راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همکاری بانک صادرات در انجام تراکنش‌های الکترونیکی نمایشگاه کتاب

بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران شنبه 25 اردیبهشت‌ماه به کار خود پایان داد. تا جایی که ما هم مثل بقیه خبر داشتیم بانک عامل این نمایشگاه برای اولین بار بانک شهر بود و مجری پرداختی هم شرکت آسان پرداخت پرشین یا همان آپ. تا سال‌های پیش، بانک عامل نمایشگاه بانک صادرات بود و به همین دلیل بسیاری از کتاب‌فروشان و ناشران برای انجام امور بانکی خود از این بانک استفاده می‌کردند. بعدازاینکه قرار شد نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب منتقل شود بانک عامل هم تغییر کرد. جابجایی بانک طبیعی است که برای بسیاری از مشتریان قدیمی بانک صادرات آسان نباشد و به همین دلیل بانک صادرات امسال به کمک پی‌اس‌پی مبنا کارت آریا توانست به مشتریان قدیمی این بانک خدمت‌رسانی کند و در روزهای نمایشگاه هم کنار آن‌ها باشد و به پرداخت الکترونیکی در نمایشگاه کتاب کمک کند. تا جایی که ما شنیدیم حضور بانک صادرات چندان با استقبال بانک شهری‌ها روبه‌رو نشده بود، اما امسال برای اولین بار دو بانک و دو شرکت پرداخت در کنار هم توانستند به ناشران خدمات‌رسانی کنند.

.

ماجرای بن‌کارت‌های سال پیش چه بود؟

در روزهای برگزاری نمایشگاه شایعه‌ای در بازار پرداخت پیچید که: «هزاران نفر که برای خرید کتاب با بن‌کارت‌های بانک صادرات به نمایشگاه کتاب امسال رفتند دست‌خالی برگشتند. امسال پس از سال‌ها بانک عامل نمایشگاه کتاب تغییر کرد و درحالی‌که بن‌کارت‌های خرید کتاب در سال‌های پیش توسط بانک صادرات صادر می‌شد در نمایشگاه امسال این مسئولیت در اختیار بانک شهر قرار داده‌شده است. در پی این تصمیم، مقامات بانک شهر همۀ بن‌کارت‌های صادرشده توسط این بانک را مسدود کرده‌اند. بر اساس این گزارش بانک شهر درست یک روز پیش از آغاز نمایشگاه استفاده از این بن‌کارت‌ها را روی دستگاه‌های کارت‌خوان بانک شهر مسدود کرده است.»

این ماجرا را پیگیری کردیم و متوجه شدیم که این ماجرا مربوط به کارت‌های صادر شده سال پیش بود که هنوز مانده داشتند. درواقع بانک صادرات اجازه می‌داد بن‌های استفاده‌نشده سال قبل استفاده شوند. هرچند عدد مبلغ آن‌ها قابل‌توجه نبود، اما تعدادی زیادی از این کارت‌ها در دست کسانی بود که از شهرستان‌ها به نمایشگاه کتاب آمده بودند. گویا بن‌کارت‌های خانه کتاب هم توسط پایانه‌های بانک شهر پذیرش نمی‌شد که همین موضوع بانک عامل سال‌های گذشته را وارد میدان کرد. پذیرش بن‌کارت‌های خانه کتاب به در غرفه‌هایی که از کارت‌خوان‌های سیار مبنا کارت آریا و متصل به‌حساب‌های بانک صادرات استفاده می‌کردند در روزهای نمایشگاه انجام می‌شد.

.

کارت‌خوان‌های سیار بانک صادرات و مبنا

روز یکشنبه خبری منتشر شد از میزان فروش نمایشگاه کتاب تهران. امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم‌مقام این نمایشگاه گفته بود طبق آماری که از کارت‌خوان‌های بانک شهر (منظور کارت‌خوان‌های آپ متصل به‌حساب بانک شهر است) داریم میزان ۷۸ میلیارد تومان است، اما این رقم همه میزان فروش نیست؛ چراکه بخشی از خریدها به‌صورت متفرقه توسط کارت‌خوان‌های دیگر بانک‌ها یا به‌صورت نقدی و یا اعتباری انجام می‌شد؛ برآورد این است که باید به میزان رقمی که کارت‌خوان‌های بانک شهر اعلام کرده‌اند، ۳۰ یا ۴۰ درصد اضافه شود.»

این کارت‌خوان‌های دیگر بانک‌ها در گفته‌های شهرام‌نیا ما را حساس کرد. پیش از این هم با گشت‌وگذاری در نمایشگاه متوجه شده بودیم که کارت‌خوان‌های سیاری با لوگوی پی‌اس‌پی مبنا کارت آریا در نمایشگاه وجود دارد. موضوع را از مبنایی‌ها پیگیری کردیم و آن‌ها گفتند که به درخواست بانک صادرات و برای تعدادی از مشتریان قدیمی این بانک، کارت‌خوان‌های سیاری را آماده کردند که آن‌ها می‌توانستند هرجایی ازجمله در نمایشگاه از آن‌ها استفاده کنند.

همکاری بانک صادرات در انجام تراکنش‌های الکترونیکی نمایشگاه کتاب
همکاری بانک صادرات در انجام تراکنش‌های الکترونیکی نمایشگاه کتاب

در گفت‌وگویی که با مدیران مبنا داشتیم اعلام کردند تا پایان روز جمعه تعداد کل تراکنش‌ها نزدیک به 27 هزار و عدد ریالی آن نزدیک به 3 میلیارد تومان بوده است. با آمارهایی که بانک شهر منتشر کرده و این عدد احتمالاً این برداشت درست باشد که نزدیک به 4 درصد از تراکنش‌های الکترونیکی نمایشگاه کتاب توسط مبنایی‌ها انجام شده و این در حالی است که آن‌ها صرفاً به خواست بانک صادرات به درخواست مشتری‌های وفادار بانک صادرات پاسخ دادند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.