راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توکن‌های غیرقابل تعویض / ارمغان بلاکچین برای کلکسیون دیجیتال شما

جهان از کاغذ عبور کرده و وقتی حرف از ارزشمندترین دارائی می‌شود شما هم باید از کاغذ عبور کنید. با این‌ وجود مسئله بزرگی که باید به آن توجه کنید این است که چیزی که جمع می‌کنید، اما متعلق به شما نیست را چگونه خطاب کنید؟! خالقان و توسعه‌دهندگان در یک‌سو و خریداران و مصرف‌کنندگان در سوی دیگر دو رکن صنعت کلکسیون دیجیتال به شمار می‌روند. چگونه می‌توان تضمین کرد این صنعت هم پس از مدتی از بین نخواهد رفت؟ باید قبول کنیم صنعت کلکسیون دیجیتال مدت‌ها با ما خواهد بود و بلاکچین به عمر آن خواهد افزود. توکن‌های غیرقابل تعویض اینجا هستند.

کلکسیون

اگر از طرفداران پوکمون (Pokémon) باشید، احتمالاً این جمله معروف که پروفسور اوک (Oak) به اَش (Ash Ketchum) گفت را به خاطر دارید:

«باید همه‌اش را بگیری!»

اگر یک جوان نسل هزاره‌ای باشید احتمالاً با جمع‌کردن کارت‌های بازی و عروسک‌های سوپر قهرمان‌ها بیگانه نیستید. جمع‌آوری کلکسیون همواره کاری پرخرج بود که صدها دلار برای خرید تک‌تک اعضای مجموعه خرج می‌شد و در آخر پس از تکمیل… بعضی‌ها با آن‌ها بازی می‌کردند اما غالباً در قفسه باقی می‌ماندند یا بین دوستان مبادله می‌شدند. مسئله این است که می‌توانستیم هر کاری که دلمان می‌خواست با آن‌ها انجام دهیم، چون مالک‌شان بودیم، اما در آخر اتفاقی که می‌افتاد این بود که در یک جعبه در انباری خانه‌ انبار می‌شدند.

علی‌رغم ظهور عصر فناوری، کلکسیون‌ها هنوز هم با ما هستند.، فقط شکل آن‌ها تغییریافته است.

کلکسیون دیجیتال چیست؟

تقریباً همه از جمع‌کردن چیزی لذت می‌برند. ماشین‌های کلاسیک، امضاء، کتاب، تمبر و کارت‌های بازی و…

احتمالاً با شنیدن واژه کلکسیون دیجیتال گربه‌های کریپتوکیتیز (CryptoKitties) به خاطرتان بیاید. اما به‌راستی کلکسیون دیجیتال چیست؟ با درآمد سالیانه ۱٫۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷، بازار کلکسیون دیجیتال متشکل از چیزهایی است که می‌توان آن‌ها را خرید، آن‌ها را نگاه داشت، یا فروخت و کنترل کامل بر آن‌ها داشت.

همانند کلکسیون‌های سنتی، در کلکسیون دیجیتال هم توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) به علت کمیابی موردتوجه بیشتری قرار می‌گیرند. مانند توکن‌های قابل تعویض، مثل بیت‌کوین و اتریوم، توکن‌های غیرقابل تعویض هم قابلیت کپی شدن یا بازتولید ندارند. این «علامت‌گذاری» توکن‌ها به‌طور قابل‌توجهی جلوی فعالیت‌های غیرقانونی را می‌گیرد. بااین‌وجود برخلاف دارایی‌های قابل تعویض، توکن‌های غیرقابل تعویض ماهیتاً یکتا هستند چراکه آن‌ها نماینده یک و فقط یک دارایی بخصوص هستند. یک بیت‌کوین با یک بیت‌کوین دیگر تفاوتی ندارد اما توکن‌‌های غیرقابل تعویض با یکدیگر متفاوت‌اند. برای مثال می‌توانید یک اثر هنری یا یک قطعه عتیقه منحصربه‌فرد یا یک کارت امضاءشده را  تصور کنید. تمرکز روی مشخصات و ویژگی‌های منحصربه‌فرد این وسیله است که آن را موردپسند می‌کند.

اما کلکسیون فقط یک روش برای استفاده از توکن‌های غیرقابل تعویض است. توکن‌های غیرقابل تعویض می‌توانند برای تائید هویت یک فرد (پاسپورت دیجیتال)، اطلاعات پرواز (بلیت دیجیتال هواپیما)، تائید خریدوفروش املاک و غیره به کار روند. تمام این موارد یکتا هستند چراکه هر مورد مختص به یک فرد مشخص است. کاربردهای دیگر توکن‌های غیرقابل تعویض به‌تدریج شناسنامه و مدرک تحصیلی ما را به بلاکچین منتقل خواهد کرد.

در تمام موارد کلکسیونی رمزنگاری‌شده معمولاً از یک تصویر برای نمایش تفاوت آن با دیگران استفاده می‌شود. گربه‌های رمزنگاری‌شده کریپتوکیتیز را در نظر بگیرید.  هر گربه (دارایی) ظاهر و طراحی منحصربه‌فردی دارد. با بلاکچین می‌توانید استیکر و آواتار (Avatar) هم که نمودهایی از دارایی شما هستند جمع کنید.

ارمغان بلاکچین برای کلکسیون دیجیتال شما

زنجیره قیومیت قابل تائید

قبلاً این مسئله را شنیده‌اید و بی‌شک در آینده هرگاه حرف از بلاکچین به میان بیاید هم آن را خواهید شنید. بلاکچین حول فناوری دفترکل توزیع یافته (DLT) شکل‌گرفته و این امکان را ایجاد می‌کند که اشیاء قابل‌ردیابی و تائید بوده و روی یک دفترکل به‌صورت غیرقابل تغییر ذخیره شوند. به زبان ساده تمام ویژگی‌های توکن‌های غیرقابل تعویض قابل‌ردیابی و تائید هستند.

اعمال این ویژگی بلاکچین در مفاهیمی همچون تبادل املاک در کاربردهای ایجاد و انتقال ملک حاوی منافع بسیاری خواهد بود. بلاکچین این پتانسیل را دارد که جایگزین سامانه‌های ثبت سوابق فعلی شود.

مالکیت یکتا در گستره شبکه توزیع‌یافته

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، مالکیت توکن‌های غیرقابل تعویض منحصر به یک فرد بوده و جدا کردن آن دو از یکدیگر غیرممکن است.

برای پر کردن خانه و کتابخانه آنلاین میل به مالکیت اشیاء کمیاب و غیرمعمول بسیار زیاد است. در این موارد صحبت از خرید وسیله از بازار محلی نیست، بلکه شیء کمیاب در هر نقطه از جهان که باشد مشتری دارد. چنین وضعیتی باعث گسترش و بزرگ‌تر شدن دایره توزیع می‌گردد.

تقویت حق قانونی ما برای خلق و توسعه دادن

بند مالکیت معنوی (IP Clause) در قانون اساسی ایالات‌متحده تصریح به قدرت کنگره در این موضوع نموده است:

«تشویق پیشرفت علم و هنر‌های سودمند از راه حفظ حق انحصاری برای تألیفات و اختراعات نویسندگان و مخترعان برای مدت محدود.»

– قانون اساسی ایالات‌متحده آمریکا، اصل یکم، بخش هشتم، بند هشتم

این مسئله به‌عنوان منبع قدرت کنگره در وضع قوانین حق‌ تألیف و حق اختراع می‌تواند به جهان دیجیتال نیز تعمیم یابد.

بلاکچین می‌تواند ابزار ایجاد شفافیت برای مالکیت معنوی آثار باشد و با گواهینامه‌های دیجیتال روی یک شبکه رمزگذاری شده از آن محافظت نماید. مانند کاری که یک ارائه‌دهنده نرم‌افزار مانند مایکروسافت (Microsoft) در الصاق گواهینامه دیجیتال به تولیداتش (مانند آفیس) برای تضمین اصالت انجام می‌دهد.

علاوه بر این، به رسمیت شناختن پوشش دیجیتال برای آثار، امکان توزیع در مقیاس انبوه یا مقیاس محدود را فراهم می‌سازد. با نهادینه شدن توکن‌های غیرقابل تعویض، امکان انتفاع سود از آثار خاص و نسخه‌های اختصاصی هم ایجاد می‌شود.

کلکسیون دیجیتال در آینده

۱) ام‌ال‌بی کرپیتو (MLB Crypto)

در ماه جولای سال جاری، لیگ اصلی بیس‌بال (MLB) اعلام کرد که آیتم‌های دیجیتال کلکسیونی خود را بر روی بلاکچین اتریوم (ethereum) عرضه می‌کند. لوسید سایت (Lucid Sight)، شرکت بازی‌سازی بلاکچینی، از طریق لیسانس لیگ اصلی بیس‌بال به‌زودی ام‌ال‌بی کرپیتو را منتشر می‌کند که یک اپلیکیشن غیرمتمرکز (DApp) است. اگرچه چنین چیزی با جو رایج لیگ بیس‌بال سازگار نیست، معاونت بازی‌سازی و سرمایه‌گذاری کسب‌وکارهای نو در لیگ اصلی بیس‌بال آمریکا، کِنی گِرش (Kenny Gersh) ابراز کرده که ارگان مطبوعش مدت‌هاست که در حال بررسی ارزهای رمزنگاری‌شده بوده و قبل از این پروژه، ایده‌های مختلفی را بررسی و رد کرده بود.

«مدت‌ها پیش در مورد بیت‌کوین (bitcoin) حرف زده بودیم. و بحثی داشتیم که آیا آن را برای پرداخت در ام‌ال‌بی تی‌وی (MLB.tv) و دیگر محصولاتمان قبول کنیم یا نه. و در آخر تصمیم گرفتیم که این کار را انجام ندهیم. بالاخره این کسب‌وکار ما نبود، چون ما اهل حدس و گمان عمل نمی‌کنیم. کسب‌وکار ما ارائه بیس‌بال به طرفداران است. این بازی اما یک مخلوط بسیار جذاب از فناوری بلاکچین و کار ماست.»

چنین چیزی برای طرفداران بسیار جذاب است چراکه قادر خواهند بود با پرداخت اتر (ether) آواتارهای (avatar) مربوط به لحظات خاص بازی‌ها را خریداری نمایند. آن‌ها می‌توانند این آیتم‌ها را بفروشند یا در مواردی جایزه و استکیر برنده شوند.

علاوه بر این اتحادیه ملی بسکتبال آمریکا (NBA) هم پادشاهان ساکرمنتو (Sacramento Kings) را معرفی کرده و ایده‌های خود را روی بلاکچین اتریوم آورده‌اند. طرفداران ورزش باید منتظر خبرهای خوب در این حوزه باشند.

۲) گِیم‌دکس (GameDex)

مانند دیگر کلکسیون‌های دیجیتال، گِیم‌دکس تمرکزش را روی ساختن پلتفرمی برای کلکسیون‌های دیجیتال همراه با بازی نهاده است. مخلوقات فانتزی، حیوانات خانگی دیجیتال و کارت‌های ورزشی تعدادی از آیتم‌های کلکسیونی این پلتفرم هستند. این شرکت که در فاز اولیه تأسیس است ابراز داشته که توجهش بیشتر روی کلکسیون‌های قدیمی و پرطرفدار خواهد بود.

تمام این آیتم‌ها یک دارایی هستند که بر اساس توکن گلدکس (GDX) معامله خواهند شد. در طراحی این پلتفرم کارکنان سابق فیس‌بوک (Facebook)، مایکروسافت، تویچ (Twitch) و سونی (Sony) شرکت داشته‌اند که این امر تجربه و دیدگاه لازم برای ایجاد یک زیرساخت قابل‌اطمینان و تطابق‌پذیری را به ارمغان آورده‌ است. مخلوط جذاب اعضای تیم این مجموعه باعث می‌شود که چشمانمان را به این پروژه بدوزیم.

۳) کریپتوکانتریز (CryptoCountries)

اگر شما اهل سفر باشید و سیر و سیاحت با استخوان‌تان عجین باشد، از این پروژه لذت خواهید برد. کریپتوکانتریز ایالت‌ها و حتی کشورها را به‌صورت دیجیتال می‌فروشد! این اپلیکیشن غیرمتمرکز به‌صورت یک بازی تعاملی عمل کرده و امکان خرید کشورها را به‌صورت قراردادهای هوشمند (smart contracts) روی بلاکچین اترویم برای کاربران ایجاد می‌کند.

پس از خرید یک کشور یا ایالت، شما مالک آن ملت شده و قیمت آن به‌صورت خودکار افزایش می‌یابد. چیزی مثل یک به‌روزرسانی مدرن از بازی سیمز سیتی  (Sims City). قسمت جالب این است که اگر یک کاربر دو برابر آخرین مبلغ خرید کشور را بپردازد، آن کشور به او تعلق می‌یابد و مالک فعلی چاره‌ای جز قبول معامله نخواهد داشت.

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.