راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ده قانون دایتر رامس برای یک طراحی خوب

طراحی خوب فقط به معنی یک ظاهر خوب و رنگ و لعاب داده شده نیست، بلکه به این معنی است که چگونه یک وسیله کار می‌کند و به اهدافش می‌رسد؛ بنابراین یک طراحی خوب، خدمات‌رسانی به کاربرانش را ارتقا می‌بخشد. در حالت ایده آل، یک طراحی خوب، حسی است و قواعد خاصی ندارد. در ادامه ده قانون دایتر رامس برای یک طراحی خوب که می‌تواند در فضای فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت هم مورد استفاده قرار گیرد آمده است.

Dieter-Rams-Index-way2pay-94-03-31

نوآورانه است

فرصت‌های موجود برای خلق نوآوری، به معنای واقعی کلمه هیچ‌وقت تمام نمی‌شوند. توسعه فناوری همیشه موقعیت‌های جدیدی برای طراحی نوآورانه و مبتکرانه ارائه می‌دهد؛ اما یک طراحی نوآورانه همیشه در کنار و توأم با یک فناوری نوآورانه است که گسترش می‌یابد و به‌خودی‌خود کاری از دستش بر‌نمی‌آید.

 .

یک محصول را کارآمد می‌کند

هر محصولی که خریداری می‌شود برای این است که استفاده شود. آن محصول باید نه‌تنها ازلحاظ عملی پاسخ‌گوی نیازها و انتظارات کاربر باشد بلکه باید ازلحاظ حسی و زیبایی هم رضایت‌بخش باشد. یک طراحی خوب روی کارآمدی یک محصول تأکید می‌کند و هر چیزی که باعث کاهش این کارآمدی شود را از میان برمی‌دارد.

 .

زیباست

زیبایی یک محصول به سودمندی آن محصول ارتباط دارد؛ زیرا محصولات همه‌روزه مورداستفاده قرار می‌گیرند و روی مردم و سلامتشان تأثیر می‌گذارند. تنها محصولاتی که خوب کار می‌کنند، زیبا هستند.

 .

یک محصول را قابل‌درک می‌کند

یک طراحی خوب، ساختار یک محصول را به وصف می‌کشد. آن می‌تواند با استفاده از درک کاربر، کاری کند که یک محصول عملکردش را نشان دهد و خوبی‌اش این است که بدیهی و بدون نیاز به توضیح است.

 .

محجوب است

محصولات برای احقاق یک هدف ساخته‌شده‌اند. آن‌ها نه وسایل تزیینی هستند و نه کارهای هنری؛ بنابراین طراحی آن‌ها می‌بایست هم خنثی و هم منسجم باشد تا میدان را برای اظهارنظر کاربر خالی بگذارد.

 .

صادق است

یک طراحی خوب، محصول را خلاقانه‌تر، قدرتمندتر و باارزش‌تر از آن چیزی که هست نمی‌کند و قصد ندارد که با دادن وعده‌های توخالی، مصرف‌کننده را متقاعد کند.

 .

ماندگار است

یک طراحی خوب از مد روز بودن دوری می‌کند تا هیچ‌وقت کهنه به نظر نرسد. طراحی خوب، برخلاف طرح‌های مد روز، سال‌ها دوام می‌آورد، حتی در جامعه امروز که به‌راحتی چیزها را دور می‌اندازند.

 .

در کوچک‌ترین جزئیات هم حضور دارد

هیچ‌چیز نباید اختیاری یا شانسی باشد و به امان خدا ول شود. مراقبت و دقت در فرآیند طراحی نشان‌دهنده احترام نسبت به کاربر است.

 .

دوستدار محیط‌زیست

یک طراحی خوب اهمیت زیادی به استفاده درست از محیط و فضا می‌دهد. آن نقش بسزایی در حفظ منابع دارد و در زمان طراحی و تولید یک محصول تا جای ممکن از آلودگی‌های بصری و فیزیکی آن می‌کاهد.

 .

از کمترین مقدار طراحی ممکن بهره می‌برد

این یک اصل است، کمتر اما باکیفیت‌تر؛ زیرا طراحی خوب بر جوانب ضروری تمرکز دارد و جایی برای غیرضروریات در محصولات وجود ندارد. بهتر است که به‌سادگی و خلوص بازگردیم.

منبع:(99designs.com)/(quirky.com)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.