راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مغایرت ارز رمزنگاری‌شده با قانون پول‌شویی

سید حسین سلیمی، نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران / در آینده‌ای دور اسکناس حذف خواهد شد و این ارزهای رمزنگاری‌شده است که در نقل‌وانتقال‌ها به کار خواهد آمد.

بلاک‌چین و ارزهای رمزنگاری‌شده هنوز به‌عنوان پول در کشورهای مختلف دنیا به رسمیت شناخته‌نشده‌اند. در بخش خصوصی با دعوت از کارشناسان بین‌المللی در مورد ارزهای رمزنگاری‌شده بررسی‌های انجام‌شده است که نشان می‌دهد تنها یک کشور در تلاش برای شناسایی ارزهای رمزنگاری‌شده به‌عنوان پول است و 99 درصد کشورهای جهان هنوز بیت‌کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری‌شده را به‌عنوان پول به رسمیت نمی‌شناسند و سیستم بلاک‌چین را نمی‌پذیرند.

یک دلیل مشخص برای عدم شناسایی ارزهای رمزنگاری‌شده به‌عنوان پول مغایرت رواج استفاده از آن‌ها در جامعه جهانی با قانون پول‌شویی است. بر اساس قانون پول‌شویی نقل‌وانتقال وجوه مختلف ثبت می‌شود تا بستر ایجاد فساد کاهش پیدا کند و پولی برای معاملات مشکوک ازجمله مواد مخدر یا حمایت از تروریسم جابه‌جا نشود اما استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده برای خرید کالا و خدمات در کشورهای مختلف نقض این قانون است.

بیشتر کشورها به همین دلیل با رواج ارزهای رمزنگاری‌شده مخالفت کردند و بانک مرکزی ایران هم این ارزها را به رسمیت نمی‌شناسد. به‌تازگی خبری در ارتباط با طرح به رسمیت شناختن ارزهای رمزنگاری‌شده به‌عنوان پول در نروژ مطرح‌شده است و شاید نروژ به‌عنوان اولین کشور دنیا این ارز را به‌عنوان یک واحد پولی به رسمیت بشناسد.

در دیگر کشورهای اروپا و ایالات‌متحده آمریکا ارزهای رمزنگاری‌شده به رسمیت شناخته‌نشده است هرچند پیش‌بینی‌ها می‌گوید که در آینده‌ای دور اسکناس حذف خواهد شد و این ارزهای رمزنگاری‌شده است که در نقل‌وانتقال‌ها به کار خواهد آمد.

درواقع در آینده دیگر اسکناسی در جیب ندارید که آن را لمس کنید بلکه در یک دفتر مجازی ارزهایی دارید که می‌توانید با آن کالا و خدمات بخرید یا آن را به هر جای دیگر دنیا که خواستید منتقل کنید. در آینده نزدیک اما به نظر نمی‌رسد کشورها در ارتباط با به رسمیت شناختن ارزهای رمزنگاری‌شده به توافق همگانی برسند چراکه باید ازنظر قانونی هم دراین‌باره به وضعیت جدیدی رسید.

منبع: اتاق بازرگانی تهران

1 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    استاد گرامی
    1- بلاک‌چین یک فناوری هست اینکه بگیم کی اینو تأیید کرده بی معنی هست
    2- ارزهای رمزنگاری‌شده یکی از محصولات خیلی متنوع فناوری بلاک چین هست
    3- این دو ماهیتا تفاوت اساسی و معنی داری با هم دارند و نمی توان انها را در کنار هم قرارداد
    4- به احتمال خیلی زیاد تعریف جنابتان از پول مربوط به دهه پنجاه هست . این تعریف در جهان به شدت در حال رشد فعلی کلاً عوض شده و شاخص های سنجه های که جنابتان از پول دارید خیلی وقت است که منسوخ گردیده است.
    5- استاد گرامی ، از نظر نگرشی ، دوره ریگلاتوری پول با نگرش شما منسوخ شده و ریگلاتوری در این دوره به صدور مجوزهای ارز دیجیتال ارتقاء پیدا کرده است .
    6- علی رغم ادعای شما ، همه ارزهای دیجتالی روند ریگلاتوری خود را طی کرده و دریافت مجوز از موسسات مالی معتبر بین المللی ، شروع به فعالیت نموده اند و شاید تنها ارز دیجیالی که بدون مجوز موسسات مالی معتبر بین المللی را ندارد همان پترو باشد.
    7- اینکه ارزهای دیجیتال به مذاق شما خوش نیامده موضوع دیگری است و ارتباطی به نگرش اقتصادی دنیا ، کشور و حتی اتاق بازرگانی کشور و حتی اتاق تهران ندارد و خود شما بهتر از من می دانید که شما با این ایده های نخ نما شده تنها هستید.
    8- بهتر بود راه دیگری برای اثبات ادله خود پیدا می کردین ، در زمان کنونی و با وجود دنیای دیجتیال و شبکه های اجتماعی قبول خیلی حرف ها که قبلا شاید اتفاق می افتاد ، الان قطعأ مورد قبول نخواهد بود مخصوصاً در مواردی که تناقض آشکاری با ادعای جنابعالی با عملکرد دنیا در این زمینه وجود دارد .
    9- متاسفانه قانون پول شویی یکی از اون شمشیرهای دولبه ای است که متاسفانه همیشه ابزار دست افراد محافظه کار بوده و در دوره فعلی نیز ، به عنوان چماق برای ادامه حاکمیت تفکرات کهنه و نخ نما شده مورد استفاده قرار می گیرد. در تمام دنیا قوانین برای آسایش جامعه طراحی می شود ولی متاسفانه ما قوانین را برای بسط و توسعه اقتدار خود محسوب می کنیم و این دقیقا مخالف با خواست جامعه است .
    10- اینکه بانک مرکزی ، به هر دلیل گفته و نگفته نمی تواند جلوی پول شویی را بگیرد مشکل خودش است و رییس بانک مرکزی برای آن باید فکر بکند و تصمیم لازم را بگیرد . با نگرشهای منسوخ شما ، متاسفانه در کشور مسئولیت انچنان لوث شده فقط بعضی ها فکر می کنند که فقط اختیار لازم را با گرفتن پست بدست می آورند و مسئولیت پاسخگویی به حوزه مسئولیت خودشان را ندید می گیرند
    11- علی رغم ادعای شما خرید و فروش ارز دیجیتال در هیچ کشوری ممنوع نیست حتی در کشور خودمان ایران
    12- حتی خیلی از کشورها در مسیر طراحی و حتی معرفی ارز دیجیتال ملی خود هستند مانند همسایه دیوار به دیوارمان ترکیه .
    13- استاد گرامی بد نیست بدانید در همان کشور دوستارتان ( چین ) هم معاملات ارز دیجیتال ممنوع نبوده و اگر نتوان گفت بیشترین ، شاید خیلی از معاملات حوزه ارز دیجیتال در این کشور انجام می گیرد.
    14 – متاسفانه ادعای های بی شمار شما پر است از تناقض ، از امریکا تا اروپا و از شرق تا غرب عالم به صورت آنی ، ساعتی و روزانه خبر از افتتاح دستگاههای خود پرداز ارایه دهنده خدمات ارز دیجتال تا همکاری بانکهای کشورها برای اتصال به پروژه های ارز دیجیتال مانند ریپل و ….. را به وفور می شنویم و افسوس می خوریم که نگرش بعضی ها چقدر با دنیای فعلی فاصله دارد مخصوصاً کسانیکه خود مدعی داشتن دانش به روز در این زمینه هستند
    15- از جنابتان درخواست دارم سری به سایت های حوزه ارزهای دیجتال بزنید تا هم حال و هوایتان عوض شود و هم اطلاعات جنابتان در این موارد به هنگام گردد تا کسی به نداشتن سواد دیجیتال به شما خورده نگیرد.
    موفق باشید
    یکی از شاگردهایتان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.