راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به آمار سرمایه گذاری در صنعت اینشورتک / جذب سرمایه ۲۲ میلیارد دلاری توسط ۱۴۷۵ استارت‌آپ اینشورتک

با گذر هرروز از زندگی انسان مدرن، شاهد پیشرفت‌ در جنبه‌های مختلفی زندگی هستیم که در قرن حاضر میزان قابل‌توجهی از این پیشرفت‌ها مربوط به تکنولوژی‌های روز هست. تکنولوژی‌های گوناگونی که تعریف جدیدی از زندگی انسان قرن ۲۱ ارائه می‌دهند. یکی از این پیشرفت‌ها، ترکیب تکنولوژی با صنعت بیمه است که سهولت انجام امور را به‌جایی رسانده که می‌توانید به‌راحتی با نصب اپلیکیشنی بر روی تلفن همراه خود تمام کار‌های مربوط به بیمه را انجام دهید.

طبق آمار اینشورتک منتشرشده توسط ونچراسکنر (Venture Scanner)، حدود ۱۴۷۵ شرکت فعال در حوزه‌ی اینشورتک در دنیا وجود دارند که در ۱۴ گرایش مختلف فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها تا امروز توانسته‌اند رقمی معادل ۲۲ میلیارد دلار سرمایه را برای پیشبرد اهداف خود جذب کنند که ۹۷۶ میلیون دلار از این مبلغ تنها در ۳ ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸، جذب شده است که آماری فوق‌العاده است.

با کمک وب‌سایت ونچر اسکنر اخبار موثقی از اتفاقات دنیای اینشورتک را در اختیار داریم. هدف از این اطلاع‌رسانی، تعقیب و پیگیری اتفاقات این حوزه و دستاورد استارت‌آپ‌هایی است که در این زمینه فعال هستند و این که در نهایت موفق به جذب سرمایه می‌شوند یا خیر؟

رشد صنعت اینشورتک

به‌طورکلی میزان سرمایه‌گذاری بر روی اینشورتک بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۷ به میزان ۳۳ درصد افزایش‌یافته است.

با توجه به نظر متخصصان امر،  از گزارشات ارائه شده در این حوزه این‌چنین برداشت می‌شود که هنوز بخش‌هایی از این صنعت نیاز به توجه و رسیدگی بیشتری دارد و ساختارشکنی‌های بیشتری با حضور غول‌های فناوری در  راه است!

بسیاری از کارشناسان نسبت به اتفاقات جاری نظر کاملاً مثبتی دارند. برای مثال متیو کاربی، بنیان‌گذار آی‌اوتی اینشورنس( Iot ins obs)  که در سخنرانی اخیر خود از تمام بیمه‌کنندگان حاضر در جمع تجلیل کرد و این حقیقت را یادآوری کرد که با تلاش و زحمات بیمه‌گران، به زندگی هزاران بیمه‌کننده و افرادی که از خدمات بیمه استفاده می‌کنند امنیت بخشیده‌اند و این اقدامی درخور تقدیر است.

رشد اینشورتک در سال ۲۰۱۸

میزان سرمایه‌گذاری روی اینشورتک‌ در ۳ ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸ به میزان ۵۳ درصد بیشتر از میانگین ۳ ماهه‌ی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ بوده است.

طبق آمار اینشورتک منتشرشده توسط ونچراسکنر، میزان سرمایه‌گذاری‌ها در استارت‌آپ‌های اینشورتک در سال ۲۰۱۶ حدود ۲.۷۳ میلیارد دلار بود که در سال ۲۰۱۷ با اندکی تغییر به میزان ۲.۸۱ میلیارد دلار رسیده است.

سال گذشته بسیاری از شرکت‌های اینشورتک شاهد خروج‌های موفقی بودند. (خروج به معنای فروختن شرکت‌ به شرکت‌های بزرگ‌تر و یا عرضه سهام در بورس است.)  بسیاری از این استارت‌آپ‌ها توسط شرکت‌های بزرگ‌تر خریداری شدند.  تعداد خروج‌ها بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ با نرخ ۴۷٪ رشد کرده است و در ۳ ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸ نسبت به ۳ ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷، حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است.

سرماگذاری اینشورتک

۷۳ درصد از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در اینشورتک مربوط به استارت‌آپ‌هایی بود که تازه تاسیس شده بودند و سرمایه‌‌گذاری Seed یا سری A را دریافت می‌کردند.

خروجی رویدادهای اینشورتک

استارت‌آپ‌های حوزه‌ی اینشورتک در ۳ ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸، حدود ۵۹۷ میلیون دلار سرمایه جذب کردند، برای مثال شرکت‌های بیمه سلامت توانستند سرمایه‌ای به میزان ۲۸۰ میلیون دلار را کسب کنند.

استارت‌آپ‌های اینشورتک

مقدار بسیاری از سرمایه‌های جذب شده در سال ۲۰۱۸ مربوط به ۵ استارت‌آپی است که نام آن‌ها در تصویر بالا ذکر شده است. این استارت‌آپ‌های اینشورتک توانستند ۳۹۶ میلیون دلار سرمایه در ۳ ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸ جذب کنند که ۵۵ درصد از کل سرمایه‌ی جذب شده در این ۳ ماه بود.

شرکت اسکار(Oscar)، استارت‌آپی در حوزه‌ی بیمه سلامت که در سال ۲۰۱۳ تأسیس‌شده است، تابه‌حال ۸۹۲.۵ میلیون دلار جذب کرده است که ۱۶۵ میلیون دلار آن توسط فاندرزفاند (Founders Fund) در تاریخ ۲۸ مارس ارائه شد.

استارت‌آپ کالکتیوهلس (Collective Health) که در سال ۲۰۱۳ تأسیس‌شده است. این‌ استارت‌آپ توانست در نیو اینترپرایز اسوشیتز (New Enterprise Associates) تاریخ ۲۸ فوریه تا سرمایه‌گذاری سری D راه یابد و ۱۱۰ میلیون دلار جذب کند و سرمایه جذب‌شده برای مجموعه‌ی خود را به ۲۲۹ میلیون دلار برساند.

یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات بیمه‌ی آمریکایی که در بستر اپلیکیشن موبایلی فعالیت می‌کند روت (Root) است. سیستم کارایی شرکت از طریق رتبه‌بندی رانندگان با توجه به چگونگی و کیفیت رانندگی آن‌ها است. این شرکت در تاریخ ۲۷ مارس توانست سرمایه‌ای از ردپوینت ونچیرز (Redpoint Ventures) به میزان ۵۱ میلیون دلار دریافت کند. بعد از راه‌اندازی این سیستم در ایالت اوهایو در سال ۲۰۱۶، سیستم Root در ۱۱ ایالت دیگر نیز شروع به فعالیت کرده است که این ایالت‌ها عبارت‌اند از: آریزونا، ایندیانا، ایلی نویز، کنتاکی، لوئیزیانا، می‌سی‌سی‌پی، مونتانا، اوکلاهاما، پنسیلوانیا، تگزاس و یوتا. این شرکت قصد دارد با استفاده از سرمایه‌ی جذب کرده‌ی خود، گستره‌ی فعالیتش را به دیگر ایالت‌ها نیز بکشد و توسعه‌ی بیشتری درزمینهٔ تکنولوژی داشته باشد.

استارت‌آپ جاست ویرکز (Just Works) که در تاریخ ۶ مارس با رسیدن به سرمایه‌گذاری سری D، موفق به جذب ۴۰ میلیون دلار شود، به‌علاوه‌ی ۹۳ میلیون دلاری که تابه‌حال جذب کرده است. این شرکت نیویورکی بستری ارائه کرده است که فرآیندهای پیچیده‌ی کسب‌وکاری هم‌چون پرداخت حقوق، بیمه و موارد مشابه را برطرف می‌سازد. شعار آن‌ها هم این‌گونه است که شما روی کسب‌وکار خود تمرکز کنید، ما بقیه‌ی مسائل را حل خواهیم کرد.

آخرین مورد در این لیست ۵ تا از بهترین شرکت‌های فعال در حوزه اینشورتک، استارت‌آپ نکسار (Nexar) است که با استفاده از اپلیکیشن خود که به دوربینی روی داشبود ماشین وصل است و وضعیت جاده را مشخص می‌کند، امنیت کاربران خود را در تصادفات جاده‌ای تأمین می‌کند و در صورت بروز تصادف به مشخص شدن هرچه سریع‌تر مقصر کمک می‌کند. این شرکت در تاریخ ۲۴ ژانویه توانست سرمایه‌ی سری B آی‌بی‌ایکس ونچیرز (Ibex Ventures) را که به میزان ۳۰ میلیون دلار بود را دریافت کند.

استارت‌آپ‌های اینشورتک در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸، ۶ استارت‌آپ اینشورتک به فعالیت‌های خود پایان دادند. این‌ استارت‌آپ‌ها توسط شرکت‌های بزرگ‌تر خریداری شدند. در ادامه در مورد این ۶ استارت‌آپ و خریداران آن‌ها بیشتر می‌خوانید.

در پایان ژانویه سال جاری شرکت ای‌ایکس‌ای (AXA) استارت‌آپ میستروهلس(Maestro Health) را به میزان ۱۵۵دلار خریداری کرد. طبق گزارش ونچیر بیت (Venture Beat) دو شرکت ای‌ایکس‌ای و میستروهلس از طریق تحلیل و ساده‌سازی رفتار‌های شهروندی ازجمله عادات خرید، تاریخ‌های مراجعه به مراکز درمانی و مواردی مشابه تحولی در سیستم درمانی ایالت متحده‌ی آمریکا به وجود آورند.

بنیاد ای‌هلس (eHealth) استارت‌آپ گومدیاگپ (GoMediaGap) را به میزان ۲۰ میلیون دلار خریداری کرد. این شرکت یک بانک اطلاعاتی از بیمه‌ی سلامت کسب‌وکارهای کوچک، خانواده‌ها و افراد بود. این شرکت در سال ۲۰۱۳ تأسیس‌شده و بستری برای جمع‌آوری اطلاعات مشتریان خود و ارائه‌ی خدمات بیمه به آن‌ها را به وجود آورده بود. ای‌هلس با توجه به بررسی‌هایی که انجام داده، قصد سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه‌ی فعالیت‌های گومدیاگپ دارد، اما آن را با فعالیت‌های هسته‌ای خود ادغام خواهد کرد.

ترپ‌کاور (Terpcover) یکی از استارت‌آپ‌های جدید اینشورتک بود که اخیراً توسط یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه‌ی اینشورتک به مبلغ ۱۶ میلیون دلار خریداری شد. هدف شرکت ترپ‌کاور گسترش فعالیت خود از زمینه‌ی بیمه ماشین به بازار‌های جدیدی ازجمله بیمه سلامت است و این شرکت درزمینهٔ ارائه‌ی بیمه‌نامه‌های موقت فعالیت می‌کند.

در ماه فوریه‌ی سال جاری، شرکت ساپینس (Sapiens) شرکتی که نرم‌افزارهای مورداستفاده در صنعت بیمه را تولید و روانه‌ی بازار می‌کند، بزرگ‌ترین شرکت ارائه‌دهنده‌ی راه‌حل‌های نرم‌افزاری آمریکای شمالی به نام آداپتیک (Adaptik) را خریداری کرد. آداپتیک یکی از شرکت‌های فعال در زمینه‌ی اینشورتک بود. این شرکت از پنسیلوانیا ارائه‌دهنده‌ی خدماتی هم‌چون صدور صورت‌حساب و بیمه‌ی جبران خسارت اشخاص حقیقی و تجار بود.

آرجی‌ای‌ایکس که یک شرکت تابعه از گروه بیمه بازنشستگی آمریکا بود، در تاریخ ۸ ژانویه گروه LOGiQ3 که شامل تعدادی از استارت‌آپ‌های اینشورتک بود را به مبلغ نامشخصی خریداری کرد.

منبع: Insurtechnews.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.