راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

درباره کریگ استیون رایت مدعی خالق بیت‌کوین چه می‌دانید؟

ماهنامه عصر تراکنش / کریگ رایت در سال 1970 به دنیا آمد و دانشمند و تاجری استرالیایی است. او علنا خودش را به‌عنوان عضو اصلی تیمی معرفی کرده که بیت‌کوین را به وجود آورده و ادعا کرده که هویت واقعی پشت نام مستعار ساتوشی ناکاماتو است.

بی‌بی‌سی، اکونومیست، جان متونیس و گوین آندرسن گفته‌اند که رایت در برنامه‌ای پیام‌های خودش را با کلیدهای خصوصی امضا کرده که به دست ساتوشی ناکاماتو کنترل می‌شد؛ هرچند آندرسن بعدها نسبت به این برنامه مشکوک شد. اکونومیست، مجله جی‌کیو و دیگران هم گفتند که چنین برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده بود و افراد حاضر در برنامه فریب خورده‌اند.

کریگ رایت، مدیرعامل شرکت فناوری هات‌وایر پی‌ئی بود که قصد داشت اولین بانک بیت‌کوین جهان به نام دناریوز بانک را راه‌اندازی کنند، اما در این مسیر با اداره مالیات استرالیا دچار مشکل و این پروژه با شکست مواجه شد. رایت همچنین بنیان‌گذار شرکت ارز رمزنگاری‌شده دی‌مورگان است که توانست مبلغ 54 میلیون دلار استرالیا از طریق بخش دولتی آزایندستری دریافت کند.

ادعای کریگ رایت جنجال بسیاری در جامعه بیت‌کوین به ‌پا کرد که نظرات ضدونقیضی هم در این‌باره وجود دارد. در سال 2016، مجله «بازبینی کتاب‌های لندن» مقاله‌ای از اندرو اوهاگان منتشر کرد که مبتنی بر کتابش با نام «زندگی مخفی؛ سه ماجرای واقعی» بود. اوهاگان در کتابش هفته‌های متوالی را با رایت گذرانده بود و در مصاحبه‌های رایت با رسانه‌ها کنار او حضور داشت و با همسر و همکاران او نیز در کتابش مصاحبه کرده بود.

در نهایت کتاب اوهاگان این نظریه را تایید کرد که رایت و دیوید کلیمن از هویت‌های پنهان‌شده پشت نام مستعار ساتوشی ناکاماتو هستند. جوزف وان پرلینگ، صادرکننده دلار جدید لیبرتی هم از کسانی است که ادعای رایت را تایید می‌کند و می‌گوید که رایت را در کنفرانسی در آمستردام، درست سه سال قبل از اینکه وایت پیپر بیت‌کوین منتشر شود، دیده است و در آن مراسم رایت خودش را ساتوشی ناکاماتو معرفی کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.