راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا غول‌های بزرگ فناوری در آینده نزدیک به صنعت بیمه وارد خواهند شد؟ / ۱۲ چهره شاخص این عرصه پاسخ می‌دهند

فعالیت‌ اخیر غول‌های بزرگ فناوری در صنعت بیمه، اقدامات آن‌ها را بیش از پیش زیر ذره‌بین برده است. برای بررسی بیشتر این‌ موضوع به سراغ برخی افراد موثر در صنعت بیمه‌ رفته‌ایم و سوال های کلیدی درباره اینکه آینده صنعت بیمه چگونه خواهد بود را پرسیده‌ایم. اولین سوالی که از همه آن‌ها پرسیدیم این بود:

آیا فکر می‌کنید گافا ( گوگل، اپل، فیس‌بوک و آمازون) و بات (بایدو، علی‌بابا و تن‌سنت) در آینده صنعت بیمه نقشی ایفا خواهند کرد؟

.

استیو تانستال: آن‌ها کماکان نیز وارد این صنعت شده‌اند. البته سرعت گافا نسبت به بات کمتر بوده است. علی‌بابا بزرگ‌ترین و موفق‌ترین شرکت بیمه جهان یعنی جونگ‌آن (ZhongAn) را پشتیبانی می‌کند و مطمئنا بایدو و وی‌چت نیز دنبال رو آن خواهند بود.

سم اوانس: قطعا! بسیاری هم‌اکنون نیز فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

متیو کربن: بله، بسیاری در حال فعالیت در صنعت بیمه هستند. برخی از آن‌ها خدمات تبلیغات به ارائه‌دهندگان خدمات بیمه ارائه می‌دهند، برخی سخت‌افزار در اختیار آن‌ها می‌گذارند و برخی نیز در خدماتشان مشارکت می‌کنند. همچنین برخی شرکت‌های بیمه هستند که در کنار محصولاتشان برخی خدمات بیمه را نیز بصورت نامشهود عرضه می‌کنند. من معتقدم در آینده شاهد فعالیت جدی‌تر این شرکت‌ها در این عرصه خواهیم بود ولی تجربه ساده‌ای برایشان نخواهد بود. گوگل اولین کسی بود که با سیستم توزیع خودکار بیمه دستان خود را به این صنعت آلوده کرد ولی نتوانست آنگونه که باید و شاید آن را جاافتاده کند. آن‌ها مجبور شدند شرکت‌های بیمه را در کشورهای مختلف خریداری کنند ولی فرهنگ سازمانی آن‌ها شرکت بیمه محلی را از بین برد. به نظر می‌رسد فرهنگ سازمانی گوگل با صنعت بیمه ناسازگار باشد. از نظر من، تاثیر این شرکت‌ها آنقدری زیاد نخواهد بود که غول‌های بیمه قدیمی‌تر شب را با ترس رقبای جدید بی‌خواب شوند!

جیم ماروس:  غول‌های تکنولوژی علاقه‌ای به تبدیل شدن به شرکت‌های بیمه ندارند ولی در ارائه تجربه کاربری بهتر برای مشتریان تعلل نخواهند کرد. آن‌ها با تحلیل داده‌های این شرکت‌ها به بهینه‌ترین راهکارها دست خواهند یافت.

آندریا سیلولو: بله! مطمئنا. در حقیقت بسیاری هم‌اکنون نیز آغاز کرده‌اند.

تیم آتیا: بله!

نیجل والش:  از اینکه در آینده صنعت بیمه نقش‌آفرینی خواهند کرد اطمینان دارم ولی فکر نمی‌کنم به شکل سنتی وارد این عرصه شوند. (در واقع با نیازهای مقرراتی این حوزه چندان درگیر نخواهند شد). با این حال این تصور را نیز باید از سرمان خارج کنیم که این شرکت‌ها نقش مهمی برای تامین‌کنندگان بیمه یا خرده‌فروشان خدمات بیمه ایفا خواهند کرد و وارد همکاری مشترک مستقیم و غیرمستقیم با آن‌ها خواهند شد.

چیزهای بسیاری می‌توان از این شرکت‌ها آموخت: برای مثال شیوه استفاده گوگل از تحلیل داده‌ها، پیاده‌سازی مدام ویژگی‌های جدید در آمازون، قدرت جامعه‌سازی در فیس‌بوک، ارزشمندی برند در اپل و مقیاس پذیری سریع بایدو، علی‌بابا و تن‌سنت همه برای آینده صنعت بیمه بسیار آموختنی هستند. شاید ۱۰ سال پیش می‌گفتیم این شرکت‌ها میراث چندانی ندارند ولی امروز موضوع تغییر پیدا کرده است. امروز این شرکت‌ها تاریخچه عظیمی را با خود حمل می‌کنند و باید ببینیم که در دنیای امروز از این تجربه چگونه استفاده می‌کنند.

رابین اسمیت: بله! به تازگی دیدیم که شرکت آمازون به‌دنبال استخدام متخصصان بیمه اروپایی است. همزمان با حضور گافا و بات در بازار خانه‌های هوشمند و خودروهای خودران، پرداختن به محصولات مرتبط با بیمه رویکرد منطقی به نظر می‌رسد. هرچند در کوتاه مدت اتفاق نخواهد افتاد ولی آمازون گام‌های اولیه را برداشته است. تجربه گذشته گوگل تجربه موفقی نبود ولی نشان می‌دهد که این شرکت به موضوع توجه دارد.

پائولو کومو: بله! ولی عجله‌ای در کار نیست.

اسپیروس مارگاریس: در نظر من، این اتفاق بسیار ارزشمندی خواهد بود که غول‌های فناوری با ارائه خدمات بهتر بیمه و مالی به مشتریان‌شان، بخشی از سهام شرکت‌های بانکی و بیمه‌ای را از آن خود کنند.

دنیس گارتس:  همه‌ی آن‌ها یا در صنعت بیمه فعال هستند و یا به زودی فعال خواهند شد و درگیری خود را در آینده صنعت بیمه افزایش خواهند داد. قابلیت‌های دیجیتال‌ آن‌ها مشخصا مزیب رقابتی‌ برایشان ایجاد کرده است تا بتوانند تجربه بهتری را برای مشتریان را از طریق تجربه کاربری بهتر ایجاد کنند. استفاده آن‌ها از بزرگ‌داده‌ها، هوش مصنوعی، معماری مایکروسرویس، محسبات ابری و … در حال تغییر بنیادین اقتصاد است و منجر به ظهور اقتصادی خواهد شد که ما آن را اقتصاد مبتنی بر بستر (platform economy) می‌نامیم. این شرکت‌ها در حال ایجاد ساختار آنلاین و دیجیتالی هستند که امکان انجام فعالیت‌های گسترده را می‌دهد و تغییرات بنیادینی در شیوه کار، ارتباطات اجتماعی، ایجاد ارزش در اقتصاد و صنعت بیمه ایجاد خواهد کرد.

گافا، بات و دیگر شرکت‌ها (حتی برخی استارتاپ‌های نوظهور) بصورت مداوم در حال بازتعریف شیوه تعامل با مشتری هستند و تلاش می‌کنند خدماتی ارائه دهند که با انتظار مشتری همسان است. بازتعریف صنعت بیمه برای منطبق کردن آن با نیازهای در حال رشد و تغییر و یافتن فرصت‌های پنهان هیچ‌وقت باندازه امروز برای شرکت‌های بیمه پراهمیت نبوده است.

مارک بریدینگ: بله ولی نه احتمالا به شیوه‌ای که مردم فکرش را می‌کنند. در برخی جنبه‌ها، هم‌اکنون نیز این فعالیت‌ها آغاز شده است. گوگل با محصول گوگل کامپیر (Google Compare)  شانس خود را امتحان کرد، هرچند مجبور شد آن را تعطیل کند ولی قطعا تجربه‌های ارزشمندی به دست آورده است. فیس‌بوک با مشارکت شرکت‌های بیمه‌ای چون آکسا (AXA) حضور خود را در این عرصه بیشتر کرده است و اپل با همکاری آی بی ام بدنبال توسعه یک برنامه بیمه روی گوشی‌های موبایل است. هرچند این‌ها گام‌های کوچکی هستند ولی قطعا شاهد رشد بیشتری خواهیم بود.

منبع:  Insurtechnews

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.