راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آینده نظام بانکی در تسخیر پول رمزنگاری‌شده

کریل رادچنکو؛ گزارشگر اقتصادی / ارز رمزنگاری‌شده نقل‌وانتقال پول را در جهان با انقلاب مواجه خواهد کرد. رمزنگاری دیجیتالی یکی از مشخصه‌های عصر امروز است و اینکه چه تأثیری بر جنبه‌های مختلف بانکداری می‌گذارد، برای فعالان اقتصادی و امور مالی می‌تواند خواندنی باشد. وقتی انجام تراکنش‌های مالی ارزهای رمزنگاری‌شده، به‌هم‌پیوسته و بدون وقفه در دسترس همگان قرار بگیرند و عموم به آن‌ها اعتماد کنند، میزان استفاده عمومی از این فرایندها افزایش خواهد یافت و خیلی از راه‌های امور مالی کوتاه‌تر خواهند شد.

در این وضعیت، پول نقد، خطوط اعتباری و بانکی کاملاً نزد مردم بلااستفاده خواهند ماند چون این فرایندها نیازمند منتظر ماندن در طول زمانی نامعلوم است و بدتر از آن،‌ باعث می‌شود که اندوخته‌های مالی ازنظر ارزش کاهش پیدا کنند و صاحبان دارایی خسارت ببینند؛ اما با ارزهای رمزنگاری‌شده می‌توان سرعت انتقال را بالا برد و همچنین میزان هزینه را کاهش داد و انتقال‌های حتی بین‌مرزی را ایمن‌تر از گذشته انجام داد.

ارز رمزنگاری‌شده از یک سیستم بانکی استفاده می‌کند از این لحاظ که این سیستم بتواند فرایند انتقال پول را قابل توجیه و پیشرفته بکند و کل تراکنش را تضمین کند. با افزایش سرعت استفاده از فناوری بلاکچین که ستون فقرات رمزنگاری است، کل نظام بانکی جهانی تسهیل خواهد شد. اساساً، رمزنگاری باعث قطع شدن دست واسطه‌ها می‌شود، کسانی که به‌اشتباه نقشی به آن‌ها سپرده‌شده که در عرصه‌ای گسترده‌تر، وجودشان ضروری نیست.

جهان رمزنگاری که تحت نظارت جایی نیست، یکی از قدرتمندترین فرایندهای عصر دیجیتال است و برای پردازش پرداخت‌ها، سیستم بهتری است. در این حال، گفته می‌شود که سه روش رمزنگاری به دموکراتیک کردن فرا کنش‌های جهانی کمک می‌کند.

 

استفاده از نرم‌افزار

این نوع واحد پولی رمزگذاری شده یک‌شکل دیجیتال از واحد پولی است و سخت نیست که این مفهوم را مرتبط با چیزی بدانیم که جلوی چشم مشتری جعل می‌شود؛ اما مسئله این نیست. ارز رمزنگاری‌شده یکی از سخت‌ترین واحدهای پولی ازنظر تقلب در ویژگی‌های امنیتی آن است. هرکسی می‌تواند هنگام تجارت با آن احساس راحتی کند چون به لطف قدرت بلاکچین‌هایی که آن را می‌سازند،‌ از دست‌کاری و تقلب مصون است.

علاوه بر این، کسب‌وکارها باید احساس قدرت یافتن بکنند وقتی از واحد ارز رمزنگاری‌شده استفاده می‌کنند، چون تضمین اساسی‌ای وجود دارد که پول می‌تواند برگردد، به‌خصوص اگر برای تراکنش‌ها و تولید واحد پولی از یک نرم‌افزار مورد اعتماد به‌صورت درستی استفاده‌شده باشد.

یک نکته دیگر هم هست که باید توجه کرد؛ بانک‌ها نمی‌توانند در محیط ارزهای رمزنگاری‌شده به کارآمدی نرم‌افزارهایی کار کنند که تبادلات پولی بزرگ را انجام می‌دهند،‌ به‌ویژه در تبادلات بین‌مرزی. این نرم‌افزار است که می‌تواند فرایند رمزنگاری تراکنش‌ها را انجام دهد و آن‌ها را در دفاتر حسابداری ثبت کند و از فرایند تولید بلاکچین‌ها حفاظت کند؛ درست برعکس فرایندهای داخلی بانک‌ها و به همین دلیل است که ممکن است زمان بیشتر برای آن‌ها صرف شود.

 

تولید پول در ابعاد جهانی

چرا فرایند فرستادن پول به سرتاسر جهان آسان نیست؟ این پول شما است،‌ درست است؟ چرا فرستادن امن پول، روزها یا حتی هفته‌ها طول می‌کشد؟ آیا شما نباید قادر باشید به‌طور دلخواه پول را منتقل کنید و مطمئن باشید که بدون پرداختن هزینه‌های سنگین انتقال در این روش، فرایند جابه‌جایی پول انجام می‌شود؟

این سؤالات آن چیزهایی است که تب ارز رمزنگاری‌شده به وجود آورده است. وقتی ارز رمزنگاری‌شده منتقل می‌شود، برخی از فرایندها می‌توانند اساساً این روند را تسریع کنند و یک تراکنش پیوسته‌تر ایجاد کنند. برای یک نفر، انتقال ارز رمزنگاری‌شده می‌تواند اغلب بسیار سریع‌تر از انتقال پول فیزیکی انجام شود.

ارز رمزنگاری‌شده همچنین می‌تواند با هزینه‌های پایین‌تر فرایند پرداخت همراه باشد و فناوری بلاکچین پشت سر آن، اجازه می‌دهد واسطه‌ها حذف شوند و تراکنش‌ها آسان‌تر و امن‌تر شوند.

 

پرداخت‌های سراسری

در عین اینکه افزایش سرعت یک نقل‌وانتقال ممکن است گردش سراسری پول را در اقتصاد جهانی افزایش دهد، تأثیری روی رشد تولید ناخالص داخلی ندارد. هنوز، یک نظام جهانی که بتواند تراکنش‌ها را انجام دهد، می‌تواند نقشی حیاتی در کسب‌وکار روزبه‌روز امور مالی بازی کند.

اگر شرکت‌های کوچک و متوسط از ارزهای رمزنگاری‌شده در نظام پرداخت‌های خود استفاده کنند، به‌طور بالقوه قادر خواهند بود هزینه‌های انتقال پول خود را کاهش دهند و زنجیره عرضه خود را در میان فروشندگان جهانی با انتقال‌های بین‌مرزی بهبود بخشند. به تجربه خود من، ارزهای رمزنگاری‌شده این قابلیت رادارند که اقتصاد را به‌طور مؤثر و به‌طور مولد رشد دهند، بدون اینکه فرایند پرداخت را به تأخیر اندازند.

تأکید روی یک نظام پرداخت که غیرقابل فساد ساخته‌شده باشد، در قرن بیست‌ویک امری اساسی است چراکه هر چیزی به‌طور پیوسته ساخته می‌شود و دقایق برای پیشرفت آن‌ها بسیار اهمیت دارد. استفاده از مفهوم ارز رمزگذاری شده برای تراکنش‌ها می‌تواند اقتصادها را تشویق کند و یک دومینوی تأثیرگذار روی رشد اقتصادی ایجاد کند.

دومینویی که ابتدا سرعت تراکنش‌ها را بالا می‌برد، آن‌ها را امن می‌سازد و سپس همین جزئیات روی سرعت کل اقتصادی و امور پولی اثر می‌گذارد و درنهایت، تحرکت اقتصادی را بسیار افزایش می‌دهد.

منبع: نیوزویک / ترجمه: آینده‌نگر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.