راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خانه مستوفی‌الممالک، پاتوق استارت‌آپ‌ها می‌شود

«خانه مستوفی الممالک به پاتوق مشاغل نوین تبدیل می‌شود»؛ این خبر را عضو شورای شهر تهران در تهرانگردی خود اعلام کرد. احمد مسجدجامعی که همراه با تیم تهرانگردی با محوریت موضوعات آب و روز خبرنگاران در هوای گرم تابستانی جمعه به محله‌های مرکزی پایتخت رفته بود، از ارزش‌های این خانه تاریخی گفت.

به گزارش همشهری، مسجدجامعی با بیان اینکه خانه مستوفی‌الممالک متعلق به وزارت ارتباطات است، افزود: «مستوفی الممالک در حوزه دخل و خرج دولت‌ها فعالیت می‌کرد. سقف خانه او حالا متاسفانه بر اساس نظر سازمان میراث فرهنگی به دلیل باران، دچار رطوبت شده و لازم است هر چه سریعتر طرح احیا و مرمت آن آغاز شود.»

بر همین اساس و اینطور که این عضو شورا و یکی از مسئولان وزارت ارتباطات عنوان کردند، قرار است این خانه پس از مرمت به محل هم‌اندیشی و ایده پردازی استارت‌آپ‌های اینترنتی تبدیل شود.

 

درباره خانه مستوفی‌الممالک بیشتر بدانید

خانه مستوفی‌الممالک، خانه‌ای قاجاری است که در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه و در سال ۱۳۱۱ هجری قمری ساخته شده است. به این دلیل که نخستین کابینه مشروطیت در این خانه تشکیل شد، به این عمارت لقب «خانه سیاسی تهران» را داده‌اند.

همچنین این خانه محل زندگی و کار یکی از اصیل‌ترین دولتمردان قاجار و پهلوی، «میرزا حسن خان مستوفی‌الممالک» بوده است. میرزاحسن مستوفی‌الممالک فرزند «میرزا یوسف مستوفی آشتیانی»، صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار بود. او از شاخص‌ترین چهره‌های تاریخ معاصر ایران است.

این خانه با اقتباس از سبک معماری فرانسوی و با تزئینات جزئی از معماری ایرانی در بافت قدیمی تهران ساخته شده است. طرح و نقشه عمارت بر اساس کارت پستالی که مستوفی‌الممالک شخصاً از پاریس آورده بود، بنا نهاده شد. باغ و خانه مستوفی‌الممالک ۶۰ هزار مترمربع وسعت داشته است و از آنجاست که محله حسن آباد به نام او نامگذاری شده است. خانه مستوفی‌الممالک اولین خانه فرنگی ساز در ایران است و به همین دلیل تزئینات آن نیز فرنگی است.

این خانه در خیابان ۱۵ خرداد، ضلع جنوب‌غربی چهارراه گلوبندک، خیابان بادامچی (گذر مستوفی)، کوچه چاله حصار واقع شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.