راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فیلترشکن جت‌فیلتر از موبایل کاربران برای استخراج مونرو سو استفاده می‌کند

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای اعلام کرد؛ جت‌‌فیلتر بدافزاری است که اقدام به استخراج ارز رمزنگاری‌شده می‌کند و مردم از نصب آن خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران در دستوری قضایی، فعالیت پیام‌رسان تلگرام در ایران را از دهم اردیبهشت‌ماه ممنوع کرد و به فیلترینگ آن حکم داد؛ پس‌ازآن بدافزارهای مختلفی تحت عنوان‌هایی چون تلگرام بدون فیلتر و فیلترشکن منتشر شدند و فضای مجازی کشور را آلوده کردند.

در همین پیوند مرکز ماهر اعلام کرد؛ برنامه جت‌فیلتر یکی از بدافزارهایی است که در روزهای اخیر، در حال انتشار در کانال‌های تلگرامی است؛ نام واقعی این برنامه «Android System Web View» است که پس از نصب بانام «MainActivity» روی دستگاه قرار می‌گیرد.

مرکز ماهر تأکید دارد که این بدافزار بدون آنکه کاربر متوجه شود، در پس‌زمینه اقدام به استخراج ارز رمزنگاری‌شده «مونرو» کرده و از توانایی دستگاه سوءاستفاده می‌کند؛ مونرو (Monero) یک ارز رمزنگاری‌شده امن، خصوصی و غیرقابل ردیابی است.

بنا بر اعلام مرکز ماهر، جت فیلتر در دستگاه موبایل همانند کامپیوتر کاربر متوجه تغییرات ایجادشده یا کندی نمی‌شود و احتمال اینکه متوجه این سوءاستفاده شود، بسیار پایین است.

مرکز ماهر نسبت به این بدافزار هشدار داده و از کاربران خواسته است از نصب آن خودداری کنند.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز 26 اردیبهشت‌ماه امسال در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران تأکید کرد: «ترویج زیاد در استفاده از فیلترشکن‌ها امنیت فضای مجازی را با چالش مواجه می‌کند.»

او مقابله با این فیلترشکن‌ها را به دلیل تنوع، تعدد و پیچیدگی هرکدام کار ساده‌ای ندانست و گفت: «چالش‌های این بخش در یک ماه گذشته به مسئولان اعلام‌شده است.»

آذری‌جهرمی افزود: «وضعیت و شرایط چالش‌های امنیت سایبری به‌صورت مستمر به مرکز ملی فضای مجازی گزارش می‌شود.»

1 دیدگاه
  1. مرتضی می‌گوید

    مرسی بابت اطلاع رسانی
    نرم افزارهای رایگان، اگر سودی برای شرکت ارائه دهنده، نداشت که اصلا وجودشون معنی نداشت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.