راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فین‌تک به زبان ساده / کتاب «فین‌تک در یک نگاه» با همکاری راه پرداخت و داتین منتشر شد

ماهنامه عصر تراکنش / شبکه راه پرداخت با حمایت شرکت نرم‌افزاری داتیس آرین قشم (داتین)، کتاب «فین‌تک در یک نگاه» را منتشر کرده است؛ کتابی که هیاهوی زیادی در فضای فین‌تک به وجود آورده است.

رضا قربانی سردبیر ماهنامه عصر تراکنش به همراه احسان روحی این کتاب را ترجمه کرده‌اند؛ کتابی که در تیراژ یک هزار نسخه به چاپ رسیده است. «فین‌تک در یک نگاه» در سایت آمازون تا لحظه نگارش این مطلب، از دیدگاه مخاطبان نمره 4.5 از 5 را کسب کرده است. انتظار می‌رود در ایران هم از Fintech in a flash که یکی از مهم‌ترین کتاب‌های فین‌تکی دنیا به‌شمار می‌رود، استقبال خوبی شود.

علاقه‌مندان برای خرید این کتاب می‌توانند با شماره تلفن ۴۶۰۱۰۵۳۹-021 در ارتباط باشند یا از طریق سایت راه پرداخت، به‌صورت آنلاین آن را سفارش دهند.

 

مروری بر کتاب

برخی شرکت‌های فین‌تک مستقیما با بانک‌ها رقابت می‌کنند و برخی دیگر با آنها همکاری کرده و خدمات و کالا در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهند. واضح است که شرکت‌های فین‌تک، در حال ‌توسعه دنیای خدمات مالی از طریق معرفی ایده‌های نوآورانه، ارائه سریع محصول و افزایش رقابت هستند. افراد می‌خواهند پول خود را به‌سرعت و به‌آسانی مدیریت کنند و مجبور نباشند به شعبه‌های فیزیکی رفته تا تراکنش‌ها و دیگر عملیات مالی خود را انجام دهند.

فین‌تک در حال بازتعریف خدمات مالی در قرن بیست‌ویکم است. در اصل، این واژه به فناوری‌ای گفته می‌شد که در نهادهای تجاری و مالی مصرف‌کننده معتبر استفاده می‌شد؛ اما اکنون معنای این عبارت گسترش پیدا کرده و شامل انواع نوآوری‌ها در فناوری می‌شود که ارزهای رمزنگاری‌شده، یادگیری ماشینی و اینترنت اشیا از این ‌دست است. در ادامه، توضیح مختصری درباره فصل‌هایی از کتاب آورده شده است:

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

استقبال از کتاب Fintech in flash

«فین‌تک در یک نگاه» در سایت آمازون تا لحظه نگارش این مطلب، نمره 4.5 از 5 را دریافت کرده است. انتظار می‌رود در ایران هم از Fintech in a flash که یکی از مهم‌ترین کتاب‌های فین‌تکی دنیاست، استقبال خوبی شود.

[/mks_pullquote]

 

حوزه‌های فین‌تک

در فصل تازه‌واردهای بانکداری نگاهی به الگوهای جدید کسب‌وکار می‌اندازیم که بانکداری سنتی را دچار چالش کرده‌اند، مانند ارائه‌دهندگان خدمات تجمیعی (aggregators) و ارائه‌دهندگان خدمات زیرساختی. همچنین چگونگی تغییر صنعت توسط بانکداری باز وAPI ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

در فصل پرداخت‌ها و رِمیتِنس نگاهی به چگونگی هموارسازی روش‌های نوآورانه در ارسال و دریافت پول توسط فین‌تک می‌اندازیم. سپس گذری به پرداخت‌های فردبه‌فرد، نرم‌افزارهای همراه، انتقال ارزهای رمزنگاری‌شده، پرداخت‌های اجتماعی و پرداخت‌های نانو می‌زنیم. نوآوری در رمیتنس، به‌ویژه برای کارگران مهاجری که باید برای خانواده خود پول بفرستند، مفید است.

در فصل وام‌دهی دیجیتال نگاهی به بازارهای وام‌دهی فردبه‌فرد و نیز انواع دیگر جمع‌آوری می‌اندازیم که اجازه دسترسی افراد بیشتری به بازار را فراهم می‌کند. بازارهای بکر و سودآور مختلفی را تحلیل می‌کنیم که وام‌دهی مصرف‌کننده، وام‌دهی دانش‌آموزی، وام‌دهی تجاری و اجاره مسکن را شامل می‌شود.

در فصل تغییر شکل بانکداری تجاری، چگونگی تغییر این بخش را بررسی می‌کنیم که شامل بانک‌های نوینی که باید به آنها توجه داشت و نیز چگونگی ادغام حوزه خدمات ارزش‌افزوده برای شرکت‌های کوچک و متوسط با خدمات بانکداری سنتی، می‌شود.

در فصل تجارت نسل بعد، نگاهی به تاثیرات فین‌تک بر حوزه خرید خرده‌فروشی می‌اندازیم. همچنین انواع فناوری‌ها مانند پایانه‌های فروش همراه و پایانه‌های فروش تبلت‌محور را مورد تحلیل قرار می‌دهیم. علاوه بر این، بازرگانی آنلاین و شرکت‌هایی که در حال متحول کردن این فضا و تسهیل و ارزان‌تر کردن تجارت برای تمام طرف‌ها هستند را مورد بررسی قرار می‌دهیم. نگاهی نیز به چگونگی جایگزینی آهسته کیف پول‌های همراه با پول نقد و کارت‌های پلاستیکی می‌اندازیم.

در فصل تامین سرمایه جمعی و سرمایه‌گذاری جمعی، این روش نوین در جذب سرمایه برای اهداف مختلف مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که شامل اهداف اجتماعی و سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها می‌شود. همچنین سرمایه‌گذاری جمعی را مورد بررسی قرار می‌دهیم که افراد و شرکت‌ها را قادر می‌سازد پول خود را در قبال سهام در کسب‌وکارهای کوچک سرمایه‌گذاری کنند.

در فصل مدیریت ثروت خواهیم دید فین‌تک چگونه می‌تواند در دموکراتیزه کردن سرمایه‌گذاری‌ها با استفاده از فناوری‌هایی مانند مشاوران رباتی کمک کند که می‌تواند مشاوره سرمایه‌گذاری با هزینه کم، هوش مصنوعی و آمارهای تحلیلی پیشرفته ارائه دهد.

در فصل داده‌های بزرگ خواهیم دید افزایش قدرت آمارهای تحلیلی چگونه می‌تواند اطلاعات بهتری از مشتریان و رفتارهای آنها ارائه دهد. همچنین نگاهی به چند نمونه کاربرد آن خواهیم انداخت که مخصوصا برای صنعت خدمات مالی تولید شده‌اند.

در فصل اینترنت اشیا به چگونگی ارتباط بین ابزارهای متصل ابری با یکدیگر و حتی انجام هوشمند پرداخت‌ها می‌پردازیم؛ و نیز به چند نمونه از کاربردهای آن در زنجیره بلوک، بیمه، مسکن و وام‌دهی اشاره خواهیم کرد.

در فصل زنجیره بلوک و داده‌های توزیعی، داده‌های توزیعی را به زبانی ساده توضیح خواهیم داد. همچنین ارزهای رمزنگاری‌شده مهمی که ظهور پیداکرده‌اند و حوزه‌هایی که بیشترین احتمال تحول در آنها به‌وسیله این نوع ذخیره داده وجود دارد را پوشش می‌دهیم.

در فصل فناوری بیمه، نگاهی به چگونگی تغییر احتمالی صنعت فین‌تک توسط الگوهای جدید کسب‌وکار با کمک یک قالب فردبه‌فرد می‌اندازیم. همچنین چگونگی تأثیر زنجیره بلوک، قراردادهای هوشمند و اینترنت اشیا  بر این حوزه را بررسی می‌کنیم.

در فصل احراز هویت، امنیت سایبری و رِگ‌تک خواهیم دید چگونه این بازیگران اصلی متحول شده‌اند و شالوده رشد در آینده را در تمام زمینه‌های مختلف فین‌تک پایه‌گذاری می‌کنند.

 

تاریخچه‌ای کوتاه از فین‌تک

مشخص‌کردن زمان دقیق شروع فناوری مالی سخت است، اما دهه ۱۹۵۰ زمان خوبی برای ارجاع به آن است. از بسیاری جهات، فناوری یک عنصر کلیدی در حوزه خدمات فناوری مالی است.

دهه ۱۹۵۰ ورود کارت‌های اعتباری را به خود دید. به‌جای حمل پول نقد، مردم از این کارت‌ها برای پرداخت خریدهای خود استفاده می‌کردند. سپس خودپردازها در دهه ۱۹۶۰ معرفی شدند، به این معنی که مردم دیگر مجبور نبودند برای برخی تراکنش‌ها به شعب بانک‌ها مراجعه کنند.

در دهه ۱۹۷۰، بانک‌ها شروع به تبادل الکترونیکی سهام کردند. در دهه ۱۹۸۰، بانک‌ها شروع به استفاده از رایانه‌های مِین‌فِرِیم و دیگر فناوری‌های به‌روز و پیشرفته ثبت اطلاعات و سامانه‌های داده کردند. در دهه ۱۹۹۰، الگوهای تجارت الکترونیکی و اینترنت شکوفا شد. در نتیجه، سرمایه‌گذاران خرد توانستند تبادل سهام آنلاین را تجربه کنند.

در طول ۵۰ سال پیشرفت و توسعه فین‌تک، نوآوران توانسته‌اند ابزارهای پیچیده مدیریت خزانه، مدیریت ریسک، تحلیل داده‌ها و پردازش‌های مبادلاتی را برای شرکت‌های خدمات مالی و نهادهای بانکی خلق کنند.

در حال حاضر، فین‌تک در حال دیجیتالی ‌کردن خدمات مالی خرد از طریق بسترهای تامین سرمایه جمعی، مشاورهای رباتی برای برنامه‌ریزی بازنشستگی و ثروت، نرم‌افزارهای پرداخت همراه، کیف پول‌های همراه و مواردی از این ‌دست است. فین‌تک دسترسی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری جایگزین و خصوصی، به‌علاوه بسترهای وام‌دهی آنلاین را فراهم کرده است.

با این ‌حال، علیرغم رونق روزافزون فین‌تک، بانک‌ها تاثیر بسزایی نگرفته‌اند. دلیل اصلی آن است که فین‌تک و بانک‌ها مکمل یکدیگر هستند. بانک‌ها متوجه شده‌اند که فناوری یک سرمایه راهبردی است و باید جدی گرفته شود.

 

علیرضا نمازی، مدیر فروش و بازاریابی داتین از مسئولیت اجتماعی شرکتش می‌گوید:

«در داتین برای خودمان یک مسئولیت اجتماعی تعریف کرده‌ایم. بخشی از این مسئولیت اجتماعی به اشاعه و توسعه دانش و آگاهی در حوزه تخصصی ما برمی‌گردد. رویکرد چاپ کتاب «فین‌تک در یک نگاه» هم همین بوده است. فین‌تک‌ها بخش جدایی‌ناپذیر صنعت مالی و به‌ویژه حوزه فناوری اطلاعات مالی و بانکی هستند؛ هدف ما از انتشار کتاب این بود که بتوانیم فین‌تک را برای جامعه مخاطب خود بهتر تبیین کنیم. این دقیقا هم‌راستا با همان مسئولیت اجتماعی ماست. با هم‌فکری راه پرداخت، این کتاب را به دست مخاطبان حوزه فین‌تک می‌رسانیم. امیدوارم همواره چنین همکاری‌هایی برای توسعه حوزه فناوری بانکی ادامه یابد و جامعه ذی‌نفع آن باشد.»

 

احسان روحی، مترجم:

«کتاب «فین‌تک در یک نگاه» با اتخاذ یک دید کلی و جامع‌نگرانه از اهم مباحث مرتبط با بخش فناوری‌های مالی و بانکی، اعم از تحولات اخیر حوزه فناوری مالی، نوآوری‌های مالی در بانکداری، روش‌های مجازی بانکداری و وام‌دهی، اینترنت اشیا و نقش آن در فناوری‌های مالی، زنجیره بلوک و ارزهای رمزنگاری‌شده، و بسیاری موارد جالب و به‌روز دیگر، سعی بر ارائه یک تصویر کلی از دنیای نوین فناوری‌های مالی و ترسیم آینده محتمل این حوزه کرده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.