راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیت‌کوین و اتر مشمول قوانین اوراق بهادار نمی‌شوند

بیت‌کوین و اتر را نمی‌توان به‌عنوان اوراق بهادار یا ابزار سرمایه‌گذاری در نظر گرفت؛ آن‌ها مشمول قوانین بورس و اوراق قرضه نمی‌شوند.

به گزارش زومیت، دومین ارز رمزنگاری‌شده محبوب دنیا یک روش سرمایه‌گذاری نیست، این سخن را فردی از کمیتهٔ بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده (SEC) می‌گوید. ویلیام هین‌من (William Hinman)، مدیر بخش مالی این کمیته معتقد است که اتر (Ether)، ارزی که شبکهٔ بلاکچین اتریوم (Ethereum) را تأمین می‌کند، نباید مشمول قوانین بورس و اوراق قرضه شود.

سخنان هین‌من در مورد ارز اتر متعاقب اظهارنظر رئیس کمیتهٔ بورس و اوراق بهادار، جی کلایتون (Jay Clyton) بیان‌شده است. کلایتون پیش‌ازاین در ماه آوریل در مورد ارز رمزنگاری‌شده بیت‌کوین نیز اظهارنظر مشابهی کرده بود. با کنار هم قرار دادن این دو اظهارنظر می‌توان به درک روشنی از دیدگاه این کمیتهٔ تنظیم مقررات در مورد بازار ارز رمزنگاری‌شده دست‌یافت.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت زمانی که از یک ارز رمزنگاری‌شده به‌اندازهٔ کافی تمرکززدایی شود (مانند آنچه در مورد ارزهای رمزنگاری‌شده محبوب بیت‌کوین و اتر اتفاق افتاده است)، این کمیته دیگر چنین ارزی را به‌عنوان اوراق بهادار قلمداد نمی‌کند؛ اما از طرف دیگر عرضه اولیه سکه یا IOC از جانب این کمیته به‌عنوان اوراق بهادار شناخته می‌شود. توجه کنید که این تفاوت بسیار مهم است، چون اوراق بهادار مشمول قوانین سهام و اوراق قرضه می‌شوند.

هین‌من در مجمع اقتصادی یاهو بانام کریپتو در لس‌آنجلس گفت: مطابق درک من از شرایط فعلی، ارز اتر و شبکهٔ اتریوم و ساختار نامتمرکز آن، در حال حاضر خریدوفروش اتر به‌عنوان تبادل اوراق بهادار شناخته نمی‌شود. همانند بیت‌کوین، اعمال قوانین فدرالی اوراق بهادار به مبادلات ارزی اتر لزومی ندارد.

جو لوبین از بنیان‌گذاران اتریوم و مؤسس CosenSys، یکی از شرکت‌های مهم توسعه اپلیکیشن استخراج اتر با انتشار بیانیه‌ای از این تصمیم کمیته بورس و اوراق بهادار ابراز رضایت کرد:

ما از روشنگری هین‌من و کمیتهٔ SEC در این مورد قدردان هستیم. اتر و دیگر ارزها و نشان‌های قابل‌مبادلهٔ نسل جدید در پیشرفت وب به‌سوی یک شبکهٔ عادلانه‌تر، امن‌تر و یکپارچه‌تر تأثیر بیشتری خواهند داشت. شرکت CosenSys به ادامهٔ تبادل‌نظر با کمیته‌های تنظیم مقررات در سراسر دنیا در مورد ایجاد سازگاری بیشتر با این تکنولوژی نوظهور و دگرگون شونده راغب است.

هم‌اکنون صدها توسعه‌دهنده در حال اجرای اپلیکشن استخراج ارز از شبکهٔ اتریوم هستند و به توسعهٔ کد آن کمک می‌کنند. هم‌چنین تعداد مشابهی به توسعهٔ بیت‌کوین کمک می‌کنند.

پیتر ون والکنبرگ، مدیر مرکز تحقیقات کوین سنتر (Coin Center) معتقد است:

شبکهٔ اتریوم و توسعهٔ نرم‌افزاری آن به‌اندازهٔ کافی گسترش‌یافته است، به‌گونه‌ای که اکنون دیگر شخص ثالث قابل‌تمییزی وجود ندارد که انتظار داشته باشیم سرمایه‌گذاران به آن وابسته باشند.

کوین سنتر درواقع اتاق فکری است که تمرکز آن بر معضلاتی است که تکنولوژی بلاکچین با آن روبه‌رو است. این گفتهٔ والکنبرگ نشان‌دهندهٔ تفاوت آشکار بین ارزهای رمزنگاری‌شده با اوراق بهادار سنتی، مانند سهام اپل یا مایکروسافت است: جایی که شما روی تلاش‌های یک شرکت مشخص در حوزهٔ فعالیت خود مانند ارائهٔ محصولات یا خدمات برای تولید درآمد شرط‌بندی می‌کنید.

بااین‌حال هین‌من تا آنجا پیش نرفت که بگوید سرمایه‌گذاری‌های اولیه انجام‌شده روی این دو ارز اوراق بهادار به‌حساب نمی‌آیند. ممکن است سرمایه‌گذاری‌هایی که قبل از تمرکززدایی واقعی ارزها صورت گرفته باشد، به‌عنوان نوعی سرمایه‌گذاری سنتی قلمداد شوند. والکنبرگ در این مورد توضیح می‌دهد: هین‌مین مراقب بود که در مورد ماهیت سرمایه‌گذاری‌های اولیه با شفافیت سخن نگوید.

درواقع والکنبرگ معتقد است کسانی که از ابتدا روی ارزهای رمزپایه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و احتمالاً پول زیادی از این راه کسب کرده‌اند، ممکن است روزی با قوانین و مقررات وضع‌شده بر اوراق بهادار روبه‌رو شوند.

به گفتهٔ هین‌من، ممکن است در آینده، دیگر ارزهای رمزنگاری‌شده به‌اندازه‌ای محبوب شوند که وضع مقررات بر مبادلات اوراق بهادار بر چنین نشانه‌ها یا همان توکن‌ها (Tokens) یا سکه‌ها لازم نباشد؛ اما این گفته به این معنا نیست که تمام ارزهای رمزنگاری‌شده می‌توانند از زیر ذره‌بین کمیتهٔ تنظیم مقررات ایالات‌متحده آمریکا فرار کنند.

در حال حاضر کمیتهٔ بورس و اوراق بهادار معتقد است که بیشتر توکن‌ها و عرضهٔ اولیه سکه‌های دیجیتال مشمول قوانین اوراق بهادار می‌شوند، چون عملاً به‌عنوان محرک محصول یا اپلیکیشن یک استارت‌آپ مشخص عمل می‌کنند. عرضهٔ اولیه سکه‌ها یا همان (IOC) فرصتی برای سرمایه‌گذاران هستند تا توکن‌های یک استارت‌آپ بلاکچین را قبل از معرفی محصول آن خریداری کنند.

اما چیزی که باعث پیچیده‌تر شدن موضوع می‌شود این است که بسیاری از توکن‌ها روی شبکهٔ اتریوم اجرا می‌شوند؛ بنابراین بااینکه خریدوفروش ارز اتر مشمول قوانین اوراق بهادار نمی‌شود؛ اما مبادلهٔ دیگر توکن‌هایی که روی شبکه اتریوم اجرا می‌شوند، ممکن است مشمول این قوانین شوند.

کمیتهٔ بورس و اوراق بهادار در ماه‌های اخیر برشدت فعالیت خود بر ضد فعالیت‌های کلاه‌بردارانِ در حوزهٔ عرضهٔ اولیه سکه افزوده است. واحد فضای مجازی این کمیته در ماه سپتامبر اولین شکایت خود را از شرکت PlexCorps انجام داد. این شرکت متهم شده است که ۱۵ میلیون دلار از سرمایهٔ مشتریان خود را دزدیده است. همچنین این کمیته یک ماه بعد یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌های اولیه سکه از سوی استارت‌آپ AriseBank مستقر در دالاس تگزاس را متوقف کرد.

در ماه فوریه، کمیته SEC در جلسهٔ مشترک با کمیته امور بانکی، مسکن و شهری سنای آمریکا اعلام کرد که آمادهٔ بحث و تبادل‌نظر با کنگره، سنا و مسئولان فدرالی در مورد نحوهٔ اعمال مقررات بر مبادلات ارزهای رمزنگاری‌شده و نظارت بر وب‌سایت‌هایی است که به مشتریان خود اجازه می‌دهند درازای دریافت مبلغی، سکه‌های دیجیتال را تبدیل یا مبادله کنند.

این کمیته همچنین در ماه آوریل از دو مؤسس یکی از IOC های معروف به اتهام فروش سرمایه‌های ثبت‌نشده شکایت کرد. گفتنی است این دو شخص از طریق عرضه این IOC مبلغ ۳۲ میلیون دلار سود کسب به‌دقت آورده بودند. نکتهٔ جالب این است که این IOC موردحمایت و تأیید بوکسر حرفه‌ای و مشهور، فلوید می‌ودر و تهیه‌کنندهٔ موسیقی دیجی خالد (DJ Khaled) بوده است.

بااین‌حال اکنون به نظر می‌رسد دارندگان ارزهای رمزنگاری‌شده بیت‌کوین و اتر از تحقیقات کمیته SEC مصون هستند؛ اما این گفته شاید در مورد سرمایه‌گذاران دیگر ارزهای رمزنگاری‌شده صادق نباشد. برای مثال محققان دانشگاه تگزاس طی مطالعات خود به این نتیجه رسیده‌اند که شاید بخشی از افزایش شدید قیمت بیت‌کوین در سال قبل ناشی از تلاش‌هایی در دست‌کاری قیمت بیت‌کوین باشد.

تمام چیزی که کمیته SEC به ما می‌گوید این است که شما تنها بر روی یک بازیکن شرط نمی‌بندید بلکه شرط‌بندی شما به‌طورکلی بر روی اکوسیستم ارز رمزنگاری‌شده است. قیمت هر دو ارز بیت‌کوین و اتر در چند روز گذشته رشد کرد که احتمالاً در واکنش به اخبار رسیده از کمیتهٔ SEC است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.