راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

متخصص: بستر USSD درصورتی مطلوب است که امنیت آن تأمین شود

با بخش‌نامه جدید بانک مرکزی در بستر USSD، محدودیت‌هایی ایجاد خواهد شد. عده‌ای مخالفت خود را با این موضوع مطرح کرده‌اند و اعتقاد دارند هنوز خیلی‌ها به دستگاه‌های خودپرداز یا اپلیکیشن‌ها دسترسی ندارند و این بستر برای آنها سهل‌تر است. مخالفان هم بر این باور هستند که این بستر به دلیل عدم وجود فرایند رمزگذاری و رمزگشایی ناامن است و اطلاعات کاربران مورد شنود قرار می‌گیرد.

علی متخصص، رییس اداره کل زیرساخت و پشتیبانی فناوری اطلاعات بانک سپه از جمله افرادی است که اعتقاد دارد امنیت بستر USSD چالش دارد و یکی از راه‌هایی که باید در این راستا انجام داد، ارتقای امنیت آن است.

به اعتقاد وی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی و سیاستگذار حوزه بانکداری الکترونیک کشور، نگرانی‌های به جائی را درخصوص بهره‌برداری از بستر USSD احساس می‌کند و در دو راهی انتخاب سهولت دسترسی و امنیت کاربران، مقوله امنیت را مد نظر قرار داده است که این موضوع در نهایت صرفه و صلاح عموم کاربران را در پی خواهد داشت. در ادامه مشروح گفتگوی ما با وی آورده می‌شود.

علی متخصص، رییس اداره کل زیرساخت و پشتیبانی فناوری اطلاعات بانک سپه با تاکید بر اینکه تمام کارشناسان اعتقاد دارند بستر USSD امن نیست، گفت: «تراکنش‌ها برروی بستر USSD رمزگذاری و رمزگشایی نمی‌شود. استفاده از این بستر از سال‌های گذشته تاکنون نیز به این دلیل بوده است که مشتریان به‌راحتی و حتی بدون در اختیار داشتن اینترنت و شبکه می‌توانستند از آن استفاده کنند. درواقع آنها به‌راحتی و با یک پیامک پرداخت‌های خود را انجام می‌دادند.»

او ادامه داد: «باید به جای USSD، بستر دیگری ایجاد شده یا امنیت آن به‌حدی بالا برود که کاربران در استفاده از آن مطمئن باشند. به طور کلی، ابزارهای حوزه بانکداری الکترونیک در صورتی مطلوب هستند که امنیت آنها تأمین شود و بانک مرکزی برای استفاده عموم مردم از آن اطمینان کامل داشته باشد. درحال حاضر بانک مرکزی این سیاست را اتخاذ کرده که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات در بستر USSD، به سمت امن کردن این بستر حرکت کنند.»

علی متخصص با اشاره به این موضوع که USSD کارمزدهائی را بر بانک‌ها تحمیل می‌کرده است، گفت: «یکی از مواردی که باید توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مورد تجدید نظر قرار بگیرد، مقوله کارمزدهای پدیدآمده بر انجام تراکنش‌های مورد بحث و همچنین ایجاد سربار تراکنش برای شبکه بانکی کشور، شبکه شتاب و شاپرک است. درباره بحث کارمزد تراکنش‌ها و با توجه به تبلیغات وسیعی که به‌واسطه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت انجام شده است، تراکنش‌های غیر ضروری فراوانی در شبکه بانکی ایجاد شده است. به عنوان مثال، مشتریان بانک‌ها به دلیل افزایش شانس برنده شدن در قرعه‌کشی شرکت‌های مزبور، به جای خرید یک شارژ به مبلغ 5 هزار تومان، پنج عدد شارژ هزار تومانی خریداری می‌کنند که این امر، ضمن ایجاد چهار تراکنش غیرضروری برای شبکه بانکی کشور، کارمزد سنگینی را به بانک‌های صادر کننده کارت‌ها تحمیل می‌کند. بنابراین پیشنهاد من این است که بانک مرکزی، به‌منظور حفظ منافع کلیه بازیگران این حوزه، سیاست‌گذاری جدیدی را در خصوص اخذ و تسهیم کارمزدهای ایجاد شده اتخاذ کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.