راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پذیرفتن بیت‌کوین توسط هتل‌های ایرانی برای دور زدن تحریم‌ها

درحالی‌که تحریم‌های ایالات‌متحده بر روسیه و ایران افزایش پیداکرده است، برخی از سیستم‌های رزرو هتل برای در امان ماندن از تحریم‌ها به‌عنوان روش پرداخت از ارزهای رمزنگاری‌شده استفاده می‌کنند.

به گزارش زومیت، ایالات‌متحده موضع سخت‌گیرانه‌ای را در برابر ایران داشته است و روش پرداختی ارزهای رمزنگاری‌شده می‌تواند ناجی ایرانی‌ها در دور زدن تحریم و خدمات توریستی باشد.

 

سیستم‌های رزرو هتل در ایران ارزهای رمزنگاری‌شده را قبول می‌کنند

برخی از پورتال‌های آنلاین رزرو هتل در ایران، اکنون ارزهای رمزنگاری‌شده را به‌عنوان روش پرداخت می‌پذیرند تا تحریم‌های تحمیل‌شدهٔ ایالات‌متحدهٔ آمریکا را دور بزند. بنیان‌گذار و رئیس انجمن بیت‌کوین هنگ گنگ، لئوناردو ویس در توییت و مصاحبه‌ای این خبر را تائید کرد. ویس اظهار داشت که پورتال رزرو هتل ایرانی کاربران خود را ترغیب به پرداخت با ارزهایی همچون بیت‌کوین، اتریوم و بیت‌کوین کش می‌کند.

تحریم‌ها بر اقتصاد مردم ایران اثر گذاشته است؛ همچنین ویس دربارهٔ افزایش پذیرش ارزهای رمزنگاری‌شده توسط مردم برای دور زدن تحریم‌ها گفت: «اشتباه اصلی ما این است که به دنبال پذیرش ارزهای رمزنگاری‌شده توسط کاربران ممتاز در سیستم مالی مدرن هستیم. اکثر ما کارت‌های اعتباری داریم که توسط شرکت‌های معتبر جهان پذیرفته می‌شود. ما می‌توانیم هر وقت و هرکجا بخواهیم درآمد خود را از طریق خودپردازهای مختلف نقد کنیم یا حقوقمان را به‌حساب بانکی‌مان بریزیم.»

ویس معتقد است که مناطقی از جهان که ساختار اقتصادی ضعیفی دارند و استفاده‌ی آن‌ها از سیستم مالی جهانی ممنوع شده است می‌توانند از بیت‌کوین استفاده کنند. ممکن است بیت‌کوین توسط بعضی‌ها که کارت‌های اعتباری بین‌المللی در اختیار آن‌هاست پذیرفته نشود؛ اما برای افرادی که نمی‌توانند از این موارد استفاده کنند، مطلوب است.

 

آیا دولت ایران از ارزهای رمزنگاری‌شده استفاده می‌کند؟

وقتی هتل‌ها برای دور زدن تحریم‌ها از ارزهای رمزنگاری‌شده استفاده می‌کند آیا دولت ایران هم به فکر چنین استفاده‌ای است؟ در پی تحریم‌های ایالات‌متحده‌ی آمریکا، دولت ایران به‌طورجدی به فکر استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده برای دور زدن تحریم‌هایی است که پرداخت‌های بین‌المللی را تأثیر قرار می‌دهند.

محمدرضا پور‌ابراهیمی، ​​رئیس کمیته‌ی اقتصادی مجلس ایران، اخیراً در مصاحبه‌ی خود با روزنامه روسی RBC اظهار داشت که در حال حاضر می‌توانند از طریق یک سیستم سوئیفت مانند بر بستر ارزهای رمزنگاری‌شده با بانک مرکزی هند همکاری کند.

همچنین پور ابراهیم به RBC گفت: «مجلس ایران بانک مرکزی را مجبور به ارائه‌ی پیشنهاد برای استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده کرده است؛ در طول یک یا دو سال گذشته، استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده به یک مسئله مهم تبدیل‌شده است که البته یکی از بهترین راه‌ برای جلوگیری از استفاده‌ی دلار و جایگزین سیستم سوئیفت شدن است. آن‌ها روسیه نظر ما را قبول دارند. درصورتی‌که ما موفق به انجام این کار شویم جزء اولین کشور‌هایی می‌شویم که مبادله‌ی کالا با ارزهای رمزنگاری‌شده انجام می‌دهیم.»

درگذشته ایران برای استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده مخالفت‌هایی داشته است؛ اما به نظر می‌رسد که این روش پرداختی می‌تواند جایگزین بسیار مناسب برای پول نقد فیاتِ متمرکزشده باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.