راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عبور بازده سرمایه‌گذاری بورس از 42 درصد

بهزاد رنجبر؛ همشهری / به‌دنبال رشد شاخص بورس در مبادلات هفته گذشته، مقدار بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام از مرز 42 درصد عبور کرد. اطلاعات آماری نشان می‌دهد 55 درصد از صنایع بورس، مقدار بازده‌شان بیش از نرخ تورم بوده است.

با رشد چند روز گذشته بورس، بازار سهام هم وارد گود رقابت با بازارهای طلا و ارز از نظر مقدار بازده سرمایه‌گذاری شد. این رشد بعد از آن اتفاق افتاد که بانک مرکزی با ارائه یک بسته سیاستی جدید نرخ ارز را در بازار ثانویه آزاد اعلام کرد و به‌دنبال آن سیاست اولیه آزادسازی قیمت‌ها در مورد برخی دیگر از محصولات هم در پیش گرفته شد. بر همین اساس بازار سهام که از سیاست آزادسازی قیمت‌ها تأثیر مثبت می‌پذیرد به این خبرها واکنش نشان داد و با رشد مواجه شد؛ به‌طوری که در مبادلات دیروز هم شاخص کل بورس تهران که ظرف هفته‌های گذشته بیشتر از 10 درصد رشد کرده است 2 درصد دیگر افزایش یافت و وارد کانال 137 هزار واحد شد. با این مقدار رشد میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران از اول امسال تاکنون به 42.3 درصد رسید و این بازار بعد از طلا و ارز به سودآورترین بازار سرمایه‌گذاری در سال جاری تبدیل شد. این آمار نشان می‌دهد ارزش سهام شرکت‌های بورس از اول امسال تاکنون 150 هزار میلیارد تومان معادل 15 میلیارد دلار افزایش یافته است.

مطابق آمارهای موجود قیمت هر سکه امامی از اول سال 134.5 درصد و سکه بهار آزادی 116.5 درصد و قیمت هر دلار آمریکا 112.3 درصد افزایش یافته است.

 

برندگان و بازندگان بورس از اول سال

هم‌زمان با افزایش مقدار بازده سرمایه‌گذاری در بورس به‌طور میانگین 55 درصد از صنایع بورس مقدار بازده‌شان بیش از نرخ تورم بوده است.

با وجود اینکه میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس کمتر از بازده بازارهای طلا و ارز از اول سال تاکنون بوده است با این حال اطلاعات آماری نشان می‌دهد برخی سهامداران توانسته‌اند بالاتر از میانگین عمومی بازار سهام سود کنند. این اطلاعات نشان می‌دهد که از اول سال تاکنون به‌طور میانگین 55 درصد از صنایع بورس، بازدهی بیش از نرخ تورم که 10.2 درصد ارزیابی می‌شود نصیب سهامداران کرده‌اند.

براساس این اطلاعات از 42 صنعت فعال در 5 ماه سال جاری سهام 23 صنعت مقدار بازده‌شان بیشتر از نرخ تورم بوده است، سهامداران 14 صنعت بین یک تا 10 درصد سود کرده‌اند و سهامداران 5 صنعت ازجمله خودروسازی و انبوه‌سازی هم با زیان مواجه شده‌اند. طبق داده‌های موجود سهامداران گروه استخراج نفت و گاز با 139.5 درصد رشد قیمت، بالاتر از سایر سهامداران قرار گرفته و از اول امسال تاکنون بیشترین بازده را به‌دست آورده‌اند.

این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد گروه استخراج کانه‌های فلزی و گروه فلزات اساسی به‌ترتیب با 86.4 و 76.5 درصد رشد در رتبه‌های دوم و سوم بورس قرار گرفته‌اند. در گروه استخراج کانه‌های فلزی شرکت‌های مهمی چون چادرملو، گل گهر و تأمین مواد اولیه فولاد صبانور حضور دارند که در این مدت سهامدارانشان توانسته‌اند به‌ترتیب 92.7، 92.4 و 89.5 درصد سود کنند.

در گروه فلزات اساسی هم که از بزرگ‌ترین گروه‌های بازار سرمایه است و شرکت‌های بزرگی عضو این گروه هستند شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس، فولاد خوزستان، ذوب‌آهن اصفهان، آلومنیوم ایران حضور دارند. این گروه سهامداران شرکت آلومینیوم ایران توانسته‌اند از اول امسال تاکنون 191.7 درصد و سهامداران فولاد خراسان و فولاد خوزستان به‌ترتیب 178 و 123 درصد سود کنند. همچنین مقدار بازده شرکت‌های صنعتی سپاهان و آهن و فولاد ارفع در این گروه 132 درصد بوده است. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد سهامداران صنایع چوبی، شیمیایی، فرآورده‌های نفتی و هلدینگ‌ها هم در این مدت بین 40 تا 60 درصد از محل سرمایه‌گذاری در بورس سود کرده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.