راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی ۶ استارت‌آپ حوزه فین‌تک در روز دوم الکام استارز ۹۷

نمایشگاه بین‌المللی الکامپ در حال برگزاری است و تا سه‌شنبه ۹ مرداد ادامه دارد. استارت‌آپ‌های زیادی در الکام استارز در سالن‌های ۸ و ۹ و ۱۰ و ۱۱ حضور دارند. علاقه‌مندان به این رویداد فناوری، از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر می‌توانند از الکامپ بازدید کنند. در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به ۶ استارت‌آپ فین‌تک که در الکام استارز امسال حضور دارند.

 

آیدی‌پی / سهولت در پرداخت

آیدی‌پِی یک درگاه پرداخت شخصی است که در حوزه فین‌تک خدمات پرداخت ارائه می‌دهد. پس از ثبت‌نام در سایت آیدی‌پِی، برای خودتان یک درگاه با آیدی منحصربه‌فرد می‌سازید. یاسر کربلایی در این‌باره می‌گوید: «از این به بعد به جای اینکه به افراد شماره کارت، شماره حساب یا شماره شبا بدهید تا برایتان پول واریز کنند، صرفا شناسه آیدی‌پِی را به آنها می‌دهید. این آدرس منحصربه‌فرد را می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی یا به‌صورت پیامک برای افراد بفرستید تا آنها برای شما پول واریز ‌کنند. این روش مزایای متعددی دارد. برای پذیرنده‌ها کاملا رایگان است. وقتی کسی برایتان مبلغی می‌فرستد، برای شما یک پیامک می‌آید که مثلا آقای حسینی بابت خرید فلان چیز یا پرداخت شارژ ساختمان چه مقداری واریز کرده است. این باعث می‌شود در همان لحظه متوجه شوید هر پولی را که برای شما ارسال می‌شود، چه کسی و به چه مقداری فرستاده است. در کنار این ما به پذیرنده‌های فروشگاه نیز این خدمت را ارائه می‌دهیم.»

چند روز پیش آیدی‌پِی تولد دوسالگی‌اش را جشن گرفت. هم‌بنیان‌گذار این استارت‌آپ با مسرت‌بخش خواندن  دو ساله شدن آیدی‌پِی اظهار می‌کند: «در این مدت توانسته‌ایم بیش از یک میلیون تراکنش موفق ثبت کنیم. به نسبت سن کم آیدی‌پِی، این رقم قابل توجهی است. بیش از ۷۰ هزار پذیرنده از خدمات ما استفاده می‌کنند. این عدد خوبی است که نشان‌دهنده اعتماد و رو آوردن مردم به استفاده از فین‌تک است. فین‌تک علمی جدید است که به فرهنگ‌سازی نیاز داشته و در این مدت فعالان این حوزه به‌خوبی این کار را انجام داده‌اند.»

کربلایی از رونمایی از اپلیکیشن آیدی‌پِی خبر می‌دهد و می‌گوید: «اپلیکیشن اندروید و آی‌او‌اس و همچنین وب‌سرویس آیدی‌پِی به‌زودی عرضه می‌شود. تیم ما با تلاش زیاد، اپلیکیشن خوبی طراحی کرده و خبرهای خوبی برای کاربران ما در راه است.»

آیدی‌پِی در الکامپ امسال در غرفه 065SB سالن 8 و 9 حضور دارد.

 

بیمیلاین / اولین سامانه درمان انفرادی

بیمیلاین یک سرویس آنلاین فروش بیمه‌نامه است. به گفته مدیرعامل بیمیلاین می‌توان به‌صورت آنلاین با چند کلیک وارد این سایت شد، همچنین مقایسه بین شرکت‌های بیمه‌ای به‌راحتی انجام می‌شود. او می‌گوید: «بیمیلاین شرکت‌های بیمه را از لحاظ توانگری مالی، قیمت، خدمات‌دهی و موارد این‌چنینی مقایسه می‌کند و با توجه به نیاز هر کس بهترین انتخاب موجود در کشور در همان لحظه به او پیشنهاد می‌شود.»

به گفته امیرحسین نام‌آور، از خرید بیمه‌نامه‌های ماشین گرفته تا بیمه‌نامه‌های اشخاص مانند درمان انفرادی و مسئولیت در بیمیلاین در دسترس است و تمام این امور به‌راحتی انجام می‌شود. کلیت کار بیمیلاین تسهیل‌پذیری در زمینه خرید بیمه‌نامه است.

نام‌آور از اضافه شدن ویژگی جدید در بیمیلاین می‌گوید: «در الکامپ یک ویژگی جدید رونمایی کردیم و بیمه درمان اطلاعاتی در بیمیلاین امکان‌پذیر شده است. خیلی از پارتنرهای تجاری ما اینجا هستند و اینجا محل خوبی است که بتوانیم همکاری‌های بیشتری داشته باشیم و روابط‌مان را گسترش دهیم.»

مدیرعامل بیمیلاین اضافه می‌کند: «ما خدمت‌های خاصی را برای اولین‌بار در کشور ارائه می‌دهیم. اولین سامانه‌ای هستیم که درمان انفرادی را از مرداد 1396 در کشور به فروش می‌رسانیم. پیش‌تر در کشور قانونی وجود داشت که کمتر از ۵۰ نفر را نمی‌شد بیمه کرد؛ اما الان با یک پرسش‌نامه که دو، سه دقیقه‌ای پر می‌کنید، شما را به بیمه درمان می‌رسانیم. بیمه درمان پوشاننده هزینه جراحی، دارو، ویزیت و تمام این موارد است.»

نام‌آور با بیان اینکه بیمیلاین اولین سامانه‌ ارزیاب خسارت بیمه مرکزی است، ادامه می‌دهد: «می‌توانیم در جهت اعاده دادرسی نسبت به شرکت‌های بیمه به افراد کمک کنیم. بسیاری از این موارد به‌صورت رایگان انجام می‌شود. ارزیابان خسارت شرکت‌هایی هستند که بیمه مرکزی به آنها گواهینامه می‌دهد تا بتوانند خسارت مردم را به‌صورت قانونی از شرکت‌های بیمه‌ای بگیرند. ممکن است در مواردی حق افراد در رابطه با شرکت‌های بیمه ضایع شود که این ارزیابان برای جلوگیری از این مورد مفید هستند.»

بیمیلاین در الکامپ امسال در غرفه 508S سالن 10 و 11 حضور دارد.

 

پیمنت‌اکسپرس / تخفیف ویژه در الکامپ

پیمنت‌اکسپرس در حوزه خدمات ارزی آنلاین فعال است. به گفته میثم عبداللهی، خدمات این استارت‌آپ با صرافی‌ها متفاوت است. او بیان می‌کند: «صرافی‌ها بیشتر حوالجات ارزی و سوئیفتی را انجام می‌دهند؛ اما خدمات پیمنت‌اکسپرس در حوزه پرداخت‌های ارزی الکترونیک و آنلاین است که شامل پرداخت‌های ویزا و مسترکارت، پی‌پال، وبمانی و دیگر ارزهای الکترونیک، پرداخت‌های آزمون‌های بین‌المللی مانند تافل، پرداخت هزینه سفارت‌ها، پرداخت هزینه ژورنال و کنگره‌های بین‌المللی و نقد کردن درآمد ارزی فریلنسرهاست.»

بنیان‌گذار پیمنت‌اکسپرس در مورد حضور این استارت‌آپ در الکامپ توضیح می‌دهد: «پیمنت‌اکسپرس در الکامپ دو هدف دارد. ما سعی می‌کنیم در بیشتر نمایشگاه‌ها حضور داشته باشیم. ارتباط‌های B2B و B2C مهمی در الکامپ به وجود می‌آید. در این سال‌ها ارتباطات B2B برای ما همواره خیلی مهم بوده و الکامپ جایی است که از این نظر همیشه قوی بوده است.»

به گفته عبداللهی، پیمنت‌اکسپرس برای کسب‌وکارهایی که در الکامپ حضور دارند، تخفیف ویژه‌ای در نظر گرفته است. او در این مورد ابراز می‌کند: «کسب‌وکارها اگر بخواهند دامین خود را به‌صورت ارزی پرداخت کنند، یک تخفیف خیلی ویژه برای آنها در نظر گرفته‌ایم. با توجه به اینکه اوضاع ارز پیچیده است و تحریم‌های بین‌المللی موجب محدودیت‌هایی برای انجام پرداخت‌های ارزی در کشور شده است.»

پیمنت‌اکسپرس فعالیت ارزی خود را به‌عنوان کارگزار با صرافی‌ها از سال 1385 شروع کرده و از سال 1394 پا به عرصه تجارت الکترونیک گذاشته است. بعد از گذشت حدود سه سال، هم‌اکنون پیمنت‌اکسپرس بیش از هشت‌هزار کاربر دارد و بیش از 250 هزار تراکنش از طریق این استارت‌آپ انجام شده است.

پیمنت‌اکسپرس در الکام‌استارز امسال حاضر است و غرفه 012SB سالن‌های 8 و 9 به این استارت‌آپ تعلق دارد.

 

مانیار / قرعه‌کشی روزانه برای دنبال‌کنندگان استارت‌آپ‌ها

مانیار یک اپلیکیشن برای مدیریت پرداخت‌های جمعی و گروهی است. نیوشا جعفری می‌گوید: «ما در قالب یک زیرساخت پیام‌رسان، پلتفرمی فراهم کردیم که اپلیکیشن سرویس‌های بر مبتنی بر وب را هم دارد. برای اینکه افراد بتوانند نیازهای پرداختی خودشان را در قالب یک نیاز یکپارچه برآورده کنند؛ چه نیازهای پرداختی فردبه‌فرد و چه نیازهای پرداختی گروهی، در مانیار این امکان فراهم شده است.»

به گفته هم‌بنیان‌گذار مانیار، نیازهای پرداختی فردبه‌فرد با روش‌های موجود مانند موبایل‌بانک، اینترنت‌بانک و خودپرداز تا حدودی پاسخ داده می‌شود، اما مشکل وقتی به وجود می‌آید که ما می‌خواهیم در یک گروه پرداخت انجام دهیم یا زمانی که می‌خواهیم برای پرداخت گروهی پول جمع کنیم. او ادامه می‌دهد: «مانیار یک زیرساخت پیام‌رسان دارد که به شما این امکان را می‌دهد که علاوه بر اینکه می‌توانید داخل این زیرساخت با هم مکالمه داشته باشید، پرداخت‌های خود را هم در این زیرساخت انجام ‌دهید. از امکانات مانیار این است که می‌توانید گروه‌ّهای دنگی بسازید و دنگ‌ها را مدیریت کنید. مدیر ساختمان، مدیر خیریه و افرادی که پول جمع می‌کنند، همیشه به‌دنبال چنین زیرساختی بوده‌اند. در اپلیکیشن مانیار می‌توانید کانال سرمایه‌گذاری جمعی بسازید و برای هدفی خاص پول جمع کنید.»

جعفری با بیان این موضوع که تمرکز مانیار در گذشته روی اپلیکیشن بود، اضافه کرد: «ما به مرور زمان سرویس‌های پلتفرم‌مان را توسعه دادیم و در حال حاضر برای کسب‌وکارهای مختلف پلتفرم مبتنی بر وب داریم. آنهایی که برای پرداخت و مدیریت حساب‌وکتاب خود مشکل دارند، می‌دانند که گرفتن درگاه پرداختی کار بسیار سختی است. بعد هم که درگاه را گرفتند، درگاه به آنها اطلاعات خاصی از تراکنش‌ها ارائه نمی‌دهد. ما در مانیار بین این افراد و درگاه قرار می‌گیریم و سرویس‌های شخصی‌سازی‌شده در اختیار کاربران قرار می‌دهیم.»

در غرفه مانیار مسابقه جالبی هر روز در حال اجراست که ۲۵ استارت‌آپ در این مسابقه مشارکت داشته‌اند. بازدیدکنندگان باید اپ مانیار را نصب کنند و غرفه‌های استارت‌آپ‌های مشخص‌شده را بگردند و با آنها آشنا شوند. سوالاتی درباره استارت‌آپ‌ها از آنها پرسیده می‌شود و هر روز یک گوشی یک میلیون تومانی جایزه داده می‌شود. برای اطلاعات بیشتر به غرفه مانیار در سالن 10 و 11 شماره 559S سر بزنید.

 

همیان / مدیریت جذاب صندوق‌های خانوادگی

همیان یک استارت‌آپ برای هوشمندسازی صندوق‌های وام خانوادگی و قرض‌الحسنه است. در فرهنگ ایران صندوق‌های خانوادگی بسیار رایج هستند. این صندوق‌ها همیشه مشکلات ثابتی مانند قرعه‌کشی، پرداخت و شفافیت داشته‌اند. سعی همیان در این بوده تا این مشکلات را به‌صورت کامل برطرف و فضای صندوق‌های خانوادگی را تسهیل کند.

مدیرعامل همیان درباره این استارت‌آپ می‌گوید: «همیان تمام چالش‌ها را با یک بستر وب و اپلیکیشن تسهیل کرده و افراد با استفاده از همیان می‌توانند تمام کارهای صندوق خود را به‌راحتی انجام دهند. از جمله مزایای همیان می‌توان به پرداخت آنلاین و سریع اشاره کرد. همچنین امکان پرداخت تدریجی سهم، امکان اشتراک‌گذاری لینک اختصاصی صندوق با اعضا، ایجاد صندوق اختصاصی، امکان پرداخت سهم دیگر اعضای صندوق، ثبت تراکنش‌های صندوق، مدیریت و پیگیری پرداخت سهام اعضا، امکان انجام قرعه‌کشی به‌صورت دستی و اتوماتیک، اطلاع‌رسانی دقیق و سریع و یادآوری پرداخت سهم از دیگر مزایای همیان است.»

به گفته امیررضا زنگنه، کاربران بعد از سه نوبت قرعه‌کشی رایگان می‌توانند همیان را امتحان کنند و در صورت تمایل از نوبت بعدی هزینه‌ای به‌عنوان هزینه اشتراک در زمان پرداخت می‌پردازند. کاربران این اپلیکیشن بنا بر مبلغ پرداختی، سهم‌شان را می‌پردازند. این عدد بین ۹۰۰ تا 1500 تومان است.

زنگنه ادامه می‌دهد: «این صندوق‌ها شروعی برای نوعی از صندوق‌های عمومی است که ما با استفاده از بستر کردیت می‌خواهیم در جامعه شکل بدهیم. به این ترتیب افراد بدون اینکه همدیگر را بشناسند، می‌توانند با هم صندوق تشکیل بدهند و از مزایای صندوق‌ها استفاده کنند.»

غرفه S279 سالن ۸ و ۹ به همیان اختصاص دارد.

 

دنگی‌پال / پرداخت دنگ بدون کارمزد

دنگی‌پال به‌عنوان یک استارت‌آپ فین‌تک، برای تسهیل روند پرداخت‌های گروهی و انتقال وجه فعالیت می‌کند. این تیم فعال در حوزه فین‌تک در همین راستا یک پیام‌رسان مالی جهت ارائه راه‌حل مناسب برای بهبود این روند تاسیس کرده‌اند. دنگی‌پال در قالب یک پیام‌رسان خدمات مالی ارائه می‌کند و مدیر اجرایی دنگی‌پال مهم‌ترین کار این اپلیکیشن را انتقال وجه از طریق موبایل و بدون کارمزد می‌داند. امیر اسلامی می‌گوید: «اغلب کاربرانی که جذب می‌کنیم، به خاطر همین ارزشی است که داریم. انتقال وجه با موبایل و بدون دریافت کارمزد برای کاربران ما جذابیت زیادی دارد. بدون نیاز به اطلاعات بانکی مقصد، هزینه‌های انجام‌شده را با ساخت گروه در دنگی‌پال از دوستان خود پس می‌گیرند و نیازی نیست که نگران کارمزدهای بانکی باشند. از اسم دنگی‌پال پیداست که از دنگ کردن، مادرخرج بودن و تقسیم کردن مخارج به وجود آمده است. یکی از ویژگی‌های دیگر مهم دنگی‌پال تقسیم دنگ و هزینه‌ها به‌صورت گروهی است.»

اسلامی با بیان اینکه تیم دنگی‌پال در چهار روز نمایشگاه الکامپ از اپلیکیشن جدید خود رونمایی می‌کند، ادامه می‌دهد: «نسخه جدید دنگی‌پال با تغییرات بیشتر و طراحی، رابطه کاربری و تجربه کاربری بهتر در خدمت کاربران قرار خواهد گرفت. اپلیکیشن جدید دنگی‌پال که با نیازهای کاربران همگام شده، به‌زودی رونمایی می‌شود. خدمات دنگی‌پال برای کاربران حقیقی رایگان است، اما برای کسب‌وکارها که از خدمات مالی ما استفاده می‌کنند، یکسری هزینه به‌صورت حق عضویت ماهانه یا سالانه تعریف می‌شود.»

دنگی‌پال فقط یک پیام‌رسان مالی نیست. پرداخت دنگی، ارسال وجه از طریق شماره موبایل، چت و ساخت گروه از ویژگی‌های مهم این پیام‌رسان مالی به حساب ‌می‌آیند. غرفه S509 سالن ۱۰ و ۱۱ در نمایشگاه الکامپ به دنگی‌پال اختصاص پیدا کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.