راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

زنجیره بلوک چگونه یکی از روندهای مهم فناوری شده است؟

رسول قربانی / چندی پیش در ایران به شکل حضوری مصاحبه‌ای با کریس اسکینر داشتم. کتابی را هم نیز از او به نام «بانک دیجیتال» ترجمه و  منتشر کردیم و حالا به‌تازگی اسکینر کتابی نوشته به نام ValueWeb.

اسکینر در این کتاب به این می‌پردازد که چگونه فین‌تک از زنجیره بلوک بیت‌کوین و فناوری‌های موبایل استفاده می‌کند که ما را وارد دنیای جدیدی کند. او استدلال می‌کند که زنجیره بلوک، بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری شده مثل اینترنت هستند در زمانی که هنوز وب به وجود نیامده بود. می‌دانید که اینترنت در دهه شصت شکل گرفت؛ اما آن چیزی که ما امروز از اینترنت می‌شناسیم وب است که از دهه نود شکل گرفت و تا زمانی که وب شکل نگرفته بود اینترنت ابزاری مخصوص افراد متخصص بود. اسکینر می‌گوید که امروز زنجیره بلوک مانند اینترنت دهه شصت است و زمانی می‌رسد که تجربه کاربری این فناوری قابل تحمل‌تر از امروز خواهد بود. آن زمان است که ما قدرت زنجیره بلوک را درک خواهیم کرد.

گارتنر که یکی از مهم‌ترین شرکت‌های تحقیقاتی جهان است و زمانی از دل شرکت IBM بیرون آمده است، هر سال روندهای فناوری در سال آینده را پیش‌بینی می‌کند. پیش‌بینی‌های گارتنر برای خیلی‌ها مهم است و معمولاً هم انقدر کلی هست که درست از آب دربیاید. امسال هم گارتنر ده روند فناوری سال ۲۰۱۷ را پیش‌بینی کرده است. یکی از این ۱۰ روند زنجیره بلوک است.

زنجیره بلوک نوعی دفتر کل حسابداری است که تراکنش‌های مالی را مرتباً در بلوک‌ها به‌صورت گروهی ذخیره می‌کند. زنجیره نوآوری و فناوری اصلی ارز رمزنگاری شده‌ی معروف «بیت‌کوین» است و به‌عنوان معیار تمام تراکنش‌های مالی در شبکه پذیرفته می‌شود. یک بلوک بخش فعلی از یک زنجیره است که بعضی یا تمام تراکنش‌های اخیر را ذخیره کرده و آن‌ها را در یک زنجیره بلوک به‌صورت دیتابیس دائمی ذخیره می‌کند.

این مفاهیم می‌توانند در آینده‌ای نه‌چندان دور به عناصر مهم و اصلی تمام عملیات و تراکنش‌های مالی و بانکی تبدیل شوند. مطمئن هستم که درک این نوشته‌ها سخت است. ما درباره چیزی به‌شدت پیچیده صحبت می‌کنیم که شاید در آینده کاربردی و قابل‌درک شود. مطمئن هستم که خیلی از ما هیچ درکی از اینترنت نداریم و اگر وب نبود مدام باید جمله‌های سختی را می‌خواندیم که می‌خواهند اینترنت را تعریف کنند.

یکی دیگر از روندهای ده‌گانه هم واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است. فناوری‌های همه‌جانبه مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده شیوه تعامل افراد با یکدیگر و با سیستم‌های نرم‌افزاری را تغییر می‌دهند. ادغام دستگاه‌های مختلف موبایل، ابزارهای پوشیدنی، اینترنت اشیا و محیط‌های مبتنی بر حسگرهای هوشمند کاربردهای این تکنولوژی‌های همه‌جانبه را فراتر از تجربه‌های شخصی گسترش می‌دهد.

منبع: هفته‌نامه شنبه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.