راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قراردادهای هوشمند و آینده بازار پول و سرمایه

محمدرضا مباشرفر؛ مشاور سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و بهروز حمیدی؛ کارشناس حوزه بانکی / امروزه همه نگاه‌ها به بیت‌کوین و تغییرات قیمت آن است، اما این مارکت با ارزش بازاری 500 میلیارد دلار شامل 1500 ارز دیگر نیز است. نگرش ساده به ارزهای دیجیتال مثل سایر دارایی‌ها باعث پنهان ماندن این حقیقت است که ادامه حیات بانک‌ها با نقش فعلی به مخاطره خواهد افتاد.

 

بیش از 1500 ارز دیجیتال!

امروزه تأمین مالی از طریق ICO به مراتب آسان‌تر از IPO مؤسسات سرمایه‌گذاری به روش سنتی فعلی است. همین سهولت در تأمین مالی باعث شده است که شاهد حضور بیش از 1500 ارز دیجیتالی بر مبنای یک طرح یا ایده باشیم. تنها چند سال قبل، تصور این موضوع که یک شرکت کوچک شامل چند پرسنل بتواند با یک ایده صاحب درآمد میلیون دلاری بشود، تقریباً غیر ممکن بود؛ اما اکنون، استارت‌آپ‌ها ثابت کرده‌اند که این موضوع شدنی است. به لطف استاندارد ERC20 بر پایه زنجیره بلوک اتریوم، همه افراد دسترسی به ایجاد یک توکن با صرف کمترین هزینه و ریسک را دارند. بدون تردید، ممکن است در آینده زنجیره بلوک دیگری از اتریوم گوی رقابت را بگیرد. ولی در حال حاضر، بیش از 80 درصد سهم بازار براساس اتریوم ساخته شده است. تعداد 475 از مجموع 580 توکن براساس زنجیره بلوک «اتریوم» ایجاد شده است.

بستر اتریوم؛ سرمایه‌گذاری را به طور شگفت‌آوری ساده کرده است. بدین صورت که یک قرارداد هوشمند در ICO ایجاد می‌گردد. هر بار که آدرس والت EHT به آدرس قرارداد ارسال می‌گردد، قرارداد توکن‌های جدید را تولید کرده و به صورت اتوماتیک برای فرستنده ارسال می‌گردد. بازار پول و سرمایه باید نگران باشند چون که اتریوم جایگزینی مناسبت‌تر برای فرآیند سرمایه‌گذاری خواهد بود.

نحوه تأمین سرمایه از طریق IPOها محدودیت و مزایای خود را دارد، البته که تأمین مالی از طریق ICOها روش ساده‌ای هست اما مشکلاتی هم برای سرمایه‌گذاران در پی خواهد داشت که امروز شاهد کلاهبرداری متعددی هستیم. در حال حاضر توکن‌های مبتنی بر بستر اتریوم جایگزین مناسبی برای طرح ایده و تأمین مالی شده است. البته بانک‌ها و بازار سرمایه علیرغم این تحول هنوز احساس خطر نمی‌کنند. این مؤسسات می‌بایست تغییرات را بپذیرند زیرا در غیر این صورت دچار مشکلات فراوانی خواهند شد.

یکی از مؤسسات رتبه‌بندی شرکت‌ها در یکصدمین سالگرد فعالیت خود مراسمی برگزار کرد و از شرکت‌هایی که در طی این چند سال به عنوان یک‌صد شرکت برتر معرفی کرده بود، دعوت به عمل آورد؛ اما تعداد زیادی از این شرکت‌ها در طی یک‌صد سال گذشته از دنیای رقابت حذف شده بودند. این شرکت‌ها همان شرکت‌هایی بودند که علیرغم موفقیت در عملکرد خود، نتوانسته بودند خود را با تغییرات محیطی همسو سازند. شاید نگاهی به لیست IMI100 که هرساله توسط سازمان مدیریت صنعتی به ارزیابی شرکت‌های موفق ایرانی می‌پردازد این پیام را منتقل کند که دیر یا زود نوبت صنایعی می‌شود که تغییرات را احساس نکرده‌اند. همان‌طور که سازمان‌های نوظهور با درک تغییرات و شناسایی نیاز محیط کسب‌وکار توانسته‌اند در طی چند سال اخیر، خود را در بین برترین‌های ایران جای دهند. به صورت خاص شرکت‌های IT محصور مد نظر است.

بهبود روش‌های تأمین سرمایه

هدف؛ بهبود فرآیندی هست که در حال حاضر توسط بانک‌ها صورت می‌پذیرد. بانک حلقه متصل‌کننده عرضه (سرمایه) به تقاضا (سرمایه‌گذاران) و دریافت مبلغی به عنوان کارمزد است. بهبود فرآیندها باعث حذف بخش واسطه‌گری می‌شود که از ابتدای به وجود آمدنش تاکنون، تغییرات چندانی نداشته و متصل کننده عرضه و تقاضا با عدم بازدهی کافی است. با تکنولوژی زنجیره بلوک، به بانک‌ها دیگر نیازی به شکل فعلی نخواهد بود و جایگاه آن‌ها تغییر پیدا می‌کند. تغییری که هم‌اکنون در ژاپن اتفاق افتاده است و بانک‌ها برای ارائه خدمات ارزهای دیجیتال وارد عرصه شده‌اند. شبکه‌سازی‌ای که بانک‌ها در طی سال‌ها انجام داده‌اند این امکان را به وجود می‌آورد تا ارزهای دیجیتال و سایر خدمات بر بستر بلاک چین به سادگی توسعه پیدا کنند. بدیهی است که مقاومت در این مسیر، توسعه را با کندی مواجه می‌سازد اما همیشه تکنولوژی راه خود را پیدا کرده است.

 

توقف بازار اوراق قرضه با حضور توکن‌ها

اجازه بدهید به انتشار اوراق قرضه به عنوان یکی از تجارت‌های پرسود وال‌استریت نگاهی بکنیم. سال گذشته در کل دنیا حدود 5/3 تریلیون دلار اوراق قرضه چاپ شده است. در روش کاری فعلی، شرکت‌ها به یک بانک در خصوص عرضه اوراق و تأمین سرمایه، اختیار می‌دهند. بانک تأمین‌کننده سرمایه نسبت به عرضه اوراق اقدام می‌نماید. ولی در روش ICO دیگر نیازی به واسطه‌گری بانک‌ها نیست، بلکه با انتشار اوراق قرضه هوشمند، قادر به جذب سرمایه هستند.

سازوکار این روش چگونه است؟

انتشار اوراق

1. فرض کنید شرکت الف نسبت به ایجاد اوراق قرضه هوشمند در زنجیره بلوک اتریوم، با اعلام شرایط خود در قالب Whitepaper به تشریح طرح اقدام می‌نماید.

2.سرمایه‌گذاران علاقه‌مند نسبت به ثبت‌نام اولیه برای اوراق، با فرستادن آدرس والت ETH و یا پرداخت اتریوم و ارز دیجیتال یا فیات مورد نظر به آدرس قرارداد اقدام می‌کنند.

3. با اتمام زمان ثبت‌نام اولیه، قرارداد هوشمند اقدام به ایجاد و تخصیص اولیه توکن به لیست افراد سرمایه‌گذار می‌نماید.

4.  ETH سرمایه‌گذارانی که در لیست مورد نظر نمی‌باشند، به صورت اتوماتیک به ایشان بازگردانده می‌شود.

خدمات بازپرداخت اوراق

5. در هر دوره زمانی سود براساس نرخ توافق شده در قرارداد هوشمند، بازپرداخت می‌گردد.

6. در صورتی که شرکت الف نخواهد ریسک افزایش بهای اتریوم را بپذیرد، پرداخت‌ها می‌تواند براساس ETH بر پایه پول مرجع اوراق قرضه صورت پذیرد. بر این اساس قبل از هر مرحله پرداخت، قرارداد هوشمند نسبت به مقایسه پول مرجع و اتریوم پرداخته و محاسبات سود پرداختی صورت می‌پذیرد.

7. به طور جایگزین، پرداخت سود و اصل سرمایه می‌تواند در توکن براساس پول مرجع صورت پذیرد و یا قابل تبدیل در مؤسسات مالی معتبر باشد.

8. در زمان سررسید اوراق، قرارداد هوشمند نسبت به پرداخت اصل و سود براساس ETH، یا پول فیات مشخص شده در توکن اقدام می‌نماید.

 

مکانیزم اوراق هوشمند

چند نفر ساعت برای اجرای کل این فرآیند لازم است؟ صفر نفر ساعت!

تنها نیاز به نوشتن قرارداد هوشمند است؛ مانند استاندارد ERC20، می‌توان هرگونه قرارداد اوراق هوشمند را به راحتی در اختیار داشت. مقایسه این مورد با روش‌های سنتی و متداولی که برای انتشار اوراق در نظر گرفته می‌شود، باعث خواهد شد تا هزینه‌های واسطه‌گری و کلیه اقداماتی که ارزش افزوده مناسبی را به طرح اضافه نمی‌کنند از بین بروند. ضمناً استفاده از این روش می‌تواند شرایط ساده‌تری را برای قشر جوان و تحصیل‌کرده و متخصص به همراه داشته باشد تا بدون درگیر شدن در پیچ‌وخم‌های بروکراسی اداری بتوانند منابع مالی مورد نیاز خود را برای اجرای طرح اعلام شده تأمین کنند.

بدیهی است با حذف فرآیندهای غیر ضروری، بهره‌وری افزایش پیدا خواهد کرد و در نهایت به سود سهامداران و سرمایه‌گذاران ختم می‌شود. ضمناً تأمین مالی با این روش امکان جذب سرمایه از سراسر دنیا را برای صاحبان طرح و ایده فراهم می‌کند. البته نقش سازمان‌های نظارتی بر روی معرفی ICOها می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاران را به حداقل برساند. با این روش شرکت‌ها و مؤسسات کوچک و متوسط نیز قادر به تهیه سرمایه مورد نیازشان خواهند بود. این ابتدای راه ICOها هست و بازار پول و سرمایه فعلی به زودی باید تغییرات بنیادین در روش‌های خود ایجاد کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.