راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کانون‌های متصل به قدرت، بی‌ضابطه تسهیلات گرفتند

نائب رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: در بررسی‌های کمیسیون اصل ۹۰ از نظام بانکی آشکار شد که عده‌ای که به کانون‌های قدرت متصل هستند از آن سوء‌استفاده می‌کنند و در مورد دریافت تسهیلات ضابطه‌مند عمل نشده است.

حسین فدایی در جمع اعضای کمیته اقتصادی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی افزود: این گزارش مطالب قابل توجهی داشت که به دستگاه قضایی منعکس شد و رسیدگی قوه قضاییه ابعاد این مطلب را روشن‌تر می‌کند و نهایتا دادگاه در این باره اعلام رای خواهد کرد.

نماینده مردم تهران در خصوص عملکرد کمیسشون اصل ۹۰ در برخورد و کشف فساد مالی اخیر گفت: در بررسی‌های کمیسیون از نظام بانکی بسیاری از مسائل خود را نشان داد. در آسیب شناسی‌ها متوجه شدیم معوقات بانکی اشکال اساسی دارد و عده‌ای که به کانون‌های قدرت متصل هستند از آن سوء‌استفاده می‌کنند و حتی در مورد دریافت تسهیلات ضابطه‌مند عمل نشده است.

وی افزود: گزارش کمیسیون از مشکلات نظام بانکی به وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان بازرسی منعکس شد و موجب شد رییس بانک مرکزی دستوراتی صادر کند که از تکرار این موضوع جلوگیری شود و در همین بررسی ‌ها بود که متوجه جریان امیرمنصور آریا و شرکت‌های وابسته به آن شدند. بعد از آن ما جلسات سنگین کار‌شناسی داشتیم و گزارش کمیسیون در این باره تدوین و قرائت شد که نهایتا به دستگاه قضایی منعکس و منشاء رسیدگی جدی شده است.

دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی نقایص سیستم بانکی را برشمرد و گفت: عدم شفافیت قانون و امکان برداشت‌های متفاوت از آن ز جمله نقایص مهم نظام بانکی برشمرد است. پس از بررسی‌های صورت گرفته مذاکراتی را با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی داشتیم که اگر نیاز به قانون است مجلس وارد عمل شود و یا قوانین مبهم را اصلاح کند.

 

احیای کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس هفتم و هشتم

نماینده مردم تهران با اشاره به بررسی‌های کمیسیون متبوع خود درباره نظام بانکی یادآور شد: زمانی که دیدیم معوقات بانکی بسیار زیاد است و برخی فساد‌ها در شبکه بانکی شکل می‌گیرد، با کار پژوهشی گسترده مشکلات نظام بانکی را استخراج کردیم. یکی از راه‌حل‌های این مشکلات ایجاد سامانه هوشمند مشتریان در شبکه بانکی بود که در جلسات با مسوولان بانکی و اقتصادی عزم جدی برای عملیاتی شدن آن به کار گرفته شد و کار ماندگاری در این جهت صورت گرفت.

 

سامانه هوشمند مشتریان شبکه بانکی تا ۸۰ درصد از تخلفات بانکی جلوگیری می‌کند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای صددرصد سامانه هوشمند مشتریان شبکه بانکی تا ۸۰ درصد از تخلفات بانکی جلوگیری می‌کند، گفت: کمیسیون اصل ۹۰ در بررسی‌های خود زمانی که دید دستگاه‌های نظارتی در برخی موارد عملکرد ناکارآمدی دارند یا نظارت آن‌ها اثر جدی ندارد، فقدان نظام حسابداری و حسابرسی جامع و هوشمند را متذکر شد که در صورت عملی شدن آن نظارت لحظه‌ای می‌تواند اتفاق بیفتد.

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، یادآور شد: کمیسیون برای عملیاتی شدن نظام حسابداری و حسابرسی جامع هماهنگی‌هایی با دیوان محاسبات انجام داد که دیوان وارد طراحی آن شد. اکنون حدود سه چهار سال است که این اتفاق افتاده، این طرح مراحل پایانی خود را طی می‌کند و اعتبار خوبی برای آن در نظر گرفته شده است که اگر مستقر شود، به معنای به روز شدن گزارش‌های تفریغ بودجه و کیفی شدن نظارت است.

فدایی در ادامه بررسی‌های کمیسیون برای استقرار دولت الکترونیک را مورد اشاره قرار دارد و افزود: آنچه ما را رنج می‌داد، تحقیر مردم در مراجعه به سیستم‌های دولتی برای دریافت خدمات بود که با شاخص‌های دینی و ارزشی سازگار نیست لذا به این جمع بندی رسیدیم که دولت الکترونیک باید اجرا شود و در بررسی‌ها بخش سخت‌افزاری آن را با مخابرات و بخش نرم‌افزاری آن را با معاونت ریاست جمهوری مورد رسیدگی قرار دادیم که نتیجه آن بسیار مبارک خواهد بود که بیش از ۸۰ درصد بازدارنده‌ای از فساد می‌شود.

فدایی خاطرنشان کرد: ما باید ساز و کاری طراحی کنیم که در فرآیند قانون‌نویسی قانونی منطقی، پویا و پاسخگو تدوین شود که از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ شورای اسلامی، در ادامه لزوم ارتقای سطح نظارت و هماهنگی دستگاه‌های نظارتی را مورد تاکید قرار داد و افزود: هم‌چنین ما حجم گسترده‌ای از قوانین و مصوبات را داریم که نیازمند تنقیح است بنابراین باید با انجام این کار دستگاه‌های اجرایی را از برداشت‌های متفاوت پرهیز داد و انسجام و سهولتی در این باره به وجود آورد.

منبع: فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.