راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مکنزی گزارش داد: بلاکچین برای بانکداری مناسب است ولی بانکداری آمادگی لازم برای بلاکچین را ندارد

بر اساس گزارش مکنزی (McKinsey) که به تازگی و با عنوان تأثیر بلاکچین در صنایع مختلف منتشر شده، نقش بلاکچین در آینده‌ی بانکداری روشن است؛ اما در حال حاضر، این صنعت آمادگی استقبال از مزایای این تکنولوژی را ندارد.

گزارش مربوطه، هفته‌ی پیش منتشر شده و قابلیت بلاکچین در انجام خدمات مالی را به شرح زیر توصیف کرده است:

یکی از فعالیت اساسی سرویس‌های مالی عبارت است از تائید و انتقال اطلاعات مالی و از این جهت، با ماهیت تغییرپذیر بلاکچین، بسیار همخوانی دارد. بسیاری از کارهای بانکی پر دردسر امروزی، مانند پرداخت‌های بین‌المللی و تجارت مالی، به‌وسیله‌ی راه‌حل‌های مبتنی بر بلاکچین، قابل ساده‌سازی هستند.

بلاکچین تعداد واسطه‌های موردنیاز را کاهش می‌دهد و محدودیت جغرافیایی ندارد.

صرفه‌جویی در هزینه‌های مربوط به تسویه‌ی پساتجارتی و گزارش‌های تنظیمی، از مزایای به کارگیری بلاکچین در آینده‌ی بانکداری هستند. فرصت‌های پرارزش ذکر شده، بسیار فریبنده هستند و در نتیجه، 90 درصد از بزرگ‌ترین بانک‌های استرالیا، اروپا و امریکای شمالی، در حال آزمایش و سرمایه‌گذاری در تکنولوژی بلاکچین هستند.

بر طبق این گزارش، علاوه بر بانکداری، دولت و موسسات سلامتی نیز از بلاکچین سود می‌برند و دلیل عمده‌ی آن، نیاز این دو صنعت به ثبت اطلاعات است. این گزارش همچنین بیان می‌کند که صرفه‌جویی در هزینه‌ها، فایده‌ی آنی بلاکچین است و مزایای دیگر آن، مانند مدیریت هویت دیجیتال که تمامی گستره‌ی صنعت را تحت پوشش قرار می‌دهد، در آینده محقق می‌شود.

امکان‌ بکارگیری بلاکچین در هر صنعت، به نوع دارائی، میزان بلوغ تکنولوژی، استانداردها و ضوابط و اکوسیستم بستگی دارد.
امکان‌ بکارگیری بلاکچین در هر صنعت، به نوع دارائی، میزان بلوغ تکنولوژی، استانداردها و ضوابط و اکوسیستم بستگی دارد.

و اما زمانی که این گزارش به تقسیم‌بندی میزان آمادگی صنایع برای پذیرش بلاکچین می‌پردازد، دیده می‌شود که رتبه‌ی خدمات مالی، بسیار پایین است.

همان‌طور که در شکل بالا نشان داده شده، کمترین امتیاز در زمینه‌ی تکنولوژی، استانداردها و ضوابط و اکوسیستم، به بخش خدمات مالی اختصاص یافته است.

گزارش سیتی‌ گروپ (Citigroup) در مارس 2018، آینده‌ی بانک‌ها را مورد بررسی قرار داده و به بلاکچین در آینده‌ی بانکداری و ارزهای رمزنگاری‌شده، توجه ویژه‌ای داشته است. در این گزارش بر ارزهای رمزنگاری‌شده به عنوان یک دارایی و از بلاکچین به عنوان یک تکنولوژی توانمند نام برده شده است؛ بااین‌حال، این گزارش نیز همانند گزارش مکنزی، ارزش اصلی بلاکچین را در کاهش هزینه‌ها در آینده‌ی نزدیک می‌داند و هم‌چنان معتقد است که بانکداری آمادگی لازم برای بلاکچین را ندارد.

اما بلاکچین برای انجام فعالیت‌های بانکداری آماده است

محدودیت‌های فعلی بلاکچین، نشانگر وجود یک نابالغی نسبی در تکنولوژی بلاکچین است. این نکته که بلاکچین به دلیل مصرف انرژی و سرعت تراکنش، قابلیت مقیاس‌پذیری ندارد، تصور اشتباهی به نظر می‌رسد. در واقع، تنظیمات فنی بلاکچین، یک سری از گزینه‌های طراحی را در اختیار ما قرار می‌دهند و امکان تنظیم سرعت (اندازه‌ی بلوک)، امنیت (پروتکل اجماعی) و فضای ذخیره‌سازی (تعداد اسناد رسمی) وجود دارد.

در نتیجه، بسیاری از فعالیت‌هایی که هم‌اکنون با بلاکچین غیرممکن به نظر می‌رسند، قابل انجام خواهند بود. به عنوان مثال، اغلب پرونده‌های بهداشتی در کشور استونی، به شکل برون زنجیره‌ای (off chain) ضبط می‌شوند (بدین معنی که از بلاکچین برای ثبت آن‌ها استفاده نمی‌شود) با این وجود، شناسایی، اتصال و نظارت بر این پرونده‌های بهداشتی و کنترل کسانی که می‌توانند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند و آن‌ها را تغییر دهند، از طریق تکنولوژی بلاکچین انجام می‌گیرد. این شکل از بده و بستان، بدان معنی است که عملکرد بلاکچین در این مرحله، زیرمجموعه‌ی پایگاه‌های داده‌ی سنتی است؛ اما تکنولوژی به‌سرعت در حال ‌توسعه است و میزان محدودیت موجود، رو به کاهش گذاشته است.

منبع: Bankinnovation

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.