راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

احراز هویت کارت‌بانکی با اثرانگشت به‌جای رمز

به‌تازگی کارت‌های بانکی ساخته‌شده‌اند که مجهز به حسگر اثرانگشت هستند. صاحب کارت به‌جای استفاده از رمز چهار رقمی می‌تواند با لمس این حسگر و احراز هویت خود خرید کند.

به گزارش عصر بانک، شرکت تراشه ساز هلندی جمالتو روشی ابداع کرده که به کمک آن مشتریان می‌توانند با استفاده از اثرانگشت خود کالا بخرند.

در همین راستا شرکت Gemalto نخستین کارت بیومتریک خود را در اوایل سال جاری میلادی رونمایی کرد. این کارت که اکنون برای مشتریان کارت‌های نقدی بانک قبرس نیز عرضه می‌شود به صاحب خود اجازه می‌دهد با اثرانگشت هویت خود را احراز و خرید کند. از این روش می‌توان برای پرداخت‌های بی‌تماس استفاده کرد.

برنارد نوپف، نایب‌رئیس بخش بانکداری و پرداخت این شرکت می‌گوید: «استفاده از شاخص‌های بیومتریک در پرداخت‌های بی تماس گام مهمی است. با کمک این روش می‌توان تراکنش‌هایی با مبلغ کلان‌تر بدون واردکردن رمز انجام داد.»

این کارت‌ها شبیه نمونه‌های معمولی هستند و تنها تمایز قابل‌توجه در آن وجود یک حسگر کوچک در سمت راست آن است. کاربر به‌جای واردکردن رمز کافی است انگشت خود را روی کارت بگذارد و اجازه استفاده از کارت را صادر کند.

برای استفاده از کارت‌های بیومتریک تغییرات اندکی در زیربنا باید ایجاد شود. مشتریان فقط باید اثرانگشت خود را در شعبه بانک محلی با استفاده از یک تبلت ثبت کنند. اطلاعات بیومتریک روی کارت ذخیره می‌شود، بنابراین هکرها هنگام ورود به سیستم‌های بانک نمی‌توانند نسخه اثرانگشت کاربر را سرقت کنند.

این کارت‌ها به باتری نیازی ندارند. بلکه سیستم با استفاده از میدان مغناطیسی که کارت‌خوان ایجاد می‌کند، فعال می‌شود. پس از افتتاح موفقیت‌آمیز این کارت در قبرس، گزارش‌های مختلف از احتمال استفاده از آن در اروپا طی ماه‌های آتی نیز منتشرشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.