راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اجرایی شدن برات الکترونیک در قالب سککوک کمک مناسبی برای رونق اقتصاد کشور

سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در حاشیه بازدید از غرفه سککوک در نمایشگاه الکامپ 97، در گفت‌وگو با دست‌اندرکاران سامانه سککوک حاضر در این غرفه، اجرایی شدن برات الکترونیک در قالب سککوک را کمک مناسبی برای رونق اقتصاد کشور دانست. (+)

سککوک یکی از سامانه‌هایی است که با ایجاد یک زنجیره تولید تا مصرف و همچنین تأمین مالی در تمام بخش‌ها ازجمله تأمین مواد اولیه و ایجاد اعتبار برای مصرف‌کنندگان به‌منظور خرید محصولات این سامانه، می‌تواند نقش مؤثری در شکوفایی اقتصادی کشور داشته باشد.

این سامانه یک بستر ملی به‌منظور گسترش تعاملات خریدوفروش در کسب‌وکارهای مختلف است؛ با توجه به معضلاتی که کسب‌وکارها در خرید اعتباری و تأمین منابع در نظام مالی با آن مواجه هستند، سامانه سککوک به‌منظور رفع این مشکل مجهز به ابزار مالی تحت عنوان برات الکترونیکی شده است تا بعد از ایجاد زیرساخت انجام معامله بتواند تبادل پیش‌فاکتور و صورتحساب در مرحله انتهایی پرداخت، دین خریدار به فروشنده را از طریق سند برات انجام دهد.

برات الکترونیکی با پشتیبانی امضای دیجیتال با مباحث قانون تجارت و قانون تجارت الکترونیک تطبیق داده‌شده و در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده است که بحث خرید دین به‌وسیله ابزار برات را در شبکه بانکی با مشارکت بانک ملی و پست‌بانک فراهم کرده است.

 

برات الکترونیک اشتغال را شتاب می‌بخشد

با وجود انتقادهای کارشناسان در زمینه رشد کسب‌وکارهای استارت‌آپی با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه برات الکترونیک، اشتغال‌های یاد شده را تا پیش از پایان سال جاری شتاب خواهد داد.

پس از تصویب لایحه ۱۴۴ ماده‌ای برنامه ششم توسعه و تعیین ۹۵۰ هزار شغل در سال، پیش‌بینی می‌شود برات الکترونیک روی سامانه ملی سککوک که تاکنون بیش از ۳۰۰ فقره آن در قالب دادوستدهای کسب‌وکار به کسب‌وکار به ارزش بالغ‌بر ۴ میلیارد تومان در سامانه صادرشده، شاهد توسعه رشد ۲۰۰ درصدی آن طی سه‌ماهه آتی باشیم.

بنا بر همین گزارش، ورود یکی از بانک‌های بزرگ دولتی کشور از یک سو و سازمان صنایع کوچک از دیگر سوی، تضمین‌های لازم را برای تحقق و توسعه برات الکترونیک، بیش از گذشته ایجاد خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود که شرکت‌های دانش‌بنیان در فضای کسب‌وکار مجازی از برات الکترونیک در سال جاری استفاده قابل‌توجهی کنند.

اخیراً مذاکرات گسترده بانکی با سامانه سککوک برای توسعه قراردادهای فی‌مابین صورت گرفته که مراحل نهایی آن در حال انجام است. ازآنجاکه شرکت‌های دانش‌بنیان برای رشد و توسعه خود به سرمایه‌گذاری نیاز دارند، برات الکترونیک، فرصت مناسب برای توسعه و تثبیت شرکت‌های یاد شده-با محوریت فارغ‌التحصیلان جویای کار در فضای کسب‌وکار استارت‌آپی فراهم خواهد ساخت. (+)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.