راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آزاد معروف: مردم تاوان تصمیمات اشتباه دولت را می‌دهند / در نشست خبری سازمان نظام صنفی چه گذشت

نشست خبری سازمان نظام‌ صنفی رایانه‌ای کشور با موضوع «مشکلات ارزی شرکت‌های سخت‌افزاری» و با حضور آزاد معروف رئیس کمیسیون شبکه، IoT و بیگ دیتا، احسان بیات، عضو هیات‌مدیره کمیسیون سخت‌افزار و حمید توسلی عضو کمیسیون سخت‌افزار، امروز در محل دبیرخانه سازمان برگزار شد. هدف از این نشست بررسی مشکلات، معضلات و چالش‌هایی بود که به‌دنبال بخشنامه جدید هیات وزیران ایجاد شده بود، مبنی بر اینکه شرکت‌هایی که با دلار 4200 تومانی سفارش و ثبت کالایی داشتند و حالا محصولات آنها وارد گمرک شده بایستی مابه تفاوت ارز ثانویه با ارز 4200 تومانی را پرداخت کنند تا بتوانند کالاهایشان را ترخیص کنندو این موضوع نه‌تنها داد شرکت‌های آی‌تی و آی‌سی‌تی را درآورده بود بلکه مشکلات و گرفتاری‌های جدی را هم برای شرکت‌ها و هم برای خریداران و به طور کلی برای بازار و مصرف‌کننده به وجود آورده بود.

 

تصمیمات عجولانه دولتی و زیان‌های مردمی

موضوع از این قرار بود که اواخر فروردین‌ماه معاون اول ریاست جمهوری اعلام کرد که دلار، 4200 تومان است و به‌دنبال آن شرکت‌ها اقدام به ثبت سفارش کردند تا بتوانند کالایی‌ها را که نیاز بازار است را تامین کنند و زمانی که کالاها وارد گمرک شد، بخشنامه‌ای از طرف هیات وزیران ابلاغ شد و بند پنجمی در این بخشنامه وجود دارد که طبق آن هرکسی که ارز 4200 تومانی دریافت و با آن کالا وارد کرده باید به سازمان حمایت مراجعه کند و ما به تفاوت ارز ثانویه با ارز 4200 تومانی را، که چیزی حدود 4000 تومان است، مجددا پرداخت کند تا بتواند کالاهایش را ترخیص کند.

حالا در این نشست خبری آزاد معروف، احسان بیات و حمید توسلی با حضور جمعی از خبرنگاران جمع شده بودند تا تبعاتی را که چنین تصمیمی می‌تواند برای بازار و کل افراد به‌دنبال داشته باشد بررسی و نارضایتی خودشان را اعلام کنند.

آزاد معروف از مشکلات و گرفتاری‌هایی گفت که تصمیمات غلط تصمیم‌گیران بر مردم و خیلی‌های دیگر وارد می‌کند و توضیح داد: «بنا به سخنان معاون اول رئیس جمهور، با اطمینان کامل تمام بازرگانان و واردکنندگان حوزه ما، روی این قول حساب کردند، قراردادهایی امضا کردند و وارد مناقصات شدند و پول ارز موردنظرشان را تامین کردند ولی متاسفانه الان باید دو برابر آن مبلغ را تامین کنند تا بتوانند کالاهایشان را ترخیص کنند. گاهی تصمیمات عجولانه دولت و سیستم اقتصادی ما متاسفانه باعث ضرر و زیان و نابودی برخی شرکت‌ها و موسسات به‌خصوص در حوزه آی‌تی و آی‌سی‌تی می‌شود. درواقع مردم دارند تاوان تصمیمات اشتباه دولتمردان را می‌دهند.»

پس از صحبت‌های معروف، احسان بیات هم نارضایتی خودش را از تصمیمات گرفته‌شده و اتفاقات رخ داده اظهار کرد و تبعاتی که چنین بخشنامه‌‌هایی می‌تواند به‌دنبال داشته باشد را اینطور مطرح کرد: «قیمت‌ها دوبرابر می‌شود. خیلی از دوستانی که این کالاها را خریداری و یا پیش‌فروش کردند و با شرکت‌ها قرارداد بستند و در مناقصات شرکت کردند، با همان ارز 4200 تومانی اقدام به فروش کالاهایشان کردند و همین موضوع باعث ایجاد چالش و زیان هنگفتی شده است. از طرف دیگر اگر افراد می‌دانستند که قرار است کالایی که وارد می‌کنند با ارز 8 هزار تومانی باشد، شاید با محاسباتی که انجام می‌دادند به این نتیجه می‌رسیدند که این کالا به درد بازار نمی‌خورد و کشش بازار برای این قیمت کالا وجود ندارد. چه بسا بسیاری از کالاهایی که در بازار وجود دارد به دلیل همین افزایش قیمت، فروششان کم و یا متوقف شده است.»

از دیگر مشکلاتی که بیات به آن اشاره کرد این بود که شرکت‌ها دیگر پولی برای پرداخت ما به تفاوت ندارند و به این ترتیب اطمینانی که بدنه اقتصادی و صنف به دولت داشت مسلما به صد در صدی قبل نخواهد بود چراکه ته این اطمینان دره‌ای است که الان تمام شرکت‌ها درون این دره سقوط کردند.

حمید توسلی هم از درماندگی و اوضاع نابسامان کنونی گفت که گویا هنوز هیچ چاره و راه‌حلی هم برای آن در نظر گرفته نشده است. به گفته توسلی ما همه متوجه اثرات ناجوانمردانه‌ای که تحریم روی ما دارد هستیم ولی خود ما قبل از اینکه تحریم‌های اولیه و یا ثانویه شروع شود با بخشنامه‌ها و دستورات مختلف اثرات خودتحریمی بسیار شدیدی ایجاد می‌کنیم.

توسلی با گفتن اینکه دو برابر شدن نرخ ارز بیشتر موضوع روانی است ادامه داد: «باید به طور جدی بگویم که شرکت‌ها قادر به ادامه فعالیت نیستند. ما با کمبود کالا در بازار روبه‌رو هستیم. دولت باید کمک و همراهی کند تا کالاهایی که در گمرک است ترخیص شود تا ما بتوانیم طی دو سه ماه آینده باز هم کالا وارد کنیم. این بخشنامه خلاف تعهد و عهد و قراری است که از قبل گذاشته شده است. هنوز تصمیمی گرفته نشده است تکلیف شرکتی که کالاهایش را فروخته چه می‌شود.»

از زمانی که این بخشنامه ابلاغ شده مکاتبات بسیاری صورت گرفته و مهمترینشان هم نامه‌ای بوده که ریاست سازمان برای جهانگیری نوشته و در آن به‌طور مفصل مشکلات و شرایط توضیح داده شده است و موضعی که سازمان دارد هم این است که بند 5 بخشنامه لغو شود و ما به تفاوتی از آنها دریافت نشود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.