راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پنج روند اصلی اینترنت اشیا در سال ۲۰۱۷

اینترنت اشیا با سرعت باورنکردنی در حال پیشرفت است و بدون شک یکی از بزرگ‌ترین تحولات در سیر فناوری است، در سال گذشته شاهد این بودیم که تقریباً تمام صنایع روی اینترنت اشیا سرمایه‌گذاری کردند و محصولات مصرفی مانند گجت‌های پوشیدنی و دستگاه‌های الکترونیکی قابل اتصال به اینترنت بخش بزرگی از بازار هستند، اما آی‌دی‌سی تخمین می‌زند که بیش از ۸۰ درصد هزینه‌های اینترنت اشیا در سال ۲۰۲۰ صرف مواردی مانند اپلیکیشن‌های B2B می‌شود.

اینترنت اشیا، ظهور مدل‌های تجاری و فرآیندهای کاری جدید، بهبود بهره‌وری، کنترل هزینه و تجربهٔ بهتر مشتری را ممکن می‌سازد. در ادامه، به پنج روند اصلی اینترنت اشیا در سال ۲۰۱۷ می‌پردازیم:

.

محاسبات شناختی

بیش از یک دهه است که می‌توان اشیا را با آدرس‌های آی‌پی منحصربه‌فرد به هم متصل کرد. اکنون اما تجاری‌سازی حسگرها، پردازنده‌ها و فضاهای ذخیره‌سازی این امکان را به وجود می‌آورد که نه‌تنها اشیا را متصل کنیم بلکه آن‌ها را هوشمند سازیم.

محاسبات شناختی رفته‌رفته میزان داده‌ها را افزایش می‌دهند. این داده‌ها کمک می‌کنند حسگرها بی‌نیاز از مداخله انسان محیط خود را بشناسند و با آن تطبیق یابند. مزیت بزرگ دیگر اینترنت اشیای شناختی، توانایی ترکیب جریان‌های گوناگون داده است که الگوها را شناسایی کرده و زمینه را بیش از پیش گسترش می‌دهد.

استفاده از دارک دیتا (داده‌های تاریک) اگرچه مسیر را برای ایده‌ها و فناوری‌های تحول‌آفرین هموار می‌سازد، اما برای این کار نیاز به یک رویکرد شناختی است که این حجم عظیم از ورودی را به صورت مؤثر مدیریت کرده و در عین حال خروجی معناداری تولید کند. سیستم‌های قابل‌برنامه‌ریزی بر مبنای سناریوهایی کار می‌کنند که بر اساس داده‌های قابل پیش‌بینی شکل گرفته‌اند و این عدم انعطاف زمانی که بحث ابهام و عدم قطعیت داده‌های اینترنت اشیا مطرح باشد می‌تواند محدودیت ایجاد کند.

باید گفت سیستم‌های شناختی به طور مستقیم برنامه‌ریزی نمی‌شوند. بلکه، در تعامل با افراد و تجربهٔ محیطشان می‌آموزند؛ بنابراین این سیستم‌ها قادرند با ماهیت پیچیده اینترنت اشیا کنار آمده و همبستگی داده‌هایی را بشناسند که به شیوه‌های دیگر قابل‌شناسایی نبودند.

.

امنیت

ازآنجایی‌که با دستگاه‌هایی سروکار داریم که به اینترنت متصل‌اند، امنیت را نیز باید لحاظ کنیم. تمام فعالان حوزه اکوسیستم اینترنت اشیا مسئول حفظ امنیت دستگاه‌ها، داده‌ها و راهکارهای خود هستند. این موضوع تولیدکنندگان دستگاه‌ها، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن، مصرف‌کنندگان و خود کسب‌وکارها را در بر می‌گیرد.

بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده در زمینه امنیت شناختی اینترنت اشیا، امنیت اینترنت اشیا مستلزم رویکردی چندلایه است. از منظر دستگاه، امنیت باید در سطح طراحی اولیه در نظر گرفته شود تا امنیت سخت‌افزار، نرم‌افزار و داده‌ها در باقی مدت عمرشان حفظ شود.

تمام تحلیلگران امنیتی و پرسنل عملیاتی مسئول راه‌کارهای اینترنت اشیا باید رویکردی مشابه داشته باشند. اتخاذ رویکردی کنش‌محور و نه واکنشی، در طراحی ویژگی‌های امنیتی منجر به تولید محصولات و راه‌حل‌های بهتر می‌شود.

.

زنجیره بلوک

زنجیره بلوک با افزایش امنیت، یکپارچه کردن تراکنش‌ها و افزایش بهره‌وری در زنجیرهٔ تولید، نقش مهمی را در ایجاد اعتماد، کاهش هزینه‌ها و تسریع تراکنش‌های در اینترنت اشیا بازی می‌کند.

زنجیره بلوک در حوزه اینترنت اشیا، ضمن حفظ امنیت و حریم خصوصی طرفین، نحوه انجام تراکنش‌های تجاری را تغییر داده، خودکار ساخته و رمزگذاری می‌کند. آی‌بی‌ام واتسون با بهره‌گیری از قابلیت‌های زنجیره بلوک، استفاده از اطلاعات دستگاه‌های IOT را در تراکنش‌ها ممکن می‌سازد.

.

اِی‌پی‌آی‌ها یا رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی

اِی‌پی‌آی‌ها (API) یا رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی، پل ارتباطی میان اطلاعات و داده‌ها با اینترنت اشیا بوده و اشیا گوناگونی را به شبکه‌ای هوشمند و قدرتمند متصل می‌سازند.

دستگاه‌های اینترنت اشیا بدون ای‌پی‌آی بلا استفاده می‌مانند. ای‌پی‌آی‌ها با در معرض گذاشتن داده‌های دستگاه‌های هوشمند، رابطی میان اشیا و اینترنت به وجود می‌آورند که کمک می‌کند قابلیت‌هایی را که تاکنون به چشم نیامده‌اند، بهتر ببینیم. در سال پیش رو، ای‌پی‌ای‌ها نقشی کلیدی در کسب درآمد از اینترنت اشیا بازی خواهند کرد.

.

پلتفرم‌ها

پلتفرم‌ها می‌توانند با لینک کردن کاربر، اپلیکیشن و ابزارهای تجزیه‌وتحلیل ارزش‌های زیادی ایجاد کنند؛ پلتفرم اینترنت اشیا باید دستگاه‌ها را به یکدیگر متصل کند، داده‌ها را گردآوری کند، هزاران فروشنده و ده‌ها استاندارد را مدیریت کند و باید بتواند میلیون‌ها دستگاهی را که میلیاردها پیام می‌فرستند مقیاس‌بندی کند. این پلتفرم برای ارزش‌آفرینی بیشتر، باید محاسبات شناختی، امنیت، حریم خصوصی و باقی موارد را نیز در بر بگیرد. با این سطح توانمندی و پیشرفت‌های حوزه فناوری‌های پشتیبان، پلتفرم اینترنت اشیا ابزاری برای تحول کسب‌وکارها خواهد بود.

تا به اینجای کار گمان می‌رود سال جدید این ۵ روند نقش مهمی را در اینترنت اشیا بازی کنند؛ اما با این سرعتی که اینترنت اشیا در حال تکامل است، بی‌شک تحولات جدیدی در راه خواهد بود که اکنون هیچ تصوری از آن نداریم.

منبع: آی‌اوتی

3 دیدگاه
  1. حمید رضا اکبری می‌گوید

    خیلی ممنون ا زمقاله ای که به انتشار گذاشتین ای کاش بیشتر در رابطه با پلتفرم توضیح می دادین.
    خیلی ممنون

  2. فرتاک می‌گوید

    بسیار علی

  3. اینترنت اشیا ایران می‌گوید

    سایت مرکز تحقیقات فناوری اینترنت اشیا ایران را دنبال کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.