راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

افزایش تلاش اپراتورهای تلفن همراه برای خرید سهام شرکت‌های پرداختی

تلاش اپراتورهای تلفن همراه برای خرید سهام شرکت‌های پرداخت الکترونیک و برخورداری از کرسی مدیریتی در این حوزه افزایش پیداکرده است.

به گزارش حکاک، اپراتورهای تلفن همراه از مدت‌ها قبل به دنبال حضور مؤثر در حوزه پرداخت الکترونیک بوده‌اند اما اتفاقات چند ماه اخیر در این صنعت و تصمیماتی که بانک مرکزی اتخاذ کرده، عزم آن‌ها را برای تصاحب سهام PSPها جزم‌تر کرده است تا جایی که خبرهایی از دور تازه مذاکرات برخی اپراتورها با تعدادی از شرکت‌های پرداختی به گوش می‌رسد.

علاقه اپراتورها برای حضور تصمیم‌ساز و مدیریتی در حوزه پرداخت الکترونیک دلایل متعددی دارد اما قوی‌ترین دلیل را باید ناکامی آن‌ها در دریافت مجوز فعالیت مستقیم به‌عنوان پیاپی دانست. اپراتورها و شرکت‌های وابسته به آن‌ها مدت‌ها در تلاش بودند تا بانک مرکزی را برای دریافت چنین مجوزی متقاعد کنند اما اکنون بنظرمی‌رسد از نتیجه‌بخشی این تلاش‌ها ناامید شده‌اند و در یک چرخش تاکتیکی به دنبال خریداری سهام مدیریتی برخی شرکت‌های PSP هستند.

این تمایل را می‌توان به‌وضوح در سخنان چندی قبل علیرضا طلوع، مدیرعامل سابق شرکت جیرینگ مشاهده کرد؛ مدیرعامل سابق جیرینگ با اشاره به تلاش‌های فراوانی که در زمان حضورش در این شرکت برای دریافت مجوز خدمات پرداخت الکترونیک داشت، گفت متأسفانه در آن زمان بانک مرکزی نسبت به صدور این مجوز متقاعد نشد و کانال‌های فروش ما به ۱۲ پی‌اس‌پی مجاز کشور منحصر ماند.

همین انحصار، زمینه اختلافات تجاری فراوانی را میان عرضه‌کنندگان و فروشندگان پدید آورده است. بانک مرکزی باید به اپراتورها هم اجازه دهد مستقیماً نسبت به فروش خدماتی مانند شارژ اقدام کنند و حتی در ردیف ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت الکترونیک قرار بگیرند همان‌طور که مجوز اپراتورهای مجازی صادرشده است. تنها در این صورت است که بازار به نقطه تعادل ناشی از عرضه و تقاضا خواهدرسید.

عبدالعظیم قنبریان، مدیرعامل تجارت الکترونیک پارسیان اما در نقطه مقابل این نگاه معتقد است دوستان مدعی هستند ازآنجایی‌که خدمات ارزش‌افزوده بر بستر تلفن همراه ارائه می‌شود باید یا دست کم می‌تواند سرویس پرداخت الکترونیک هم از سوی اپراتور ارائه شود و بر همین مبنا هم مدل کیف پول آفلاین بر بستر اپراتور را پیشنهاد می‌دادند.

این نگاه البته فارغ از صحت‌وسقم آن از سوی بانک مرکزی رد شد و نتیجتاً کیف پول اپراتورها عملیاتی نشد. به همین خاطر اپراتورها برای ارائه خدمات به سمت پی‌اس‌پی‌ها رفتند و از این کانال به شبکه پرداخت کشور متصل شدند.

رگه‌های نارضایتی از مقاومت بانک مرکزی در برابر فعالیت مستقل اپراتورها در حوزه پرداخت الکترونیک را در گفتار و رفتار وزیر ارتباطات نیز می‌توان سراغ گرفت؛ دریکی از تازه‌ترین این موارد، آذری جهرمی چندی پیش به بهانه تصویب آئین‌نامه‌های بودجه سال جاری در توییتی نوشت با مصوبه امروز دولت، بانک مرکزی موظف شد ظرف مدت سه ماه به انحصار شرکت‌های پی‌اس‌پی خاتمه دهد و فضای رقابتی و مساعدی را برای کسب‌وکارهای فین‌تک فراهم سازد.

انتظار می‌رود با اجرایی شدن این مصوبه، شاهد رشد قابل‌توجهی در فناوری‌های مالی در کشور باشیم. برداشت وزیر جوان اگرچه همان زمان هم با تعجب کارشناسان مواجه شد اما نشانه روشنی از علاقه فراوان آذری جهرمی به حضور اپراتورها در حوزه پرداخت الکترونیک است.

با مرور این سوابق و موارد مشابه دیگر می‌توان به‌راحتی علت استمرار و افزایش تلاش‌ها برای حضور اپراتورها در حوزه پرداخت الکترونیک را درک کرد؛ این تلاش‌ها طی هفته‌های اخیر در قالب مذاکره برخی زیرمجموعه‌های اپراتورها با پی‌اس‌پی‌های مختلف جدیت بیشتری پیداکرده است.

اخبار جسته‌وگریخته از آن حکایت دارد که یکی از دو اپراتور اصلی با سه شرکت PSP حاضر در بورس برای در اختیار گرفتن بخشی از سهام آن‌ها مذاکراتی داشته است. از این میان مذاکرات با یکی از این پی‌اس‌پی‌ها بسیار جدی‌تر شده و چندان بعید نیست اگر در آینده نزدیک خبر واگذاری بخشی از سهام این شرکت منتشر شود.

شنیده‌ها همچنین حاکی است شرکتی وابسته به یکی از دو اپراتور اصلی کشور نیز که به‌تازگی وارد بورس شده، با یکی از شرکت‌های پرداختی بورسی مذاکراتی انجام داده است گرچه پیگیری‌های بیشتر حکاک نشان‌دار این خبر چندان درست نیست و بیشتر باهدف بازارگرمی برای سهام آن شرکت پرداختی منتشرشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.