راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سبیت ۲۰۱۸ هانوفر / همه آنچه که در برترین رویداد فناوری اروپا رخ داد

سبیت ۲۰۱۸ هانوفر مجموعه‌ای سه‌گانه از نمایشگاه تجاری، کنفرانس و شبکه‌سازی را در فضای یک فستیوال، گردهم آورد. سبیت ۲۰۱۸ توانست دیدگاه‌های تأثیرگذاری را در زمینه‌ی دیجیتالی شدن اقتصاد و جامعه ارائه کند و در شفاف‌سازی ابعاد مختلف تحول دیجیتال، بسیار موفق عمل کند.

شیوه‌های جدید در برگزاری رویداد سبیت، با دستاوردهای درخشانی مواجه شد. در طی پنج روز، بیش از 2800 کمپانی در این نمایشگاه شرکت کردند. بیش از 600 کارشناس، در ده مرحله به سخنرانی پرداختند و 370 استارت‌آپ از اروپا، آسیا و آفریقا، هانوفر را به قطب دیجیتال جهان بدل کردند.

آچیم برگ (Achim Berg) رئیس انجمن فن‌آوری اطلاعات آلمان (Bitkom)، در تاریخ 10 ژوئن اعلام کرد:

ما در دوران هیجان‌انگیزی زندگی می‌کنیم. توسعه‌دهندگان با سرعتی شگفت‌انگیز، در حال واقعیت بخشیدن به رؤیاهای فانتزی‌ مردم هستند.

نمونه‌ی بارز این پدیده، ساخت چرخ‌وفلک 60متری توسط اس آ پ (SAP) است. این چرخ‌وفلک که 40 عدد کابین دارد و چشم‌انداز هوایی منحصربه‌فردی را از نمایشگاه دیجیتال ارائه می‌کند، نشانگر پتانسیل هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و سایر پدیده‌هاست.

چرخ و فلک SAP در سبیت ۲۰۱۸ هانوفر
چرخ و فلک SAP در سبیت ۲۰۱۸ هانوفر

هوش مصنوعی (Artificial intelligence)

سیستم‌های خودآموز، نقش مهم و تأثیرگذاری را در سبیت ۲۰۱۸ ایفا کردند. هیولت پاکارد انترپرایز (Hewlett Packard Enterprise) نشان داد که چگونه در آینده‌ی نزدیک، کامپیوترها نشانه‌های هر بیماری را شناسایی کرده و داروی مناسب برای آن را به او معرفی می‌کنند.

در غرفه‌ی آی‌بی‌ام (IBM)، بازدیدکنندگان با دستیار هوشمندی که فضانورد آلمانی، الکساندر گرست (Alexander Gerst) را در مأموریت فضایی‌اش به ایستگاه فضایی آی اس اس (ISS) پشتیبانی می‌کرد، آشنا شدند. این دستیار هوشمند، مجهز به کنترل صدا، دوربین و حسگر است.

کاربرد دیگر هوش مصنوعی، مرتبط با دنیای دیجیتال است: دستیارانی مثل الکسا (Alexa) و ربات‌های سخنگو (Chatbots) به فرمان‌های صوتی انسان پاسخ می‌دهند و باعث سهولت کارکرد بسیاری از نرم‌افزارهای جدید می‌شوند. با توجه به این‌که بسیاری از حملات خطرناک سایبری، از ایستگاه‌های کاری کارکنان منشأ می‌گیرند، امنیت داده به یکی از مباحث مهم تبدیل شد و بسیاری از شرکت‌کنندگان، مفاهیم امنیتی اتوماتیک را ارائه کردند.

سبیت 2018

رباتیک (Robotics)

هوش مصنوعی، هنگامی‌که به شکل انسان درمی‌آید، جذابیت بیشتری پیدا می‌کند. ربات انسان‌نمای پپر (Pepper) از شرکت سافت بانک روباتیکس (SoftBank Robotics)، به احساسات انسانی واکنش نشان داده و به پرسش‌های آن‌ها در رابطه با محصولات و خدمات شرکت پاسخ می‌دهد.

ربات انسان‌نمای پپر

مؤسسات تحقیقاتی نیز در سبیت ۲۰۱۸ حضور داشتند و به نمایش آخرین نوآوری‌های‌شان پرداختند. مؤسسه فناوری کارلسروهه (KIT)، از ربات خود، با نام ارمار-6 (ARMAR-6) رونمایی کرد. ارمار-6 همکاران انسانی‌اش را در تمرینات قدرتی یاری می‌کند و از طریق مشاهده‌ی ساده، قادر به یادگیری استفاده از ابزارهای جدید است.

تعامل مؤثر و معتبر بین انسان و ربات در محیط تولیدی انقلاب صنعتی چهارم، موضوع بحثی بود که مرکز تحقیقات هوش مصنوعی آلمان (DFKI)، بدان پرداخت.

سخنرانی مارک رایبرت (Marc Raibert) بخش برجسته‌ی سبیت ۲۰۱۸ بود. رایبرت مؤسس و مدیرعامل اجرایی شرکت آمریکایی بوستون داینامیکس (Boston Dynamics) است و در این سخنرانی، به کاربردهای باورنکردنی ربات سگ چهار پایی پرداخت که می‌تواند در زمین‌های ناهموار راه برود.

اینترنت اشیا (Internet of Things)

با ظهور فن‌آوری 5G، داده‌ی بی‌سیم تلفن همراه در حال تجربه‌ی یک جهش کوانتومی است. برقراری ارتباط لحظه‌ای، امکان اجرای بسیاری از اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا که در سبیت ۲۰۱۸ شروع به کار کردند را فراهم می‌کند.

به‌عنوان‌مثال، در غرفه‌ی ودافون (Vodafone) بازدیدکنندگان با نحوه‌ی ارتباط از راه دور و یادگیری متقابل ربات‌هایی که از اینترنت بی‌سیم 5G استفاده می‌کنند، آشنا شدند. در آینده، اینترنت اشیا شامل لاستیک‌های سنسوردار وسایل نقلیه نیز خواهد شد. در این نوع از لاستیک‌های مدرن، امکان نظارت بر دما و فشار هوای داخل تیوب، از طریق یک اپلیکیشن، فراهم می‌شود.

موضوعات نگهداری و تعمیرات پیش‌گویانه (Predicitive maintenance) و شهر هوشمند (Smart City) در رویداد این هفته‌ی هانوفر، بسیار جذاب بودند. شرکت هواوی (Huawei) سیستم عصبی هوشمند خود را با هدف کاهش ترافیک و آلودگی‌های محیطی کلان‌شهرها، ارائه کرد. شرکت سافت‌ور ای جی (Software AG) نیز طرحی را برای کاهش ضایعات و تعمیر و نگهداری چراغ معیوب خیابان‌ها معرفی کرد. برای پیاده‌سازی این طرح از حس‌گرهایی استفاده می‌شود که بر روی سطل‌های زباله و چراغ‌های روشنایی خیابان نصب می‌شوند.

حرکت در آینده (Future mobility)

در سالن شماره‌ی 2۵ رویداد سبیت ۲۰۱۸، توجه‌ها به سمت جنبش‌های آینده، متمرکز شده بود. فولکس‌واگن (Volkswagen) با طراحی خودروی رباتی سدریک اکتیو (Sedric Active)، برتری جهانی‌اش را جشن گرفته بود. با وجود این‌که اکثر برنامه‌ها به صورت مستقل و جدا از هم اجرا می‌شدند، ولی موضوع اکثر نمایش‌ها عبارت بود از: محاسبات کوانتومی (quantum computing) و اشتراک خودرو (car sharing).

انجمن عمومی خودروی آلمان (ADAC) بستر استارت‌آپی اسکیل 11 (scale11) خود را معرفی کرد و عنوان کرد که میزبان استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کوچک در بخش جنبش‌های آینده است. از سوی دیگر، شرکت دویچه بان (Deutsche Bahn)، از قطار آینده‌ی محلی خود رونمایی کرد؛ این قطار، خدمات چندرسانه‌ای را برای مسافرانش ارائه می‌کند. ایده‌های جنبش‌ الکتریکی خلاقانه، در نمایشگرهای غرفه‌های ای.گو (e.Go) و یونیتی (IONITY) به نمایش درآمده بودند. ازجمله‌ی این ایده‌های خلاقانه، می‌توان به اتوبوس‌های الکتریکی و سفرهای واقعیت مجازی اشاره کرد.

هواپیماهای بدون سرنشین و پهبادها

صفحات نمایشگرهای برخی از غرفه‌های سبیت ۲۰۱۸ عباراتی مانند«پرواز بدون سرنشین» و «هواپیماهای بدون خلبان برای محافظت از حیاط وحش» را نشان می‌داد؛ در کنار این نمایشگرها، کارشناسان متخصص در این رشته حضور داشتند و بازدیدکنندگان می‌توانستند اطلاعات موردنیازشان را کسب کنند. بازدیدکنندگانی که از غرفه‌ی اینتل (Intel) دیدن کردند، با اولین هواپیمای بدون سرنشین تاکسی که ولوکوپتر (Volocopter) نام دارد، آشنا شدند. این هواپیما، تأییدیه پرواز با خلبان را دریافت کرده است.

از سایر برنامه‌ها‌ی اجراشده در این بخش می‌توان به پرواز شبانه بر فراز محوطه‌ی سبیت ۲۰۱۸ اشاره کرد. 300 هواپیمای بدون سرنشین که با چراغ‌های LED تزیین شده بودند، چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای را در آسمان شب این منطقه، به وجود آوردند.

بلاکچین (Blockchain)

بلاکچین از موضوعات مهم سبیت ۲۰۱۸ بود و بحث‌های زیادی را به خودش اختصاص داد. بسیاری از شرکت‌ها با ارائه‌ی نمونه‌ی کار، نشان دادند که بلاکچین، یک تکنولوژی امن برای انتقال اطلاعات است. بلاکچین در زمینه‌های گوناگونی مانند اینترنت اشیا، انرژی تجدید پذیر و خدمات به اشتراک‌گذاری ماشین، کاربرد دارد.

کارمندان اداری نیز می‌توانند از مزایای این تکنولوژی بهره‌مند شوند. به‌عنوان‌مثال، مترنا (Materna) به کمک بلاکچین توانسته که نقشه‌ی ذرات معلق در هوا را بر اساس ورود شهروندان، به‌صورت پیوسته، به‌روزرسانی کند. یک مثال دیگر که اندکی متفاوت است، مربوط به شرکت دی ایکس تی تکنولوژی (DXC Technology) است. این شرکت، یک ربات سازنده‌ی نوشیدنی‌های مخلوط ساخته که نحوه‌ی سفارش گیری این ربات، بر اساس زنجیره‌ی بلاکچین است.

سخنرانان برتر، استارت‌آپ‌ها و اینفلوئنسرها

سبیت ۲۰۱۸ مجموعه‌ای بی‌نظیر از سخنرانی‌های درخشان و ارائه‌های تأثیرگذار بود. از جمله‌ی این سخنرانی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سخنرانی جارون لنیر (Jaron Lanier)، مرد پیشگام اینترنت که از مدل کسب‌وکاری شرکت‌های بزرگ اینترنتی انتقاد کرد.
  • سخنرانی جولیا شاو (Julia Shaw)، هکر ذهن، نشان داد که چگونه می‌توان ذهن انسان را دست‌کاری و مدیریت کرد.
  • سخنرانی میکا هایپونن (Mikka Hyppönen)، کارشناس امنیت، انواع جدیدی از حملات سایبری را معرفی کرد. او گفت: «برای محافظت از داده‌های حساس و جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به آنها، کافی نیست که آن‌ها را امن نگاه داریم، بلکه لازم است که از سنسورهای حرکتی برای امنیت بیشتر استفاده کنیم.»

در آینده‌ی نزدیک، ایده‌های جدید  تجاری‌ سازی می‌شوند. بستر استارت‌آپی اسکیل 11، زمینه را برای به ثمر نشستن ایده‌های جدید ایجاد کرده و به همین دلیل است که سبیت، به رویداد پیشگام استارت‌آپی و فناورانه در کل اروپا بدل شده است. در سالن شماره‌ی 27، 350 شرکت‌ نوآور از 40 کشور توانستند سرمایه‌گذاران بزرگی را ملاقات کنند. جایزه‌ی نوآوری سبیت ۲۰۱۸ به استارت‌آپ آلمانی آی پارک (AIPARK) تعلق گرفت. این استارت‌آپ، یک اپلیکیشن کاربردی را برای رانندگان ارائه کرده و فضاهای خالی برای پارک خودرو را در یک نقشه‌ی دینامیک، به آن‌ها نشان می‌دهد.

در محوطه‌ی این نمایشگاه، کنسرت‌های موسیقی و برنامه‌های سرگرم‌کننده‌ای اجرا شدند. سبیت ۲۰۱۸ در کنار این‌که یک رویداد کسب‌وکاری باکیفیت بود، برای مردم عادی نیز یک جشنواره جذاب و دوست‌داشتنی به حساب می‌آمد.

منبع: Cebit.de

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.