راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اهمیت استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده در کشور / آیا زیرساخت‌های لازم برای پذیرش ارزهای رمزنگاری‌شده در کشور وجود دارد؟

معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی از تعیین تکلیف ارزهای رمزنگاری‌شده تا پایان شهریورماه خبر داد؛‌ سخنی که گمانه‌زنی‌ها را درباره ورود ارزهای رمزنگاری‌شده که پیش‌ازاین غیرقانونی بودند به کشور مطرح کرده است.

ارزهای رمزنگاری‌شده که زمانی تبادلشان در کشور ممنوع بود، حالا در شرایط تحریم قرار است به منجی اقتصاد ایران تبدیل شوند. معروف‌ترین موارد این ارزهای رمزنگاری‌شده که حالت فیزیکی ندارند و پشتوانه‌شان تبادل مالی امنی است که در این فضا وجود دارد، قرار است تا پایان شهریورماه تعیین تکلیف شوند.

به گزارش همشهری، سعید مدیون، معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی دراین‌باره گفت: «ارزهای رمزنگاری‌شده تا پایان شهریورماه تعیین تکلیف می‌شود.»

به گفته او ارزهای رمزنگاری‌شده به‌زودی در ایران از حالت بلاتکلیف و ممنوع، به وضعیت پایدار قانون‌گذاری ‌شده خواهند رسید. این شیوه جدید تبادل مالی چون وابسته به سیستم تبادل مالی سنتی نیست و زیر ذره‌بین آمریکا قرار ندارد، عملاً می‌تواند تحریم‌ها را دور بزند و به همین دلیل بیشتر موردتوجه قرارگرفته است.

استفاده از این قابلیت فناوری تا حدی جدی است که حدود یک ماه پیش اعلام‌شده بود طرح‌هایی برای عرضه ارزهای رمزنگاری‌شده ایرانی نیز ارائه خواهد شد. ارزهای رمزنگاری‌شده چه ماهیتی دارند، ‌چطور کار می‌کنند و آیا زیرساخت‌های لازم برای پذیرش آن‌ها در فضای کشور وجود دارد؟

 

چرا ارزهای رمزنگاری‌شده مهم هستند؟

ارزهای رمزنگاری‌شده که این روزها تراکنش‌های مالی بسیار بزرگی از آن‌ها ثبت می‌شود و در بعضی موارد تقریباً به‌اندازه تولید ناخالص داخلی برخی کشورها گردش مالی داشته‌اند، ‌یکی از مهم‌ترین سامانه‌های تبادل مالی در جهان مدرن به شمار می‌روند.

در مدل سنتی، مدیریت پول تحت نظارت بانک مرکزی هر کشوری است و تونل ارتباطی تبادل مالی بین‌المللی نیز سیستم سوئیفت است که آمریکا روی آن نظارت جدی دارد.

ارزهای رمزنگاری‌شده اما این تمرکز را شکسته‌اند و کارکردشان به هیچ بانک مرکزی وابسته نیست، ‌ضمن اینکه تونل ارتباطی خاص خودشان رادارند. به همین دلیل، در شرایطی مثل تحریم می‌توان از زیر ذره‌بین کشورهایی مثل آمریکا بیرون رفت و تبادل مالی جهانی با کشور همچنان پایدار می‌ماند.

 

باید رفتار ارزهای رمزنگاری‌شده خارجی را بسنجیم

پیش‌تر از چند طرح آزمایشی مربوط به ارزهای رمزنگاری‌شده ایرانی سخن به میان آمده بود. این طرح‌ها هنوز در شرایط آزمون‌وخطا هستند و حتی نامشان هم مشخص نیست. هرچند مشخص نیست تعیین تکلیف ارزهای رمزنگاری‌شده به معنای ورود ارزهای رمزنگاری‌شده ایرانی به شبکه تبادل مالی کشور است یا خیر اما کارشناسان اقتصادی می‌گویند بهتر است قبل از هر کاری به ارزهای رمزنگاری‌شده خارجی اجازه ورود به کشور بدهیم.

نیما امیرشکاری، کارشناس اقتصادی دراین‌باره می‌گوید: «قبل از اینکه سراغ نمونه‌های ایرانی ارزهای رمزنگاری‌شده برویم و یک نمونه داخلی داشته باشیم، ‌بهتر است روی ارزهای رمزنگاری‌شده شناخته‌شده خارجی تمرکز کرده و تکلیفمان را در حوزه‌های مختلف با آن‌ها روشن کنیم.»

او درباره اینکه چه چالش‌هایی درباره ارزهای رمزنگاری‌شده ایرانی یا خارجی وجود دارد، می‌گوید: «ما هنوز درباره رفتار بازار داخلی نسبت به این ارزها چیزی نمی‌دانیم. ضمن اینکه، ارزهای رمزنگاری‌شده به‌صورت ذاتی شرایطی دارند که می‌توانند برای پول‌شویی استفاده شوند، پس باید قوانین محکمی در این رابطه تدوین کرده و برای اجتناب از پول‌شویی و احراز هویت‌های مناسب راه‌حل داشته باشیم. این روش‌ها را باید روی ارزهای خارجی پیاده کرد، ‌بعد سراغ ارزی رفت که با پشتوانه دارایی‌های ایران ایجادشده است.»

 

ایجاد صرافی‌های آنلاین

ایجاد صرافی‌های آنلاین یکی از راه‌حل‌هایی است که برای شفاف‌تر و ارزان‌تر شدن مبادله مالی با ارزهای رمزنگاری‌شده پیشنهادشده است.

در تعدادی از کشورهای جهان چنین پدیده‌هایی وجود دارند و مردم با رفتن به سایت صرافی‌های آنلاین یا استفاده از اپلیکیشن تبادل مالی نیازهای اقتصادی خرد و متوسطشان را برطرف می‌کنند. این در حالی است که استفاده از همین خدمات در کشور بالاست.

نیما امیرشکاری دراین‌باره می‌گوید: «کسی که بخواهد با جهان معامله کرده یا پول را به‌جایی بفرستد، باید به‌صورت حضوری به صرافی‌ها رفته یا هزینه‌های مربوط به انتقال پول فیزیکی را پرداخت کند که به‌هرحال هزینه بالایی است. ما خودمان را از چنین فضایی عمده بیرون کشیدیم، چون در بانک مرکزی نظارت ضعیفی وجود داشت؛ اما حالا باید این فضا را تجربه کنیم.»

به‌جز این، بازار ثانویه ارزهای رمزنگاری‌شده نیز باید فعال باشند. به گفته امیرشکاری، ‌به‌جز بازار جهانی که برای ارزهایی مثل بیت‌کوین وجود دارد، یک بازار محلی کوچک‌تر هم هست که ‌شهروندان در مقیاسی کوچک‌تر می‌توانند از طریق آن خرید یا کارهای معمول روزانه‌شان را انجام بدهند. این گردش‌های مالی گردش سرمایه و درنهایت، زنده ماندن ارزهای رمزنگاری‌شده را تضمین می‌کند.

 

مناسب برای کسب‌وکارهای خرد

تجار و شرکت‌های متوسط و خرد که تراکنش مالی کمتری دارند، می‌توانند کارهایشان را از طریق این سامانه‌ها انجام بدهند و با تقریب خوبی مطمئن باشند که‌ مشکلی ازنظر تحریم‌ها برایشان پیش نخواهد آمد.

نیما امیرشکاری، مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی دراین‌باره می‌گوید: «زمانی که از ارزهای رمزنگاری‌شده که به شیوه توزیع‌شده ‌(غیرمتمرکز) منتقل می‌شوند، استفاده کنیم، چگونگی انتقال پول دیرتر از زمان‌های دیگر قابل‌شناسایی و بند آوردن است. درنتیجه، کسب‌وکارها می‌توانند صادرات و وارداتشان را با خیال راحت‌تری در این فضا انجام بدهند.»‌

بسیاری از ارزهای رمزنگاری‌شده در کشورهای دیگر جهان نیز شناخته‌شده هستند و به همین دلیل، افراد می‌توانند پولشان را در هر نقطه‌ای از جهان به ارز فیزیکی دلخواهشان تبدیل کنند. البته این روش، ‌بیشتر به کار کسب‌وکارهای خرد می‌آید و سامانه‌های دولتی که حجم پول تبادل‌ شده‌شان بسیار بالاست، باید از روش‌های دیگری استفاده کنند.

 

شکار ارزهای رمزنگاری‌شده با پردازنده قوی

ارزهای رمزنگاری‌شده مثل بیت‌کوین از طریق روشی به نام «ماینینگ»‌ گسترش پیداکرده و شبکه بزرگی را شکل می‌دهند. در این شیوه، اشخاص حقیقی یا حقوقی قدرت پردازنده‌های کامپیوتری‌شان را برای حل مسائل و معادلات پیچیده‌ ریاضی که در داخل شبکه تبادل مالی وجود دارد، ‌فعال می‌کنند و به ازای هر معادله مقداری از این پول را به‌عنوان دستمزد برمی‌دارند.

هرچند ازنظر فنی اجرای عمل ماینینگ با هر دستگاهی که پردازنده داشته باشند، ‌امکان‌پذیر است و تلفن همراه، لپ‌تاپ و… می‌توانند در این بازی به کار گرفته شوند، اما برای اینکه عملاً برای استخراج بیت‌کوین جنبه اقتصادی داشته باشد، باید از پردازنده‌هایی باقدرت بسیار بالا که در فضایی امن با خنک‌کننده‌های قدرتمند قرار داده‌شده‌اند، استفاده کرد.

انرژی که برای استخراج هر بیت‌کوین در روز مصرف می‌شود، چیزی معادل هزینه برق یک شهر کوچک تخمین زده‌شده است. برخی کارشناسان ماینینگ را یک راهکار برای به دست آوردن بیت‌کوین برای ورود ارز فیزیکی به کشور می‌دانند. ماینینگ ارزهای رمزنگاری‌شده در کشور یکی از اقتصادی‌ترین روش‌ها ازنظر برخی کارشناسان است.

چون هزینه برق در کشور ارزان‌تر از دیگر کشورهاست، با استفاده از پردازنده‌های رایانه‌ای می‌توانیم ارزهای رمزنگاری‌شده را استخراج کرده و ‌آن را به خریداران خارجی بفروشیم. این روش در بلندمدت بهینه و سودآور به نظر می‌رسد.

ارزهای رمزنگاری‌شده به‌صورت ذاتی شرایطی دارند که می‌توانند برای پول‌شویی استفاده شوند، پس باید قوانین محکمی در این رابطه تدوین کرده و برای اجتناب از پول‌شویی و احراز هویت‌های مناسب راه‌حل داشته باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.