؟

بله. خودکارسازی داخلی بیمه مرکزی بود و ما با دریافت سی‌دی یا کاغذ از شرکت‌های بیمه و ورود اطلاعات در نرم‌افزارهای عمومی کار نظارت را انجام می‌دادیم. بیمه مرکزی تنها سازمان نظارتی بر صنعت بیمه است و در بازار هم نرم‌افزار نظارتی که بیمه مرکزی بتواند از آن بهره‌مند شود وجود ندارد.

از طرف دیگر بیمه یک حوزه فنی است و تعداد شرکت‌های آی‌تی که در این زمینه فعالیت کنند خیلی کم است و شاید از تعداد انگشت‌های یکدست هم کمتر باشند. پس از سال ۹۰ تصمیم گرفتیم خودمان با کمک شرکت‌های بیرونی و تیم داخلی آی‌تی بیمه مرکزی نرم‌افزار تولید کنیم و این اتفاق افتاد و حوزه نرم‌افزاری بیمه مرکزی شکل گرفت.

در حوزه‌های زیرساخت شبکه و ارتباطات، شبکه اختصاصی صنعت بیمه بین بیمه مرکزی و تمام شرکت‌های بیمه ایجاد شد. به خاطر مباحث امنیتی از اینترنت خارج شدیم.

از طرفی هم باید حجم زیادی از داده را جمع‌آوری می‌کردیم و پردازش روی‌داده‌ها صورت می‌گرفت؛ بنابراین نیاز بود به‌صورت فیزیکی یک مرکز داده هم ایجاد کنیم. بحث مربوط به ایجاد شبکه و مرکز داده دو موضوع جدانشدنی از نرم‌افزار سنهاب بودند، بنابراین از سال ۹۰ هر سه پروژه را باهم آغاز کردیم.

 

مرکز داده شما هم‌اکنون تکمیل‌شده است؟

بله. مرکز داده کامل است. بیمه مرکزی و تمام شرکت‌های بیمه از طریق شبکه ارتباطی (MPLS) به یکدیگر متصل هستند. مرکز داده‌ای با مساحت ۲۰۰ متر با ۳۰ رک در همین ساختمان تأسیس کردیم و در حال بهره‌برداری هستیم. ما برای حفظ یکپارچگی هر آنچه را که باید تولید کنیم در سنهاب تولید کردیم.

همه‌چیز در سنهاب متمرکز است. ذی‌نفعانی هم بر اساس نیازهای خود از سنهاب بهره می‌بردند. در مورد دسترسی ما در ابتدا ذی‌نفعان اصلی که مردم هستند را مدنظر قراردادیم. سپس مدیران ارشد و مدیران کل بیمه مرکزی و شبکه داخل صنعت بیمه مانند صندوق تأمین خسارت بدنی و پژوهشکده بیمه را در نظر گرفتیم.

ما با نهادهای بالادستی مانند وزارت امور اقتصاد و دارایی توسط FIX (شبکه مربوط به تبادل اطلاعات اقتصادی) در ارتباط هستیم و اطلاعات را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم و وزارت اقتصاد هم اطلاعات را با صلاحدید خود به نهادهای دیگر ارسال می‌کند. علاوه بر FIX با نهاد ریاست جمهوری ارتباط مستقیم داریم.

به دستگاه‌های نظارتی بالادستی، دادگاه‌ها، دادسراها، نیروی انتظامی، ستاد قاچاق کالا و ارز سرویس اطلاعاتی ارائه می‌دهیم. البته برای برخی از دستگاه‌ها این سرویس راه‌اندازی شده و بعضی دیگر راداریم بررسی می‌کنیم.

 

در اصل اطلاعات بین سازمانی به‌صورت کاملاً الکترونیکی منتقل می‌شود؟

ما فعالیت خود را از موضوع خیلی کوچکی مانند حذف کاغذ آغاز کردیم. البته در توضیح بیشتر بگویم بیش از سامانه سنهاب شرکت‌ها آمار و عملکردهای خود را به‌صورت فایل‌های کامپیوتری یا کاغذی برای بیمه مرکزی ارسال می‌کردند. داده‌ها روی سیستم تایپ و اطلاعات دسته‌بندی می‌شد.

بخش اعظمی از مراوده بیمه مرکزی با شرکت‌های بیمه دیگر در مورد بحث‌های مالی و صورت‌حساب‌های اتکایی است. سیستم این بخش درگذشته به‌صورت دستی بود. نقطه شروع فعالیت ما از صورت‌حساب‌های اتکایی بود؛ یعنی خلاصه اطلاعات را از شرکت دریافت و صورت‌حساب اتکایی تهیه می‌کردیم.

به‌عنوان‌مثال شرکتی به‌طور کل اعلام می‌کرد پنج میلیون بیمه‌نامه فروخته و عدد مشخصی هم حق بیمه دارد. ما در این مرحله به جزئیات اطلاعات نیازی نداشتیم. برای مراحل بعد وقتی فرهنگ‌سازی شد و زیرساخت‌ها را فراهم کردیم به سراغ اقلام اطلاعاتی رفتیم؛ یعنی شرکت باید اطلاعات کامل و جزئیاتی مانند لیست حق بیمه‌ها و بیمه‌گذارها را به ما می‌داد.

در این طرح جلو رفتیم و پارامترهای نظارتی را ایجاد کردیم. تمام آیین‌نامه‌ها و مقررات بیمه را بر اساس آی‌تی تغییر دادیم. در بیمه مرکزی یک نفربر اطلاعاتی که از سوی شرکت‌ها ارسال می‌شود نظارت نمی‌کند بلکه سیستم مقایسه‌ها را انجام می‌دهد؛ به‌عنوان‌مثال سیستم اعلام می‌کند که یک نامه خلاف آیین‌نامه و مقررات است.

 

یعنی سامانه این هوشمندی را دارد که نامه‌ها را با آیین‌نامه‌ها تطبیق دهد؟

بله. پس از نظارت از کارتابل‌های مختلف خارج و دسته‌بندی می‌کند و در اختیار واحدهای نظارتی قرار می‌دهد. واحدهای نظارتی کارتابل دارند و می‌توانند موارد دارای خطا را مشاهده کنند.

این کارتابل برای شرکت‌های بیمه هم مهیا شده است و واحد ناظر در کارتابل خود موارد دارای خطا را به سیستم شرکت بیمه ارسال می‌کند. دیگر نظارت دستی وجود ندارد. در فاز چهارم نیز بحث هوشمند سازی، آنلاین کردن جریان داده، نظارت پیشگیرانه، افزایش ریزدانگی و داده‌کاوی را پیگیری خواهیم کرد.

 

منظور شما از ریزدانگی، داده‌های جزئی‌تر است؟

بله؛ به‌عنوان‌مثال هم‌اکنون از شرکت‌های بیمه ۲۴ قلم اطلاعات کلی در برخی رشته‌ها دریافت کرده‌ایم. ۵۰ درصد اطلاعات مربوط به رشته شخص ثالث است.

از مهرماه سال گذشته ما اطلاعات مربوط به رشته شخص ثالث را به‌طور کامل مکانیزه کردیم و هم‌اکنون صدور بیمه‌نامه مبتنی بر دریافت کد یکتا از بیمه مرکزی است؛ به‌عبارت‌دیگر هشت شرکت بیمه اگر قصد داشته باشند در رشته شخص ثالث بیمه‌نامه صادر کنند، پیش از آنکه بیمه‌نامه را به مشتری بدهند باید داده‌ها را به بیمه مرکزی ارسال کنند.

سیستم به‌صورت هوشمند بیمه‌نامه را با تمام قوانین و آیین‌نامه‌ها مقایسه می‌کند، اگر خطایی نداشت کد یکتا به شرکت تعلق می‌گیرد. اگر شرکت کد یکتا نداشته باشد، نمی‌تواند بیمه‌نامه صادر کند. ازنظر بیمه مرکزی بیمه‌نامه شخص ثالث و حوادث رانندگی که فاقد کد یکتا باشد معتبر نیست.

بر مبنای همین سرویس می‌توانیم به بسیاری از دستگاه‌ها وب‌سرویس ارائه اطلاعات آنلاین مربوط به رشته شخص ثالث ارائه دهیم. در فاز چهارم این فعالیت‌ها انجام شد.

 

در اصل تمامی فعالیت‌های مربوط به صدور بیمه‌نامه الکترونیکی انجام می‌شود.

هم‌اکنون همه شرکت‌های بیمه با سیستم، بیمه‌نامه صادر می‌کنند و متمرکز هستند. نرم‌افزارشان در تهران متمرکز است. از هر شهری که بیمه‌نامه صادر شود انگار در تهران این فعالیت انجام‌شده است.

می‌دانید اجرای چه طرحی حائز اهمیت بود؟ ۳۰ شرکت مختلف به سلیقه خود در عرض چندین سال نرم‌افزار خود را تولید کردند. ایجاد استاندارد برای جمع‌آوری اقلام اطلاعاتی در این زمینه بسیار مهم بود. هم‌اکنون این سامانه ایجادشده است. این کار با هماهنگی شرکت‌های بیمه محقق شد.

امکان داشت جمع‌آوری اطلاعات مشکل باشد یا در بازه زمانی‌ای که ما تعیین کرده بودیم آن شرکت نتواند به این امر بپردازد. بااین‌حال آن‌ها همکاری کردند. هم‌اکنون چشم‌انداز کاری ما این است که مانند رشته شخص ثالث صدور بیمه‌نامه برای رشته باربری و آتش‌سوزی نیز مبتنی بر دریافت کد یکتا شود.

این موضوع به‌احتمال‌زیاد تا نیمه سال راه‌اندازی خواهد شد. در این حوزه باید ریز اطلاعاتی دریافت کنیم. رشته شخص ثالث از ۲۴ قلم اطلاعاتی به ۱۵۰ حوزه اطلاعاتی رسیده است.

 

شما هم‌اکنون اطلاعات کامل افراد را در رشته شخص ثالث دارید؟

بله. اگر کد ملی خود را به من بدهید، در سیستم به شما می‌گویم که چه بیمه‌نامه‌ای دارید و چقدر خسارت داشته‌اید. فقط با شماره کد ملی می‌توان به اطلاعات افراد دست پیدا کرد. در رشته باربری و آتش‌سوزی نیز اقلام اطلاعاتی مانند بیمه شخص ثالث جمع‌آوری می‌شود. تا پایان سال در رشته درمان نیز دریافت کد یکتا را الزام خواهیم کرد. در این زمینه کار مطالعاتی در حال انجام است.

 

وقتی شخصی کد یکتا دریافت کرد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

چه زمان به شما شماره شناسنامه یا کد ملی اختصاص داده می‌شود؟ وقتی هویت شما توسط نهادی دولتی به نام سازمان ثبت‌احوال مشخص شود. کد یکتا برای هر رشته هم مانند کد ملی است، وقتی می‌گوییم کد یکتا شخص ثالث به چه معناست؟ یعنی اول شرکت بیمه طی فرایندی بیمه‌نامه را صادر کرده است.

دوم فردی که این بیمه‌نامه را صادر کرده نمایندگی مجاز است، زیرابه نمایندگی‌هایی که مجاز نباشند کد یکتا تعلق نمی‌گیرد. سوم محاسبات بیمه‌ای آن به‌درستی انجام‌گرفته و حداقل‌های قانونی در آن رعایت شده است. سپس بیمه مرکزی کد یکتا به بیمه‌نامه اختصاص می‌دهد.

بیمه مرکزی به‌جای اینکه پس از صدور بیمه‌نامه اطلاعات را دریافت و تخلف‌ها را اعلام کند این اطلاعات را پیش از صدور بیمه‌نامه بررسی می‌کند.

 

یعنی شما پیشگیری می‌کنید؟

بله. نظارت را پیشگیرانه کرده‌ایم. البته برای سرعت کار تمام آیین‌نامه و مقررات را در همان لحظه بررسی نمی‌کنیم.

بلکه قانون و مقررات اصلی را وارسی می‌کنیم؛ به‌عنوان‌مثال اگر شرکت بیمه بیمه‌نامه‌ای صادر کند و بگوید این بیمه پنج سال عدم تخفیف دارد، باید مشخص شود که بیمه‌نامه سال گذشته این فرد به چه صورت بوده و اگر این موضوع مشخص نشود، من کد یکتا به بیمه‌نامه نمی‌دهم چون نمی‌دانم بیمه‌نامه سال پیش چگونه بوده و عدم تخفیف دارد یا نه. در اینجا بحث مراوده مالی پیش می‌آید و نمی‌توانم بعد از صدور بیمه‌نامه اطلاعات را بررسی کنم.

در سنهاب بحث ساماندهی نمایندگی‌های شرکت بیمه وجود دارد. تمام نمایندگی‌های شرکت بیمه در سنهاب دارای شناسنامه هستند؛ یعنی اطلاعات و مقررات و آیین‌نامه‌های آن‌ها بررسی‌شده و کد دریافت کرده‌اند. علاوه بر کدی که از شرکت بیمه دارند یک کد سنهابی هم از سوی بیمه مرکزی دریافت کرده‌اند.

اگر نماینده‌ای ساماندهی نشده باشد، از دید من اجازه صدور بیمه‌نامه شخص ثالث را ندارد. حتی اگر این شرکت بیمه‌نامه دقیق و درست صادر کند، اما چون خود شرکت نمایندگی ساماندهی نشده است، کدی به آن شرکت داده نمی‌شود. این‌یک نظارت پیشگیرانه است.

کل سیستم سنهاب به این صورت است. ما به ستادهای شرکت‌های بیمه متصل هستیم. شرکت‌های بیمه با کارگزاری‌ها و شعب در ارتباط هستند.

علاوه بر این مؤسسات آموزشی، ارزیابان، کارگزاران و شعب و نمایندگی‌ها در سنهاب کارتابل دارند و می‌توانند اطلاعات خود را به‌روزرسانی و عملکرد خود را مشاهده کنند؛ اما ما فعالیت‌های بیمه‌ای را از ستاد شرکت دریافت می‌کنیم. نمایندگی به ما اعلام نمی‌کند که چند عدد بیمه‌نامه صادر کرده است.

 

نظارت میدانی چیست؟

یکی از وظایف بیمه مرکزی این است که به‌صورت موردی از برخی از نمایندگان و شعب بیمه‌ها و کارگزاری‌ها بازدید میدانی کند. ما برای اینکه این نظارت‌ها را ساماندهی کنیم و به‌صورت صوری نباشد فرم‌های چک‌لیست نظارتی تهیه‌کرده‌ایم. پیش از آنکه همکاران ما برای نظارت به نمایندگی‌ها مراجعه کنند می‌توانند در سیستم سنهاب عملکرد آن شرکت را مشاهده کنند.

پس به‌نوعی این نظارت را نیز مکانیزه کرده‌ایم. در اپلیکیشن موبایلی فرم‌های چک‌لیست موجود است. همکاران ما می‌توانند در اپلیکیشن فرم‌ها را تکمیل و آنلاین ارسال کنند.

مسئول بازرسی که کار نظارت بر بازرسان را انجام می‌دهد نیز می‌تواند از طریق سیستم عملکرد فرد ناظر را مشاهده کند. به‌عنوان‌مثال بازرس در روزبه کدام شعب و نمایندگی‌ها مراجعه کرده و خروجی بازرسی‌های او به چه صورت بوده است. نتیجه بازدیدها نیز به امور نمایندگان شرکت‌های بیمه ارسال می‌شود.

 

پس می‌توان گفت به‌مرورزمان تمام بخش‌های بیمه‌ای وارد این پروسه می‌شوند.

هم‌اکنون در بیمه مرکزی هیچ واحدی نداریم که خارج از سنهاب فعالیت کند.

 

شما پیش‌تر گفتید که فقط اطلاعات شخص ثالث تکمیل‌شده است.

بله. منظور شما رشته‌های بیمه‌ای است. در حال حاضر اطلاعات تمام رشته‌های بیمه‌ای به‌صورت خلاصه در این سیستم موجود است. ما تا فاز سوم پیش رفتیم.

فاز چهارم در مورد هوشمند سازی و ریزدانگی اطلاعات است و این فاز هنوز برای تمام رشته‌ها تکمیل‌نشده است. در موضوع ریزدانگی ما ۲۴ قلم اطلاعاتی را انتخاب کردیم چون با ۲۴ قلم اطلاعاتی می‌توانستیم ۸۰ درصد فعالیت‌های بیمه مرکزی را انجام دهیم؛ بنابراین در فاز اول این ۲۴ قلم در اولویت قرار گرفتند.

اگر هم تعداد ریزدانگی را گسترش دادیم، برای پوشش دادن نیازهای سایر ذی‌نفعان بود. داده‌های ما نیز بیشتر B2B و G2G است و دیتای ما مورداستفاده مردم عادی قرار نمی‌گیرد. البته گاه مردم مراجعه می‌کنند و در مورد بیمه‌نامه خود شکایت دارند، اما همان ۲۴ قلم اطلاعاتی نیازهای مردم را پوشش می‌دهد.

 

بیگ دیتایی که ایجاد می‌شود را چگونه استفاده می‌کنید؟

ما هم‌اکنون به سراغ هوش تجاری رفته‌ایم و فعالیت‌هایی نیز در این مورد انجام داده‌ایم. یکی از آرزوهای ما این است که آزمایشگاهی راه‌اندازی و قوانین و مقررات را پیش از تصویب در آن اجرا و تست کنیم.

 

سرویس‌های شما بیشتر G2B و G2G است. سرویس G2C ارائه نداده‌اید؟

به مردم هم خدماتی ارائه داده‌ایم. در پورتال‌ها استعلامات راداریم؛ به‌عنوان‌مثال فردی بیمه‌نامه خود را گم‌کرده و نمی‌داند از کدام شرکت دریافت کرده است، در پورتال ما درخواست می‌دهد. مردم اگر از یکی از شرکت‌های بیمه و نمایندگان شکایت داشته باشند، می‌توانند در سامانه شکایت ما موضوع خود را مطرح کنند.

سامانه ما خیلی جامع است و حتی زیرساخت برای آن ایجاد کرده‌ایم. فرد شکایت خود را در کارتابل ثبت می‌کند. با پیامک کد شکایت به او ارسال می‌شود. این فرد می‌تواند روند پیشرفت شکایت خود را رصد کند. در بک آفیس ما کارتابل‌هایی ایجادشده است. در واحد شکایت بیمه مرکزی شکایت‌ها را در کارتابل به شرکت‌های بیمه ارجاع می‌دهد.

شرکت بیمه موظف است نتایج رسیدگی خود را در این کارتابل اعلام کند. این شرکت‌ها باید جوابگوی کارشناس رسیدگی به شکایت بیمه مرکزی باشند. وقتی در این سیستم فرایند طی شد و شرکت‌های بیمه حکم کارشناس را اجرایی کردند در همین سیستم به فرد شاکی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

 

در صحبت‌های خود اشاره کردید که اطلاعات رشته بیمه درمان تا پایان سال تکمیل می‌شود. با وزارت بهداشت هماهنگی‌ها انجام می‌شود یا تأمین اجتماعی؟

ما با فاوای آن‌ها بیشتر در حوزه درمان‌های تکمیلی در ارتباط هستیم. اطلاعاتی که نیاز دارند این است که فرد با کد ملی مشخص در کدام شرکت‌های بیمه تحت پوشش کدام بیمه است. هدف‌گذاری ما این است که در بحث ریزدانگی داده‌ها پاسخگوی نیازهای آن‌ها نیز باشیم.

 

شما اشاره نکردید که چرا از اداره کل به مرکز بدل شدید؟

ساختار بیمه مرکزی پیش از سیستم سنهاب سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بود. ساختار پیچیده و مناسب برای انجام فعالیت‌های بزرگ نداشتیم. هم‌اکنون سنهاب گسترش پیداکرده و تمام رشته‌های بیمه در تمام شرکت‌های بیمه و تمام واحدهای داخلی بیمه مرکزی مراوده اطلاعاتی دارند.

داخل بیمه مرکزی حوزه معاونت اتکایی با پنج زیرسیستم، حوزه نظارت با ۲۱ زیرسیستم و حوزه معاونت طرح و توسعه با هشت زیرسیستم داریم. این واحدهای بیمه مرکزی درگیر پروژه ما هستند. کل فرایندها مکانیزه شده‌اند و پروسه کاغذی وجود ندارد. پورتال ما در ارتباط تنگاتنگ با سیستم سنهاب است.

اطلاعات آماری به‌صورت دستی وارد سیستم نشده‌اند. همه اطلاعات به داخل سیستم سنهاب واردشده و بر اساس نظر کارشناس مربوطه در پورتال نمایش داده می‌شود.

فعالیت‌ها گسترش یافت. نگهداری، پیاده‌سازی و توسعه این سیستم دلیل این تغییر بود. آقای همتی نیز امسال از ۵۰ نیروی کاری که به‌تازگی استخدام کرده‌اند ۲۲ نیرو را به بخش آی‌تی اختصاص داده‌اند. بخش آی‌تی نیز به‌ناچار باید ساختار خود را تغییر می‌داد؛ بنابراین ساختار فاوای بیمه مرکزی به مرکز تبدیل شد.

 

به نظر می‌رسد بیمه مرکزی به این بلوغ که باید به سمت داده‌پردازی الکترونیکی و خدمات الکترونیکی حرکت کند رسیده است. شرکت‌های بیمه نیز به این بلوغ دست‌یافته‌اند؟

تعبیر شمارا به‌صورت دیگری می‌گویم. بنگاه‌های اقتصادی به دنبال سودآوری هستند. این‌طور نیست که قصد نداشته باشند خدمات خود را الکترونیکی کنند، بلکه احتمال دارد موضوعات دیگر اولویت آن‌ها باشد.

البته این برداشت شخصی من است. جلساتی با مدیران عامل داشتیم و آن‌ها هم معتقد بودند فاوا می‌تواند صنعت بیمه را دگرگون کند. شرکت فناوران خبره شرکتی است که حدود ۲۰ شرکت را پشتیبانی می‌کند. شما فکر می‌کنید در این مجموعه عظیم که روزی میلیاردها تومان در آن جابه‌جا می‌شود تا چه اندازه می‌توان با چابکی تصمیم‌گیری کرد؟

 

منظور شما این است که باید چند شرکت وجود داشته باشد؟

بله. البته به شرکت فناوران نمی‌توان خرده گرفت. مشکل از صنعت آی‌تی ماست.

 

شاید تقاضا از سمت شرکت‌های بیمه به صنعت آی‌تی ارائه نشده است. در بانکداری این نیاز از سوی بانک‌ها شکل گرفت، پس‌ازآن شرکت‌های آی‌تی نیز به آنان سرویس‌های موردنیازشان را ارائه کردند.

ماهیت بانک و بیمه خیلی با یکدیگر متفاوت است. بااینکه شاید در ظاهر شبیه هم باشند. در بیمه پیچیدگی فعالیت‌ها بسیار زیاد است. تخصص خاص خود را می‌خواهد.

 

شما می‌توانستید از روش‌های فناوری‌ای که در دنیا رایج است استفاده کنید چون در دنیا یک نظام بین‌المللی بیمه وجود دارد اما برای بانکداری نمی‌توانیم از استانداردهای بین‌المللی بهره ببریم.

شما درست می‌گویید. شرکت بیمه که به‌تازگی می‌خواهد فعالیت خود را آغاز کند چطور می‌تواند شرکت خارجی را با هزینه کلان وارد مجموعه خود کند؟

 

این کار را بیمه‌های قدیمی مانند ایران هم انجام نداده‌اند.

بله. این ایراد به ما وارد است؛ اما بیمه ایران دولتی است و اگر قصد داشته باشد شرکت خارجی را به مجموعه خود وارد کند، باید یکسری از الزامات را رعایت کند. دنیای بیمه کشورهای دیگر با دنیای ما متفاوت است. شرکت بیمه ایرانی باید شرکت خارجی را بومی کند.

اگر قصد داشته باشد شرکت خارجی را وارد مجموعه کند، امکان دارد زیرساخت‌های لازم فراهم نباشد. سطح نرم‌افزار آن‌ها و ما متفاوت است. اگر بخواهیم الگوبرداری کنیم، باید قانون و مقررات خود را تغییر دهیم؛ بنابراین این فعالیت بزرگی است و به این سادگی انجام نمی‌شود.

نکته دوم اینکه اطلاعات انبوه صنعت بیمه به‌صورت روایی است. امکان دارد بیمه ایران پرونده‌ای مربوط به ۱۰ سال پیش داشته باشد. آیا این اطلاعات توسط نرم‌افزار شرکت خارجی که ازنظر فنی از ما جلوتر است قابل ثبت است؟ واهمه عظیمی برای یک مدیر است که این‌همه پرونده را چه‌کار کند؟

هم‌اکنون در بیمه ایران نرم‌افزاری وجود دارد که تمام پرونده‌ها در آن موجود است. این دغدغه‌هایی است که شرکت بزرگ دارد. شرکت کوچک تازه‌تاسیس می‌تواند نرم‌افزار شرکت فناوران خبره را انتخاب کند چون بهترین نرم‌افزار در دسترس است.

این شرکت به‌ناچار با این نرم‌افزار فعالیت خود را آغاز می‌کند، وقتی اطلاعات را وارد کردند دیگر اسیر سیستم می‌شوند و به‌آسانی نمی‌توان نرم‌افزار را تغییر داد. جرئت زیادی می‌خواهد تا شما با شرکت جدید کارکنید. البته به‌تازگی چند شرکت در حوزه بیمه واردشده‌اند؛ مانند شرکت فناپ و شرکت سیب.

حق با شماست و شرکت‌های بیمه باید آرام‌آرام به شرکت‌های دیگر اعتماد کنند. یکتا بودن شرکت فناوران خبره در صنعت بیمه ریسک است.

 

آیا قوانین و مقررات صنعت بیمه همگام با تغییر فناوری در حال تغییر است؟

قوانین و مقررات تغییر کرده است. واژه سنهاب به‌عنوان یک پرتابل ارائه اطلاعاتی وارد آیین‌نامه‌های جدید و مصوبات شده است. عزم مدیران ارشد بیمه مرکزی بر مکانیزه شدن است.

دریکی از مواد آیین‌نامه رشته شخص ثالث یکی از شروط صدور مجوز برای شرکت‌های بیمه برقراری الزاماتی است که مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی تعیین کرده است. پس یکی از مجوزها را باید از بخش آی‌تی دریافت کنند.

حتی دریکی از بندهای صدور مجوز آمده است باید برنامه خود را در حوزه فناوری اطلاعات ارائه دهند و از فاوای بیمه مرکزی تأییدیه دریافت کنند؛ بنابراین در آیین‌نامه و مقررات و در خود صنعت بیمه این الزام وجود دارد تا تغییرات متناسب با آی‌تی ایجاد شود.

منبع: ماهنامه پیوست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.