راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

احتمال حذف رانت ارز مسافرتی تا چند روز آینده

با توجه به رانت ارز مسافرتی و استفاده عده‌ای خاص از این رانت، به نظر می‌رسد تا چند روز آینده دولت و بانک مرکزی تصمیم جدیدی برای ارز مسافرتی بگیرند.

به گزارش تسنیم، برآوردهای تازه از تصمیم رئیس‌کل جدید بانک مرکزی و دولت نشان می‌دهد که احتمالاً طی چند روز آینده رانت ارز مسافرتی که تنها عده‌ای خاص از آن بهره‌مند شده‌اند، هدف خواهد شد.

هرچند ولی‌الله سیف دو روز قبل از برکناری از ریاست بانک مرکزی در این خصوص گفته بود: «ارز مسافرتی به‌صورت کامل قطع نمی‌شود ولی نحوه اختصاص ارز به مسافران در حال بررسی است و ممکن است تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شود چراکه می‌پذیریم در تخصیص ارز مسافرتی شرایط مناسب نیست و باید تصمیم جدیدی گرفته شود.»

ولی مجلس به‌صورت جدی دنبال حذف رانت ارز مسافرتی است و از بانک مرکزی و دولت خواسته تا مانع هدر رفت منابع ملی از طریق پرداخت ارز مسافرتی باقیمتی ارزان به گروهی خاص شوند. طبق اعلام سازمان میراث فرهنگی در ماه‌های اخیر و هم‌زمان با افزایش اختلاف ارز مسافرتی با ارز در بازار آزاد، مسافرت به کشورهای ترکیه، تایلند، چین و هند افزایش چشم‌گیری داشته است.

محمد محب خدایی (معاون گردشگری کشور) می‌گوید: «در حال حاضر مسافران خروج از کشور به‌اندازه هستند که بلیت هواپیما برای کشورهایی همچون تایلند؛ چین و هندوستان پیدا نمی‌شود، اما آژانس‌ها مدعی شدند که این ایرلاین‌ها توسط برخی دیگر بسته‌شده است. این موضوع به‌هیچ‌وجه درست نبوده و اتفاقاً بلیت‌ها توسط خود آژانس‌ها خریداری‌شده است.»

در حقیقت این آژانس‌ها هستند که با تعریف سفر رایگان برای مسافران و گرفتن ارز آن‌ها از مابه‌التفاوت قیمت ارز مسافری با بازار آزاد به‌ سود خوبی دست پیدا می‌کنند و به این صورت به‌نوعی علاقه به این سفرها را افزایش داده‌اند.

اما باوجوداین موضوع در حال حاضر میزان ارز مسافری نسبت به قبل بیشتر هم شده و به این صورت از طریق مابه‌التفاوت قیمتی که این ارز با بازار آزاد دارد، وضعیتی ایجادشده که آن تعداد از افراد هم که درگذشته علاقه‌ای به سفر خارجی نداشتند، به این سفرها علاقه پیداکرده‌اند.

یکی از شهروندان که دنبال خرید بلیت برای دریافت ارز مسافرتی است، گفت: «اگر ارز مسافرتی را باقیمت 5500 تومان از بانک بگیریم و به یکی از کشورهای ارزان‌قیمت سفر کنیم و در آنجا هم چیزی خرج نکنیم باز مقداری از ارز برایمان می‌ماند که می‌توانیم در بازار آزاد با دو برابر قیمت فروخته و سود کنیم!»

شهروند دیگری می‌گوید: «با این وضعیت گرانی‌ها، امکان سفر خارجی در شرایط عادی برای ما فراهم نیست ولی با دریافت ارز مسافرتی ما هم می‌توانیم حداقل یک‌بار هم شده به کشورهای خارجی سفر کنیم.»

در هفته‌های اخیر حجم تقاضا از سوی مردم برای دریافت گذرنامه و خرید بلیت به‌منظور دریافت ارز مسافرتی افزایش چشم‌گیری داشته است. البته ما منکر مسافرت به خارج از کشور نمی‌شویم ولی با توجه به شرایط ویژه ارزی کشور به‌طور حتم مصلحت مردم در این نیست که عده‌ای محدود از رانتی ویژه برخوردار شده و ارز ملی را باقیمت ارزان دریافت کنند آن‌ها فقط به خاطر مسافرت خارجی!

امروز خبری از مقامات ترکیه منتشر شد که حاوی اطلاعات گردشگرانی است که به این کشور سفر می‌کنند، طبق آمار اعلامی، ایرانی‌ها در صدر گردشگران ترکیه قرار دارند؛ دولت ترکیه می‌گوید هزینه هر گردشگر در این کشور حدود 670 دلار است ولی ایرانی‌هایی که به این کشور سفر می‌کنند حداقل 1000 دلار هزینه می‌کنند.

بعد از تک‌نرخی شدن دلار در کانال 4200 تومان، دولت اعلام کرد که به نیازهای ارزی با این قیمت پاسخ می‌دهد. بانک مرکزی در راستای اجرای سیاست ارز تک‌نرخی، اطلاعیه‌های ارزی برای گروه‌های واجد صلاحیت دریافت ارز منتشر و اعلام کرد برای سفرهای خارجی به افرادی که قصد خروج از کشور رادارند 500 و 1000 یورو به‌عنوان ارز مسافرتی پرداخت می‌شود.

پرداخت ارز مسافرتی یک‌بار در سال برای مسافران هوایی به مقصد کشورهای ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، استونی، لتونی، لیتوانی، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، اوکراین، ازبکستان، ترکیه، افغانستان، بحرین، قطر، کویت، پاکستان، عمان، امارات متحده عربی حداکثر به مبلغ 500 یورو و برای سایر کشورها مبلغ 1.000 یورو تعیین می‌شود.

بعد از افزایش چشم‌گیر قیمت ارز در بازار قاچاق، اختلاف ارز رسمی و غیررسمی نیز به‌طور چشم‌گیری افزایش یافت و همین شد تا عده‌ای از مردم با خرید بلیت هواپیمای خارجی و فروش ارز مازاد از سفر در بازار آزاد، سفرهای خارجی بسیار کم‌هزینه‌ای را تجربه کنند.

نکته موردنقد اما در خصوص ارز مسافرتی این است که با قوانین و سیاست‌های موجود در بازار ارز، تنها قشر خاصی می‌توانند از اختلاف نرخ ارز برای سفر به کشورهای خارجی سود کنند و قشر ضعیف جامعه از یارانه پرداختی توسط دولت برای پرداخت ارز مسافرتی بی‌بهره خواهند بود.

در حالت کلی می‌توان گفت پرداخت یا عدم پرداخت ارز مسافرتی مسئلهٔ پیچیده‌ای است و درهرصورت افرادی هستند که دراین‌بین متضرر خواهند شد. با توجه به اینکه ارز مسافرتی تنها یک‌بار در سال به هر شخص پرداخت می‌شود، تکلیف بیماران یا دانشجویان و افرادی که چندین مرتبه در سال باید خرید بلیت هواپیما خارجی انجام دهند، چه خواهد شد.

مجلسی‌ها و فعالان اقتصادی هم از همین رو از بانک مرکزی و دولت خواسته‌اند تا تغییراتی را در روال پرداخت ارز مسافرتی اختصاص دهند تا نیازمندان واقعی ازجمله بیماران و دانشجویان سهمیه‌ای مشخص داشته و سایرین نیز باسیاست‌های جدید و کامل‌تر مشمول دریافت ارز شوند اما با اختلاف دو برابری در بازار آزاد.

به نظر می‌رسد در روزهای آینده بانک مرکزی و دولت، محل تأمین ارز مسافرتی را به بازار ثانویه ارز منتقل کرده و مسافران را به این بازار هدایت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.