راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حصین با دو محصول یوبی‌پروسس و بیزوتاپ، BPMS در سازمان‌های بزرگ و کسب‌وکارهای کوچک را هدف گرفته

مدیران امروزی می‌دانند که افزایش اثربخشی و کارآیی سازمان در گرو طراحی بهینه و منعطف فرآیندهای سازمانی است. به همین دلیل در طول نیم قرن گذشته نظریه‌پردازان مدیریت توجهی ویژه به حوزه فرآیند، مدیریت فرآیند و بهبود فرآیند داشته‌اند. چالش کنونی سازمان‌های در حال پیشرفت، کنار آمدن با روند شتابان تغییرات در محیط کسب‌وکار است. علاوه بر کسب‌وکارها و سازمان‌های بزرگ و در حال پیشرفت، کسب‌وکارهای نوظهور زیادی نیز روزانه در حال شکل‌گیری هستند که پیچیدگی‌های فنی فضای جدید آن‌ها را از ورود به بازار می‌ترساند؛ شرکت حصین در این میان دو محصول «یوبی‌پروسس» و «بیزوتاپ» را برای این دو گروه از کسب‌وکار راه‌اندازی کرده است که به همین بهانه با میثم رجبی مدیر توسعه کسب‌وکار شرکت حصین گفتگویی داشته‌ایم که در ادامه آمده است.

حصین اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های نرم‌افزاری زیادی داشت که ماژول‌ها و نیازهای مشترکی داشتند که توسعه هرکدام از آن‌ها با هزینه زیادی همراه بود از همین رو در سال 93 بخشی تحت عنوان «خانه نرم‌افزار» در حصین ایجاد شد. ایده راه‌اندازی خانه نرم‌افزار این بود که این دپارتمان، ماژول‌های پایه‌ای را که دپارتمان‌های دیگر نیاز دارند و مشترک هستند را با یک منطق دقیق‌تر و با قابلیت‌های توسعه بیشتر و کیفیت بالاتری تولید کند و به‌صورت مشترک در اختیار دیگران قرار دهد. به گفته رجبی بعد از ایجاد خانه نرم‌افزار و تحقق اهداف این واحد، مدیر آن بخش ایده ارائه پلتفرم BPMS یا همان مدیریت فرایندهای کسب‌وکار با انجین‌های بومی را مطرح کرد.

 

یوبی‌پروسس یک BPMS برای کسب‌وکارهای بزرگ

رجبی دراین‌باره گفت: «در ایران BPMSهای زیادی هستند ولی نکته‌ای که در رابطه با اکثر آن‌ها وجود دارد این است که یا انجین‌های آن‌ها خریداری شده‌اند و یا کرک شده هستند که این BPMSهای متداول با چند مشکل همراه هستند؛ یکی اینکه چون برای TPSهای پایین طراحی شده‌اند، در تراکنش‌های بالا از کار می‌افتند؛ دومین مشکل تعداد کاربران است که آن‌ها می‌توانند به سازمان‌هایی با تعداد هزار و یا دو هزار نفر سرویس بدهند و وقتی تعداد کاربران زیاد می‌شود، معمولاً در سرویس‌دهی دچار مشکل می‌شوند اما ما چون شرکت نرم‌افزارهای بانکی و پرداخت هستیم در طراحی BPMS، تجربه آمنی‌چنل را به آن اضافه کرده‌ایم یعنی درگاه‌های اتصالی که یوبی‌پروسس دارند، درگاه‌های اتصال چند کاناله هستند و قابلیت ارائه روی انواع مختلف کانال‌‌های ارتباطی دیجیتال را دارند؛ در حال حاضر روی کانال‌هایی همچون وب، اپلیکیشن موبایل، یواس‌اس‌دی، دستگاه کارت‌خوان، تلگرام و پیامک قابل بهره‌برداری بوده و امکان افزودن هر کانال ارتباطی دیگر نظیر ATM نیز به‌سادگی روی آن امکان‌پذیر است.»

مدیر توسعه کسب‌وکار حصین ادامه داد: «سرمایه‌گذاری ما روی یوبی‌پروسس عملاً از اواخر سال 94 شروع شد و در سال 95 نیز به یک ام‌وی‌پی یا همان محصول اولیه رسیدیم که محصول آن‌قدر کامل بود که توانستیم در سال 95، قراردادی را با وزارت آموزش‌وپرورش برای اینکه تمام سیستم‌های تعامل با دانش آموزان در مدارس را روی این بستر بیاورند، ببندیم. در سال 96، محصول یوبی‌پروسس تقریباً نهایی شد و نسخه بتا کامل و نسخه آلفا آن آماده شد.»

 

بیزوتاپ یک BPMS برای کسب‌وکارهای کوچک

علاوه بر محصول یوبی‌پروسس برای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ، حصین محصول دیگری را با نام بیزوتاپ معرفی کرد که سرویسی مبتنی بر کلود برای کسب‌وکارهای کوچک است. بیزوتاپ، سرویس‌هایی را برای توسعه اپلیکیشن ارائه می‌دهد. رجبی درباره محصول بیزوتاپ می‌گوید: «به‌عنوان‌مثال، شما یک کسب‌وکار کوچک، 20 نفره هستید و یکسری فرآیندهای داخلی دارید، ما به شما می‌گوییم که بیایید و با بستر بیزوتاپ اپلیکیشن خود را توسعه دهید و در صورت تمایل این اختیار را به ما بدهید که ما اپلیکیشن شما را به دیگرانی که شرایط مشابه شما را دارند بفروشیم و شما نیز آورده مالی این فروش سهیم باشید؛ درواقع ما به اپلیکیشن و اطلاعات کنترل‌شده شما دسترسی داریم و از تحلیل آن‌ها استفاده و اپلیکیشن شما را تقویت می‌کنیم تا کسب‌وکار بعدی که کسب‌وکارش با اپلیکیشن شما منطبق بود، این اپلیکیشن را به آن معرفی می‌کنیم تا از آن استفاده کند. با این ایده همین الان قبل از اینکه هیچ‌گونه بازاریابی انجام داده باشیم، یکی از شرکت‌های PSP برای گرفتن سرویس با ما وارد مذاکره شده است. البته در صورت عدم تمایل، اطلاعات فرایندی و اپلیکیشن آن کسب‌وکار به‌صورت محرمانه تلقی شده و بهره‌برداری از آن نخواهد شد.»

 

یکپارچگی محصول و پرداخت

رجبی ادامه داد: «اخیراً کسب‌وکارهایی که تراکنش‌های خرد دارند برای ایجاد یکپارچگی بین محصول و پرداخت‌هایشان، به سمت صندوق‌های فروشگاهی رفتند تا انبار و پرداختشان را به یکدیگر وصل کنند؛ اما ایده‌ای که بیزوتاپ معرفی می‌کند این است که برای مثال زمانی که شما اسنپ می‌گیرید، کل فرآیند در اپلیکیشن انجام می‌شود ولی کسب‌وکارهایی که موبایلی نیستند، از این موضوع محروم هستند که با بستر بیزوتاپ می‌شود یکپارچگی بین کسب‌وکار و پرداخت را ایجاد کرد. این مسئله‌ای است که سمت دولت الکترونیک نیز وجود دارد زیرا واریزی‌ها و تسهیم‌های مختلفی که اتفاق می‌افتد، به دلیل اینکه چندین سازمان، فرآیندهای مختلفی را انجام می‌دهند و حساب‌هایشان نیز از یکدیگر جدا هست، یکپارچگی بین آن‌ها وجود ندارد؛ بنابراین سازمان‌های بزرگ می‌توانند از یوبی‌پروسس استفاده کنند چراکه یوبی‌پروسس می‌تواند به‌عنوان بستری عمل کند که سازمان‌های مختلف بیایند و از طریق این درگاه به هم متصل شوند.»

 

تفاوت یوبی‌پروسس و بیزوتاپ به زبان ساده

بنابراین به‌طور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم، یوبی‌پروسس پلتفرمی سنگین برای سازمان‌های بزرگ مانند دولت قابل‌استفاده است که بیشتر صورت‌مسئله آن‌ها تعداد کاربر و تراکنش بالا، تعداد فرآیندهای زیاد و دغدغه ذخیره‌سازی اطلاعات و قابلیت اعتماد سیستم مهم است؛ درحالی‌که بیزوتاپ پلتفرمی برای کسب‌وکارهای کوچک است که کاربران سیستم پایین و فرایندها محدود است که می‌گوید من سرویس‌هایی مانند یوبی‌پروسس اما به‌صورت کلود و ارزان‌قیمت را به شما ارائه می‌دهم و اپلیکیشنی که فرآیند شما هست می‌تواند در اختیار بیزوتاپ نیز قرار بگیرد و می‌توانیم با سهیم کردن شما در جنبه‌های مالی، اپلیکیشن شما را بفروشیم.

 

آیا یوبی‌پروسس و بیزوتاپ محصول مشابه دارند؟

مدیر توسعه کسب‌وکار حصین درباره مشتریان و نمونه‌های مشابه این دو محصول گفت: «در حال حاضر یوبی‌پروسس به سازمان‌هایی فروخته شده است و وزارت آموزش‌وپرورش نیز یکی از مشتریان آن است و معاونت علمی نیز در حال انتقال بخشی از فرآیندهایش به سمت یوبی‌پروسس است. در بیزوتاپ نیز تاکنون حدود 10 اپلیکیشن توسعه یافته است که همه این‌ها در مرحله مقدماتی بوده است و تازه می‌خواهیم معرفی این زیرساخت‌ها را شروع کنیم. درباره نمونه‌های مشابه نیز باید بگویم که بیزوتاپ نمونه ایرانی ندارد ولی نمونه‌های هندی، آمریکایی و ایتالیایی آن وجود دارد همچنین ما معتقدیم یوبی‌پروسس در ایران و در سایز کسب‌وکارهای بزرگ و سازمان‌ها بدون رقیب است.»

 

از کجا شروع کنیم؟

او همچنین درباره ارائه سرویس‌های یوبی‌پروسس و بیزوتاپ می‌گوید: «شرکت‌ها و یا سازمان‌های بزرگی که بخواهند از یوبی‌پروسس استفاده کنند می‌توانند با شرکت حصین تعامل کنند ولی به زودی شرکت جدیدی نیز در مجموعه حصین برای این کار راه‌اندازی می‌شود؛ کسب‌وکارهای کوچک نیز برای استفاده از سرویس بیزوتاپ می‌تواند به آدرس سایت bizotop.com مراجعه کنند که یک دوره آزمایشی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته شده است که افراد می‌توانند از یکی از بسته‌های بیزوتاپ به‌صورت آزمایشی و رایگان استفاده کنند و حدود قیمت بسته‌های بیزوتاپ از یک‌میلیون تومان تا بیست میلیون تومان در سال است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.