راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

افزایش نرخ ارز قدرت تصمیم‌گیری را از کسب‌وکارها گرفته است

مصطفی واحدی‌زاده عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور از سه منظر مختلف به مسئله تأثیر افزایش نرخ ارزبر صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور و راهکارها پیش رو پرداخته است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، واحدی‌زاده با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز باعث ناهمگنی و بروز رفتارهای تهاجمی در اعلام قیمت‌ها شده است، گفت: «کالاهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور ما اغلب وارداتی هستند. افزایش 40 درصدی ارز موجب شده شرکت‌هایی که در سال 96 قراردادهایی را منعقد کردند اکنون متضرر شوند به همین جهت شاهد هستیم شرکت‌ها رقم‌های بالاتری در قراردادها پیشنهاد می‌دهند تا از ضرر جلوگیری کنند ولی این امر زیان مصرف‌کننده نهایی را در پی دارد.»

این عضو شورای مرکزی در ادامه به کاهش انگیزه شرکت‌ها و پیمانکاران در به‌روزرسانی تجهیزات و فناوری‌هایشان اشاره کرد و افزود: «با افزایش قیمت تمام‌شده و کاهش سود هر قرارداد کسب‌وکارها انگیزه کمتری برای به‌روزرسانی و تجهیز خود به آخرین تکنولوژی‌های روز دنیادارند. ازآنجایی‌که سهم تکنولوژی در رشد اقتصادی هر کشور غیرقابل‌انکار است نوسان و افزایش نرخ ارز ضربه‌های جبران‌ناپذیری به بدنه کسب‌وکارهای صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات وارد می‌کند.»

او با تأکید بر اینکه به‌روزرسانی تکنولوژی در کسب‌وکارها جزو اولویت‌های نخست صنایع نیست، افزود: «برای مثال در بندرها و گمرکات شاهد کندی ترخیص کالاها هستیم و این به دلیل نبود تجهیزات به‌روز است که از یک‌سو موجب ضعیف شدن کسب‌وکارهای حوزه فاوا می‌شود و از سوی دیگر در نگاه کلان، رشد اقتصادی کشور را دچار نقصان و کندی می‌کند.»

واحدی‌زاده با تأکید بر اینکه نبود ثبات در نرخ ارز قدرت تصمیم‌گیری و امکان برنامه‌ریزی از کسب‌وکارها را گرفته است، گفت: «متغیر بودن نرخ ارز منجر به ایجاد قیمت‌های متفاوت در بازه‌های زمانی کوتاه شده است و همین مسئله قدرت تصمیم‌گیری و امکان برنامه‌ریزی را از شرکت‌ها سلب کرده است. همین‌طور به دلیل کمبود نقدینگی خریدوفروش اعتباری نیز قابل انجام نیست. همین مسئله موجب شده تا فروشندگان از ماهیت و ذاتشان فاصله بگیرند و از فروش وحشت داشته باشند. می‌ترسند بفروشند و نتوانند با افزایش نرخ ارز دوباره همان کالا را خریداری کنند.»

عضو شورای مرکزی با گلایه از اینکه کالاهای IT در رده کالاهای لوکس تقسیم‌بندی شدند، افزود: «اقتصاد برای رشد و جامعه برای ادامه حیات، نیاز به صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد. ارز تک‌نرخی اثر منفی بر این حوزه گذاشته است. اختلاف نرخ اعلام‌شده با واقعیت بازار منجر به ایجاد نرخ‌های غیرقانونی شده است.»

شفاف نبودن سیستم و اختصاص ارز با نرخ اعلام‌شده نیز عدالت را زیرسوال برده و این نگرانی در حوزه فاوا وجود دارد که به دلیل عدم شفافیت بازار قانونی از بین برود و انحصار ایجاد شود که به دنبال آن کیفیت هم از دست می‌رود و مصرف‌کننده نهایی متضرر می‌شود.

واحدی‌زاده با تأکید بر اینکه نگاه‌ها به صنعت ICT تصحیح شود، گفت: «باید در قوانین، فاوا را مکمل تمامی صنایع بدانند، همان‌طور که در تمامی کشورهای پیشرفته شاهد هستیم شفافیت، تسریع امور، پیشرفت و رشد اقتصادی همه با کمک صنعت ICT امکان‌پذیر شده است.»

به گفته واحدی‌زاده، نزدیک کردن نرخ ارز با واقعیت بازار یکی از راهکارهای موجود است.

او افزود: «در نوسانات نرخ ارز اگر اختصاص ارز تک‌نرخی به میزان تقاضای بازار برنامه‌ریزی شود و به‌گونه‌ای که عرضه و تقاضا هماهنگ شود نوسانات نرخ ارز و اثرات مخرب آن از بین خواهد رفت. نرخ ارز تحت تأثیر رفتار بازار و همین‌طور تحولات و رویدادهای جهانی است بااین‌وجود تخصیص تعرفه‌های پایین گمرکی برای کالاهای حوزه فاوا می‌تواند از افزایش قیمت تمام‌شده کالاها جلوگیری کند. فعالان این حوزه حمایت دولت را احساس می‌کنند و با آرامش خاطر بیشتری فعالیت کرده و از اتخاذ تصمیمات ناگهانی اجتناب می‌کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.