راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هدیه شبکه راه پرداخت به مناسبت روز خبرنگار / فصل سوم کتاب فین‌تک

اگر نمی‌خواهید این متن را بخوانید و فقط می‌خواهید فصل سوم کتاب فین‌تک را دانلود کنید اینجا کلیک کنید.

 

به نام خدا و سلام؛

چرا کتاب فناوری‌های مالی یا به قولی کتاب فین‌تک؟ چرا دستنامه یا به قولی هندبوک؟ چرا یک کتاب دیگر؟ چرا حجم تولید محتوا در دنیا در گستره‌ای به‌ظاهر کوچک مثل فین‌تک این‌همه زیاد است؟ آیا کسی این محتواها را مصرف هم می‌کند؟ اصلاً چه تأثیری در مسیر پیش روی کسب‌وکارها دارند، این محتواها؟ چرا این‌همه گفته می‌شود که ایراد بزرگی که در کسب‌وکارهای فناورانه ایرانی موج میزند عدم دانش و آگاهی است؟ برخی میگویند دانش و آگاهی هست؛ همت اجرا نیست! به‌راستی دانش و آگاهی هست؟ چرا حجم تولید محتوا درجایی مثل فناوری‌های بانکداری و پرداخت این‌همه زیاد است که گاهی ما حتی فرصت نمی‌کنیم واژه‌ها را معادل‌سازی کنیم؟ ما بر روی جلد این کتاب نوشتیم فناوری‌های مالی، ولی میدانیم که بیشتر مخاطبان ما میگویند فین‌تک! پس چرا خودمان را خسته کنیم و اصرار کنیم بر فارسی‌نویسی! بهتر نیست این‌ها را بگذاریم برای فرهنگستان زبان و برویم سراغ اصل مطلب؟

https://way2pay.ir/store/%D8%AA%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%81%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%D8%AA%DA%A9

ما تصور می‌کنیم در این سال‌ها به نام فرهنگ‌سازی ظلم مضاعفی شد بر فرهنگ و فرهنگ‌سازی! برخی فعالیت‌های تبلیغاتی‌شان را به‌عنوان مسئولیت اجتماعی جا زدند و پدر این مفهوم را آوردند جلوی چشم همگان. برخی انقدر نشستند و همه‌جا از فرهنگ‌سازی گفتند و بعد دکان فرهنگ‌سازی راه انداختند که اگر کسی هم اندک دغدغه‌ای داشت را دچار مشکل کردند و امروز اگر بگویی به دنبال فرهنگ‌سازی هستی باید جواب کارهایی که دیگران به نام فرهنگ‌سازی کردند را هم پس بدهی!

متأسفانه همت لازم برای اندکی تغییر در ایران همت مضاعف است. بماند که ما در ایران اندک زیرساخت‌های موجود در کشورهایی مثل آمریکا را هم نداریم و برای هر کاری باید چرخ را از ابتدا اختراع کنیم. ما برای اندک تغییری همت مضاعف می‌خواهیم، چون کاسب‌های نابلد بازار را خراب و بدنام کرده‌اند. فرهنگ هم مانند هر کالا، محصول و خدمت دیگری بازار خودش را دارد و اتفاقاً در آمریکا و اروپا بازار پررونقی هم هست. برای هر تغییری باید گفت و گفت و گفت، شاید اندک تغییری حاصل شود؛ اما چند نکته کوچک درباره این کتاب:

 

۱. ما در گروه رسانه‌ای شفق تا امروز در آن بخشی که کتاب تولید می‌کنیم چند کتاب ترجمه و تألیف کردیم و چند کتاب دیگر هم آماده انتشار داریم. پیش‌ازاین کتاب بانک ۳.۰، بانک دیجیتال، بانکداری مجازی، دانشنامه پرداخت و بانکداری الکترونیکی و فرهنگ واژه‌های بانکداری و پرداخت الکترونیک را منتشر کردیم. کتاب گسست بانک‌ها یا همان برکینگ بنکس جناب برت کینگ را هم آماده انتشار داریم. به‌جز چند کتاب دیگر مهم‌ترین کتابی که هنوز کار ویرایش آن تمام نشده کتاب فین‌تک یعنی همین کتاب حاضر است. امیدواریم در آینده نزدیک این کتاب به‌صورت چاپی در اختیار شما قرار بگیرد.

۲. همان‌طور که گفته شد این کتاب هنوز در مرحله ویرایش است. در شفق بر روی ویرایش کتاب‌ها خیلی حساس هستیم و گاهی زمان بسیار زیادی صرف این می‌شود که یک معادل مناسب برای یک واژه جدید بیابیم. آنچه در ادامه تقدیم شما شده فصل سوم از کتابی ده فصلی است که هر فصل آن شامل تعدادی مقاله به قلم خبره‌ترین افراد جهان درزمینهٔ فین‌تک است.

 

۳. این کتاب به‌صورت جمع سپاری نوشته‌شده و در نوع خود بی‌نظیر است. جماعتی از بهترین‌های جهان از طریق وب این کتاب را نوشته‌اند و درنهایت سرکار خانم چیشتی و همکارانش آن را ویرایش کردند.

 

۴. به مناسبت روز خبرنگار، شبکه راه پرداخت که یکی از فعالیت‌های گروه رسانه‌ای شفق است این فصل را تقدیم علاقه‌مندان می‌کند و امیدواریم در آینده نزدیک این کتاب به‌صورت چاپی ارائه شود.

 

۵. لازم است از همکاری کسانی که در این پروژه به ما کمک کردند تشکر کنیم. خانم‌ها محدثه دهباشی، مریم علی‌اکبری و آقایان سینا قاضی، خشایار جهانیان، سعید چوبانی، احسان روحی، پیمان رحمانی و شاهین نورصالحی تا امروز در این پروژه همکاری کردند و البته این جمع هنوز بسته نشده است. مخصوصاً که کار ویرایش چنین کتابی آسان هم نیست.

 

۶. ما در گروه رسانه‌ای شفق تا امروز تلاش کردیم به تولید محتوا درزمینهٔ فناوری‌های بانکداری و پرداخت بپردازیم و باروی باز به استقبال استارتاپ‌های فین‌تک آمده‌ایم. شبکه راه پرداخت یکی از دستاوردهای این گروه است که امیدواریم در آینده نزدیک با کمک و همکاری فعالان شاخص صنعت بانکداری و پرداخت شاهد اثربخش‌تر شدن این فعالیت‌ها باشیم.

 

بارها گفته‌ایم که راه دور است و بیابان در پیش؛ و حالا باید اضافه کنیم:

ما را هوای چشمه خورشید در سر است

سهل است سایه گر برود سر در این هوس

 

رضا و رسول قربانی

و مینا والی

ممنون از این که این متن را تا انتها خواندید. می‌توانید  فصل سوم کتاب فین‌تک را با کلیک روی این متن دانلود کنید.

2 دیدگاه
  1. پیمان می‌گوید

    عالی. می شه بپرسم چه زمانی چاپ خواهد شد؟

    1. رضا قربانی می‌گوید

      درود
      آماده چاپ شده و اکنون در حال کرادفاندینگ از طریق فاندوران هستیم.
      https://fundorun.com/campaign/1000033

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.