راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکداری بلاکچینی و تجربه راه‌اندازی اولین بانک بلاکچینی / سرآغاز تحول در عرصه بانکداری با ورود نبولاس

وظایفی که از یک بانک معمولی انتظار می‌رود، این است که سپرده‌های مردمی را دریافت کند، سود ماهیانه این سپرده‌ها را به حساب مردم واریز کند، به متقاضیان وام بدهد و سود آن وام را دریافت کند. سود وام نسبت به سود سپرده، مبلغ بیش‌تری دارد. بدین ترتیب، بانک سود می‌برد و بدهی‌های بد مردم نیز جبران می‌شود. وام‌های بانکی توسط دولت کنترل می‌شوند و اگر کسی وام خود را پس ندهد، تحت تعقیب پلیس قرار می‌گیرد و ممکن است اموالش را از دست بدهد. به‌خاطر همین است که ایجاد یک سیستم پیچیده، با هدف دادن وام‌‌های کم بهره و کاهش میزان بدهی‌های بد به فکر کارشناسان رسیده‌است. این نوع از سیستم نیاز به تایید، مدیریت حقوق مالکیت و حتی یکپارچگی بین دولت‌های جهان دارد. بلاکچین برای رسیدن به این چشم‌انداز، فاصله زیادی دارد.

ورود نبولاس به عرصه بانکداری

گروه نبولاس (Nebulas) توانسته با ارائه دادن توکن NAS، به توسعه DApps در بین مردم کمک کند، ما نیز می‌توانیم همین کار را انجام داده و مردم را با مفهوم و نحوه کار بلاکچین آشنا کنیم. لینک زیر، نشانگر نسخه‌ی آلفای این سیستم بانکداری در آینده است:

https://hold.nebulas.ru/

تنها کاری که این نسخه می‌تواند انجام دهد، نگه‌داری نبولاس شما در یک قرارداد هوشمند، با پرداخت مقدار اندکی دستمزد است.

مزایای نبولاس چیست؟

اساس کاری پروژه‌های مالی بلاکچین این است که آن‌ها هیچ نیازی به حسابرسی، بررسی حساب و مواردی از این قبیل را ندارند. آدرس قرارداد هوشمند همواره در دسترس است و شما می‌توانید آن را بررسی کنید. از این طریق، می‌توانید مطمئن شوید که سیستم به اندازه‌ی کافی توکن دارد و قادر به انجام تعهداتش است. علاوه بر این‌ها، امکان بررسی منبع مالی نیز در این سیستم گنجانده شده و این اطمینان وجود دارد که صاحب قرارداد نمی‌تواند به سرمایه‌ شما دسترسی داشته باشد؛ بدین منظور می‌توان از یک مرکز کنترلی استفاده کرد که کارشناسان در این مرکز، قراردادهای هوشمند را بررسی و ارزیابی می‌کنند.

شما می‌توانید از طریق این هش، منبع مالی قرارداد هوشمند را بررسی کنید.

آیا در نبولاس روشی برای باز پس گرفتن سرمایه‌ها و دزدی از بانک وجود دارد یا خیر؟

احتمالا کنجکاو شده‌اید و می‌خواهید بدانید که آیا در نبولاس روشی برای باز پس گرفتن سرمایه‌ها و دزدی از بانک وجود دارد یا نه؟ تنها راه بازپس‌گیری سرمایه این است که CTRL + F را فشار داده و انتقال بلاکچین (Blockchain.transfer) را پیدا کنید. (Blockchain.transfer) در قسمت‌های مختلفی قابل مشاهده است. از جمله این قسمت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تابع (withdraw) که پردازش پرداخت ها را انجام می دهد، تابع (cancel) که سپرده‌ها را لغو می‌کند و تابع (retrieveSupply).

دو تابع اول، کاملا مجاز هستند. اما تابع سوم چه کاری انجام می‌دهد؟

این تابع بسیار ساده است و کد مربوط به آن در ادامه‌ی مطلب آورده شده‌است.

retrieveSupply: function(retrieveAmountRAW) {
    if (!this._isOwner()) {
        throw new Error("Only " + this._owner + " can change supply");
    } else if (!this._isEmpty()) {
        throw new Error("Please set transaction value to 0");
    }
let withdrawalAddress = Blockchain.transaction.from;
let retrieveAmount = new BigNumber(retrieveAmountRAW);
    let currentSupply = this.supply;
if (retrieveAmount.gt(currentSupply)) {
        throw new Error("You can retrieve only " + currentSupply + " WEI from supply.");
    } else if (retrieveAmount.lt(1)) {
        throw new Error("Bad retrieve amount, please provide amount in WEI");
    }
// Decrease our supplies
    this.supply = currentSupply.sub(retrieveAmount);
// Proceed with withdrawal
    let withdrawalResult = Blockchain.transfer(withdrawalAddress, retrieveAmount);
if (!withdrawalResult) {
        throw new Error("Unable to retrieve supply " + retrieveAmount + " WEI");
    }
}

این تابع در ابتدا بررسی می‌کند که آیا توسط مالک فراخوانی شده‌است یا نه؛ سپس مقدار درخواست شده برای برداشت را با مقدار موجودی (supply) مقایسه می‌کند. مقدار درخواست شده برای برداشت، نباید از موجودی بیش‌تر باشد.

با کندوکاو بیش‌تر در کد نوشته‌شده برای متغیر (supply)، می‌بینیم که مقدار آن پس از هر سپرده‌گذاری و پرداخت، کاهش می‌یابد. (supply) پولی است که بانک برای تضمین پرداخت سودهای آتی در دسترس دارد و صاحب حساب نمی‌تواند پولی که برای تضمین سود سپرده در نظر گرفته شده را پس بگیرد.

نتیجه‌گیری

هرکسی که می‌خواهد پولش را در بانک بگذارد، به دنبال جایی می‌گردد که قابل اعتماد باشد؛ بازخورد مناسبی در ذهن افراد داشته‌باشد و مقدار دارایی‌اش را به واضح‌ترین شکل ممکن با کاربرانش به اشتراک بگذارد. علت شکست تعدادی از بهترین بانک‌ها نیز، رعایت نکردن این موارد بوده‌است.

عدم نیاز به حسابرسی و ضمانت، از نکات جالب در رابطه با ورود بلاکچین به عرصه بانکداری است. در قرارداد ذکر شده‌است که مالک بانک نمی‌تواند مبلغی بیش‌تر از درآمدش را برداشت کند و این، بدان معناست که مالک هرگز قادر به دریافت وجوه مشتری نخواهد بود.

برای ساخت این اکوسیستم، اقدامات زیادی باید انجام شود. قراردادهای هوشمند باید توسط کارشناسان مورد بازبینی قرار بگیرند و سرمایه‌گذاری‌ها باید تحت نظارت جامعه و مشتریان بانک قرار بگیرند. ما هنوز در اول راه هستیم و اگر این موضوع برایتان جالب و هیجان‌انگیز بوده، از شما دعوت می‌کنیم که به ما بپیوندید و به توسعه نبولاس کمک کنید!

منبع: Medium

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.