راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نقدی بر یادداشت «مغایرت ارزهای رمزنگاری‌شده با قانون پول‌شویی»

محمدجعفر نعناکار؛ حقوقدان و استاد دانشگاه / سید حسین سلیمی، نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در نوشتاری که در سایت خبری اتاق تهران منتشرشده است، در خصوص استفاده از رمز پول‌ها مطالبی را فرموده‌اند که بر خود لازم دانستم توضیحاتی علمی دراین‌باره را جهت تنویر افکار عمومی ارائه نمایم.

بلاک‌چین و ارزهای رمزنگاری‌شده هنوز به‌عنوان پول در کشورهای مختلف دنیا به رسمیت شناخته‌نشده‌اند.

باید دانست دو عنصر بلاک‌چین و ارزهای رمزنگاری‌شده دو موضوع مجزا از هم هستند که البته رابطه‌ای عموم و خصوصی بر هم دارند، ارزهای رمزنگاری‌شده بر بستر فن‌آوری بلاک‌چین یا همان زنجیره بلوک می‌نشیند و از آن ساختار برای دفتر توزیع متقارن خود استفاده می‌کند لذا حضور فن‌آوری بلاک‌چین برای بسیاری از کارها قابل‌تصور است و این فن‌آوری مانند هر فن‌آوری دیگر نیازمند به رسمیت شناخته شدن نیست، از دیگر سو کشورهایی هستند که ارزهای رمزنگاری‌شده را به رسمیت می‌شناسند و حتی خود پدیدآورنده چنین ارزهایی بوده‌اند مانند ارزهای رمزنگاری‌شده پترو که توسط ونزوئلا جهت دور زدن تحریم‌ها به وجود آمده است.

در بخش خصوصی با دعوت از کارشناسان بین‌المللی در مورد ارزهای رمزنگاری‌شده بررسی‌های انجام‌شده است که نشان می‌دهد تنها یک کشور در تلاش برای شناسایی ارزهای رمزنگاری‌شده به‌عنوان پول است و 99 درصد کشورهای جهان هنوز بیت کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری‌شده را به‌عنوان پول به رسمیت نمی‌شناسند و سیستم بلاک‌چین را نمی‌پذیرند.

ما از برگزاری چنین اجلاسی بی‌خبریم اما آنچه نمود بین‌المللی دارد خلاف این مطلب است، همچنین این سخن با بخش نخست گفتار در تضادی آشکار است و ایضاً آنکه فن‌آوری بلاک‌چین در حال حاضر به‌عنوان یک متدولوژی پیشرو در بسیاری از عرصه‌ها حضور دارد و استدلال عدم پذیرش چنین سیستمی فاقد منابع مستحکم علمی است.

یک دلیل مشخص برای عدم شناسایی ارزهای رمزنگاری‌شده به‌عنوان پول مغایرت رواج استفاده از آن‌ها در جامعه جهانی با قانون پول‌شویی است. بر اساس قانون پول‌شویی نقل‌وانتقال وجوه مختلف ثبت می‌شود تا بستر ایجاد فساد کاهش پیدا کند و پولی برای معاملات مشکوک ازجمله مواد مخدر یا حمایت از تروریسم جابه‌جا نشود اما استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده برای خرید کالا و خدمات در کشورهای مختلف نقض این قانون است. بیشتر کشورها به همین دلیل با رواج ارزهای رمزنگاری‌شده مخالفت کردند.

یکی از نکات حائز اهمیت در فن‌آوری بلاک‌چین شناخت و اعتبار سنجی مخاطب است که اصطلاحاً آن را با عنوان (KYC) می‌شناسیم، اتفاقاً اگر سیستم ارزهای رمزنگاری‌شده بر مبنای فن‌آوری زنجیره بلوک با شروط صحیح حقوقی متجلی گردد این فن‌آوری می‌تواند با قوانین پول‌شویی همگرا شده و امکان استفاده از چنین ارزهایی را برای مقاصد جرم انگاری شده ناممکن سازد، به‌گونه‌ای که هم‌اکنون سازمان جهانی پلیس جنایی با همکاری لابراتوار کسپرسکی در حال پژوهش برای استفاده از چنین فن‌آوری هستند.

و بانک مرکزی ایران هم این ارزها را به رسمیت نمی‌شناسد.

بانک مرکزی ایران در خصوص رسمیت شناختن و یا نشناختن ارزهای رمزنگاری‌شده سخنی به میان نیاورده است و تنها عنوان نموده بانک‌های دولتی و خصوصی نباید در این خصوص فعالیتی نموده و یا تبدیل ارز را به انجام برسانند، این بدان معنی نیست که بانک مرکزی این‌گونه ارزها را به رسمیت نشناخته است.

به‌تازگی خبری در ارتباط با طرح به رسمیت شناختن ارزهای رمزنگاری‌شده به‌عنوان پول در نروژ مطرح‌شده است و شاید نروژ به‌عنوان اولین کشور دنیا این ارز را به‌عنوان یک واحد پولی به رسمیت بشناسد. در دیگر کشورهای اروپا و ایالات‌متحده آمریکا ارزهای رمزنگاری‌شده به رسمیت شناخته‌نشده است

در حال حاضر بیش از 1000 رمز ارزهای رمزنگاری‌شده در جهان معاصر پدیدار شده است که برخی از آن‌ها دارای توقف نسبت به دیگران هستند و امر به این معنی است که تابعان بسیاری از کشورها در حال استفاده از چنین ارزهایی می‌باشند لذا بیان اینکه یک کشور در حال شناسایی چنین پدیده‌ای است و یا اینکه در اروپا و یا آمریکا چنین پدیده‌ای به رسمیت شناخته‌نشده است به نظر می‌رسد فاقد استدلال‌های درست و منطقی باشد.

هرچند پیش‌بینی‌ها می‌گوید که در آینده‌ای دور اسکناس حذف خواهد شد و این ارزهای رمزنگاری‌شده است که در نقل‌وانتقال‌ها به کار خواهد آمد. درواقع در آینده دیگر اسکناسی در جیب ندارید که آن را لمس کنید بلکه در یک دفتر مجازی ارزهایی دارید که می‌توانید با آن کالا و خدمات بخرید یا آن را به هر جای دیگر دنیا که خواستید منتقل کنید.

بله حذف شدن اسکناس و مسکوکات قابل پیش‌بینی است اما این امر به معنی وجود و یا همه‌گیر شدن ارزهای رمزنگاری‌شده رمزینه‌ای نیست، در حال حاضر هم اسکناس‌ها تا حد قابل‌ملاحظه‌ای از بازار جمع‌آوری و کارت‌های اعتباری جایگزین آن‌ها شده‌اند، باید میان پول الکترونیکی و ارز رمز تفاوت‌هایی قائل شده که این دو لزوماً ارتباطی به یکدیگر نیز ندارند.

در آینده نزدیک اما به نظر نمی‌رسد کشورها در ارتباط با به رسمیت شناختن ارزهای رمزنگاری‌شده به توافق همگانی برسند چراکه باید ازنظر قانونی هم دراین‌باره به وضعیت جدیدی رسید.

شاید تنها حقیقت این متن همین سطر بالا باشد که برای فراگیر شدن استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده مبتنی بر فن‌آوری بلاک‌چین جامعه جهانی نیازمند ایجاد رویه‌های یکسان است.

در پایان امیدوارم مسئولین محترم قبل از ارائه اظهارنظرهای خود که ممکن است منجر به اتخاذ تصمیم توسط تصمیم گیران شود، به‌عنوان تصمیم سازان مطالعات و دقت بیشتری را در خصوص امور نوپدید مبذول فرمایند.

این یادداشت نقدی بر یادداشت، سید حسین سلیمی؛ نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با عنوان «مغایرت ارزهای رمزنگاری‌شده با قانون پول‌شویی» بوده است که میتوانید آن‌را در راه پرداخت ببینید.

1 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    این همه سایت ایرانی که به صورت برخط قیمت بیش از 300 ، 400 نوع ارز دیجیتال رو به همراه گردش مالی اون در کل و در 24 ساعت گذشته رو سایت های بین المللی دریافت و نمایش می دهند نشانه خواب بودن تصمیم گیرندگان ما هست .
    متاسفانه کسانی برای ما تصمیم می گیرند که تا به حال اسم موزه لوور به گوششون نخورده
    تعجب اصلی من از راه پرداخت هستش که چرا سمینارهایی که تو این زمینه تو اروپا و امریکا در این زمینه برگزار میشه رو خوب پوشش نمیده
    همین چند وقت قبل بود که کلی گارشناس اقتصادی از بانک های مرکز کشورها جمه شدن و نظرشون ارایه دادن که از 40 کشور حاضر فقط 2 کشور بود که ممنون بودن ارز دیجیتال رو اعلام کرده بودن
    و خیلی از کشورها موافق بودن و تعدادی هم مخالف نبودن ولی نظر موافق هم نداشتن و اعلام کرده بودن که در حال بررسی هزینه فایده این ارزها هستند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.