راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راه‌اندازی خط تولید دستگاه کارت‌خوان در ایران / زنجیره ارزش اتیک جدید چیست؟

فناپ اواخر سال گذشته، 6 حوزه فعالیتی را به‌عنوان حوزه‌های استراتژیک خود ترسیم کرد؛ پرداخت و تجارت الکترونیکی یکی از این حوزه‌ها است. در ساختار جدید، واحد پرداخت الکترونیکی که فعالیت‌های PSP فناپ را انجام می‌داد در شرکت اتیک که تاکنون در عرصه پرداخت خرد فعالیت می‌کرد، ادغام شد تا علاوه بر پرداخت خرد، فعالیت‌های پرداختی بانکی شامل ارائه خدمات بر بستر دستگاه کارت‌خوان، خودپرداز و … را هم در ایران و هم در خارج از کشور انجام دهد. این بخشی از توضیحاتی است که محمد نژادصداقت مدیرعامل اتیک در نشست خبری روز گذشته با حضور قائم‌مقام توسعه کسب‌وکار و قائم‌مقام فنی شرکت و خبرنگاران ارائه داد. مهمترین موضوعی که نژادصداقت در این نشست خبری به آن اشاره کرد راه‌اندازی خط تولید دستگاه کارت‌خوان در ایران بود.

تولید دستگاه کارت‌خوان در ایران
راه‌اندازی خط تولید دستگاه کارت‌خوان در ایران / زنجیره ارزش اتیک جدید چیست؟

مدیرعامل شرکت اتیک با بیان اینکه فعالیت‌های پرداختی فناپ در چند شرکت جانمایی شده است، گفت: «این حوزه به‌عنوان یکی از حوزه‌های استراتژیک، در چند شرکت جانمایی شده که هرکدام فعالیت‌های تعریف شده‌ای را انجام می‌دهند. علاوه بر اتیک، شرکت‌های نوپاد به‌عنوان متولی تجارت الکترونیکی، ارونتک به‌عنوان متولی تولید و طراحی سخت‌افزار و تجهیزات پرداخت و پارسا به‌عنوان متولی عملیات در این ساختار قرار دارند.»

نژادصداقت ادامه داد: «شرکت پارسا، متولی خدمات پول‌رسانی و عملیاتی خودپردازهای خارج از شعب بانک پاسارگاد است که در سطح کشور فعالیت می‌کند. در حال حاضر به 850 خودپرداز سرویس ارائه می‌دهد اما قصد دارد این تعداد را به هزار و سیصد دستگاه افزایش دهد. همچنین شرکت نوپاد در حوزه تجارت الکترونیکی فعالیت می‌کند و در سال جدید می‌خواهد در حوزه فروشگاه‌های اینترنتی و خرده‌فروشی پررنگ‌تر ظاهر شود.»

.

راه‌اندازی خط تولید دستگاه کارت‌خوان در ایران

مدیرعامل اتیک در توضیح شرکت تازه تأسیس ارونتک، گفت: «این شرکت متولی تولید سخت‌افزار است و کارخانه آن، در شهرک صنعتی خرمشهر قرار دارد که تا چند هفته آینده افتتاح می‌شود. در فاز اول قرار است 200 هزار پایانه فروش را تحت برند Castles (کسلز) و منطبق با استانداردهای PCI تولید کند.» به گفته او، راه‌اندازی این کارخانه علاوه بر کمک به اشتغال و تولید داخل می‌تواند از خروج ارز جلوگیری کند.

.

اتیک به همه بانک‌ها خدمات پرداخت می‌دهد

نژادصداقت با بیان اینکه اتیک با مجوز شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد، فعالیت PSP را انجام خواهد داد، گفت: «سهامدار شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد، بانک پاسارگاد است که تنها به این بانک خدمت ارائه می‌دهد اما اتیک، وظیفه خدمات‌رسانی به سایر بانک‌ها را دارد. همچنین در حوزه پرداخت خرد هم فعالیت می‌کند.»

محمد نژادصداقت مدیرعامل شرکت اتیک
محمد نژادصداقت مدیرعامل شرکت اتیک

مدیرعامل اتیک در توضیح لزوم ادغام واحد پرداخت الکترونیکی فناپ و اتیک گفت: «فناپ قصد دارد با تجمیع پرداخت‌های خرد و بانکی در یک شرکت، مدل جدیدی را به بازار ارائه دهد و زنجیره ارزش پرداخت را در حوزه‌های مختلف صادرکنندگانی و پذیرندگی تکمیل کند.»

.

پرداخت خرد در حوزه حمل‌ونقل عمومی انحصاری شده

محمد جلالیان قائم‌مقام فنی شرکت اتیک در پاسخ به این سؤال که آیا اتیک برنامه‌ای برای ورود به حوزه حمل‌ونقل عمومی تهران دارد یا خیر، گفت: «پرداخت‌ خرد موضوعی است که همچنان قانون‌گذاری نشده و این باعث انحصار در این حوزه شده است؛ یعنی هر شهرداری با مجموعه‌ای که در ابتدا فعالیت کرده، ادامه همکاری می‌دهد. بر این اساس، اولین مناقصه برای ورود شرکت‌ها به حمل‌ونقل عمومی تهران مربوط به قبل از تأسیس اتیک بوده است.»

به گفته او، تا زمانی که بانک مرکزی به‌عنوان رگولاتور پرداخت الکترونیکی به این حوزه ورود نکند، شهرداری‌ها سلیقه‌ای رفتار می‌کنند و توافقات سه‌جانبه بین بانک‌ها، مجریان و شهرداری‌ها ادامه پیدا می‌کند.

محمد جلالیان قائم‌مقام فنی شرکت اتیک
محمد جلالیان قائم‌مقام فنی شرکت اتیک

قائم‌مقام فنی اتیک افزود: «اتیک در مشهد به‌عنوان مجری کارت شهروندی و پرداخت خرد ورود کرده و تا به امروز، بالغ‌بر 4 میلیون کارت را با عنوان «من کارت» در این شهر توزیع کرده است. دو میلیون از این کارت‌ها مربوط به شهروندان مشهد و مابقی مربوط به زائرین بوده که در اتوبوس‌رانی و قطار شهری در حال استفاده است.»

جلالیان در توضیح گستره فعالیتی اتیک گفت: «بعد از مشهد، در شهرهای دیگری مانند اهواز، اصفهان، قزوین و کیش فعالیت‌هایی انجام شده و شهر کرمان آخرین پروژه عملیاتی شده اتیک در ناوگان حمل‌ونقل عمومی است که در سال 94 به بهره‌برداری رسید. همچنین در مرحله راه‌اندازی پروژه پرداخت خرد الکترونیکی در شهر کرمانشاه هستیم.»

مدیرعامل اتیک با بیان اینکه حدود شش میلیون و پانصد هزار نفر پرداخت‌های خرد خود را از طریق کارت‌های شهروندی صادر شده توسط اتیک انجام می‌دهند، گفت: «این شرکت در حوزه صادرکنندگی با بانک‌های عامل بسیاری همچون پاسارگاد، رسالت، شهر، ملی، گردشگری و … کار کرده است و آمادگی فعالیت با دیگر بانک‌های کشور را دارد.»

.

تولید و راه‌اندازی پایانه‌های فروش غیرتماسی

نژادصداقت ادامه داد: «از سال گذشته در حوزه پذیرندگی نیز برنامه‌ریزی‌هایی را داشته‌ایم و در تمامی پایانه‌های نصب شده ‌این شرکت، ماژول‌های NFC را لحاظ کرده‌ایم. تولیدات ارونتک نیز با ماژول‌های غیرتماسی خواهد بود و قصد داریم بالغ‌بر 120 هزار پایانه فروش غیرتماسی را نصب کنیم.»

او افزود: «در بحث ادغام پرداخت خرد و بانکی، می‌توان به برنامک موبایلی من کارت اشاره کرد که کارت هوشمندی شهروندان مشهد است و طی یک فرایند کاملاً امن و از طریق بستر *720# شارژ می‌شود. این برنامک روی گوشی‌های هوشمند با سیستم‌عامل اندروید و مجهز به فناوری NFC قابل‌استفاده است.»

.

خطوط کسب‌وکاری اتیک

فرهنگ فرزان قائم مقاوم توسعه کسب‌وکار شرکت اتیک در ادامه، خطوط کسب‌وکاری این شرکت را چنین تشریح کرد: «مدل کسب‌وکاری اتیک به دو صورت B2B و B2C است. تولید تجهیزات پرداخت الکترونیکی، ارائه خدمات پرداخت بر بستر پایانه‌های فروش، عملیات ATM (نصب، راه‌اندازی و نگهداری)، وچر و قبض، راهکار نرم‌افزاری و سخت‌افزاری صندوق فروشگاهی، کیف پول الکترونیکی و حضور در بازارهای بین‌المللی خطوط کسب‌وکاری جدید این شرکت است.»

فرهنگ فرزان قائم مقاوم توسعه کسب‌وکار شرکت اتیک
فرهنگ فرزان قائم مقاوم توسعه کسب‌وکار شرکت اتیک

به گفته او، این شرکت تاکنون 165 هزار پایانه فروش را در سراسر کشور نصب کرده و در سال جاری به دنبال افزایش 70 درصدی در این حوزه است.

.

از فعالیت در عراق تا توریست کارت

معاون توسعه کسب‌وکار اتیک در توضیح فعالیت‌های بین‌المللی اتیک گفت: «ارائه خدمات پرداخت در خارج از مرزهای ایران، ارائه خدمات پرداخت به ایرانی‌های خارج کشور، مشارکت با شرکت‌های غیرایرانی و ارائه خدمات به خارجی‌های مقیم ایران چهار حوزه فعالیتی اتیک در عرصه بین‌المللی است.»

فرزان افزود: «راه‌حلی به نام توریست کارت را طراحی کرده‌ایم که به‌زودی رونمایی می‌شود. این محصول، کارتی است که در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد تا به‌راحتی بتوانند فعالیت‌های پرداختی خود را در ایران انجام دهند.»

به گفته او، ارائه خدمات به ایرانی‌های خارج از کشور و در کل ارائه خدمات به خارج از مرزهای ایران بخصوص کشورهای همسایه همچون عراق، افغانستان و ترکیه از دیگر اهداف اتیک است.

مدیرعامل اتیک در پایان با بیان اینکه می‌خواهیم تجربه داخلی را به خارج از کشور منتقل کنیم، گفت: «دفتر و شرکتی را در عراق ثبت کرده‌ایم و تاکنون زیرساخت‌هایی را ایجاد و فعالیت‌هایی را در طول دو سال، انجام داده‌ایم. در حال حاضر، به دنبال اخذ مجوز PSP‌ از بانک مرکزی عراق هستیم تا بتوانیم دامنه فعالیتی خود را از محدوده جغرافیایی ایران خارج کنیم.»

2 دیدگاه
  1. کارن می‌گوید

    با سلام
    راه‌اندازی خط تولید دستگاه کارت‌خوان در ایران برای بنده حقیر بینهایت باعث افتخار و خوشحالی شد .
    این موضوع که در بحث تامین مشکلاتی نظیر وابستگی به کشور های تامین کننده و یا گمرک و …. بر طرف خواهد شد بخش عمده ای از مشکلات را برای بزرگوارانی که در این کسب و کار فعالیت میکنند را بر طرف خواهد کرد .
    امید وارم جسارت بند هرا در خصوص موضوعاتی که ذیلاً مطرح میکنم عفو نمایید .
    مهمترین بحث در این کسب و کار، فرایند پشتیبانی پایانه های فروش الکترونیک می باشد
    1- بروز رسانی نسخ : یکی از الزامات شاپرک که انتظار می رود تمامی پایانه ها مجهز به اخرین نسخه باشد و اید ال ان بروز رسانی از طریق TMS هست که خود به دلایل فنی و بار ترافیکی بصورت 100% محقق نمی گردد و می بایست این فعالیت بصورت دستی و با حضور کارشناس صورت گیرد . بعضاً مشکلاتی نظیر نیاز به ابزارهای مختلف ( فلش با حجم های مختلف و یا رابط های مختلف ) جهت تبادل اطلاعات و بروز رسانی نخه برای کارشناسان مشکلاتی بوجود می اورد که عموماً در این خصوص درخواست دارند که درگاه ورودی به گونه ای طراحی گردد که مشکلی در این خصوص بوجود نیاورد .
    2- پایانه های معیوب : هزینه های مربوط به تعمییر و جایگزینی قطعات از یک سمت و سمت دیگر خارج شدن پایانه از دور فعالیت موجبات افزایش هزینه برای سازمان خواهد بود . اتصالات ضعیف متعلقات پایانه مانند درگاه وردی سیم تلفن و یا سوکت شبکه بیشترین امار معیوب طی شش سال گذشته را بخود اختصاص داده که با تقویت ان می توان این مشکل را برطرف کرد .
    در مناطق و استانهایی که با میزان بیش از حد نرمال گرد و خاک و یا ریز گرد دارند عموماً مشکل عدم برقرار اتصال زغالی های زیر صفحه کلید بروز می دهد که به نوعی می توان از ورود این گرد و خاک جلوگیری نمود
    3- فیزیک : انتظارات پذیرندگان و یا به عبارتی متقاضیان استفاده از پایانه فروش در ارزیابی های انجام شده با الویت حجم پایانه از نظر فیزیکی ، سهولت در استفاده از کلید های ورودی اطلاعات ، صفحه نمایش بزرگ می باشد که در طراحی و میزان تقاضای محصول نقش مهمی ایفا می کند .
    مجدداً برای تمامی دویتان در مجموعه تشکر ، قدر دانی و ارزوی موفقیت میکنم .

  2. PS4 Store می‌گوید

    یعنی برند کارتخوان های کستلز ایرانی؟ یا این فرق داره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.