پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
داستان تولد فناپ از زبان مجید قاسمی
فناپ امروز توانسته به یکی از شرکتهای ارائه دهنده خدمات سامانه یکپارچه بانکی (corebanking) در ایران تبدیل شود. این شرکت چگونه متولد شد؟ چه راهی برای موفقیت پیمود؟ و دهها سوال دیگر ممکن است ذهن همه ما را مشغول کند اما مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد در سمینار بانکداری یکپارچه همه این سوالات را پاسخ گفت و از ابتدا تا به امروز فناپ را برای حاضرین تعریف کرد. در ادامه داستان تولد فناپ را از زبان وی میخوانیم.
فناپ، حاصل اعتماد به توان جوانان ایرانی
ما در بانک پاسارگاد برای اینکه بتوانیم سامانه یکپارچه بانکی خودمان را تولید بکنیم اول به خدا توکل کردیم و بعد به یک سری از جوانان فرهیخته و دانشمند این کشور که از دانشگاه تازه فارغ التحصیل شده بودند ولی درجات و نشانهای طلایی در رشتههای مختلف در سطح بینالمللی داشتند، اعتماد کردیم.
ما از روز اول قبل از اینکه بانک را تاسیس کنیم میدانستیم نیاز اجتناب ناپذیری به سامانه یکپارچه بانکی داریم و البته میدانستیم برای شروع کار نمیتوانیم سامانه یکپارچه بانکی خودمان را ایجاد بکنیم. بنابراین ابتدا باید به سولوشنی که در سطح جامعه پاسخ خودش را داده بود، اعتماد میکردیم و این کار را هم کردیم. اما میدانستیم که اگر بخواهیم به این ترتیب ادامه بدهیم، در نظام بانکی متقاضی میشویم و باری به سیستم اضافه میکنیم.
به این نتیجه رسیدیم که در کنار تقاضایی که برای سامانه یکپارچه بانکی داریم و باری که ایجاد کردهایم، باری را برداریم و به هر طریق سعی کنیم که سولوشن خاص خودمان را داشته باشیم. ابتدا به جوانان اعتماد کردیم و از آنها برای همکاری دعوت کردیم. این جوانان هر کدام تجربههایی جسته، گریخته و البته ابتر داشتند چون خدمات نرمافزاری بستگی به گیرایی کارفرما دارد. کارفرما به شرکتها سفارش میدهد و آنها تولید میکنند اما وقتی که سولوشن را به کارفرما تحویل میدهند کارفرما بضاعت تحویل گرفتن و درکش را ندارد. کسانی که ما دعوت کردیم از این بابت رنج میبردند چون کارهای بسیار خوبی انجام داده بودند اما به بایگانی رفته و از آنها استفاده نشده بود. کسانی که ما برای کار بر روی نرمافزار دعوت کردیم اولین سوالشان این بود که شما میتوانید و این ظرفیت را دارید که ما را درک کنید و وقتی ما به شما سولوشن دادیم شما میتوانید از آن استفاده کنید؟ در جواب ما به آنها اعتماد و با آنها تفاهم کردیم و گفتیم شما تجربه مدیریتی ندارید پس به مدیریت ما تکیه کنید و ما در مقابل به تکنیک و توان تخصصی شما اعتماد میکنیم. با این کار فضای پراعتمادی در میان همه ما ایجاد شد.
.
پیمودن مسیری شش ساله تا طراحی سامانه یکپارچه بانکی
در بانک پاسارگاد دو سال طول کشید تا کارمندانمان توانستند اولین نسخه نرمافزاری که ما میخواستیم را به ما ارائه دهند. بعد از این دو سال ما یک شعبه مجازی ایجاد کردیم و گفتیم حالا این نرم افزار را آنجا ضمن اینکه بقیه بخشهایش را ارتقا میدهید ساختار اصلیاش را پیاده و تمرین کنید. دو سال طول کشید تا تمرین کردیم و با فیدبکهایی که گرفتیم فهمیدیم این سولوشن آن سولوشنی است که میتوانیم به آن اطمینان کنیم. حالا بعد از چهارسال مطمئن شده بودیم که میتوان این سیستم را پیاده کرد و دوره انتقال از نرمافزار قبلی به نرم افزار جدید که دو سال طول کشید شروع شد.
بعد از شش سال ما در بانک پاسارگاد شاهد بودیم که به اتکای نرم افزار خودمان ارائه خدمات میدهیم، از نرمافزار فناپ استفاده میکنیم، بانکی هستیم که نرم افزار خاص خودمان را داریم و نرفتیم یک نرمافزار بخریم. شاید چیزی که شما میخرید خیلی هم خوب باشد من نفی نمیکنم. بعضی از بانکها نرمافزارهای خارجی را آوردند و سعی هم کردند که آن را یک جور بومیسازی کنند و در این راه هزینههای زیادی هم متحمل شدند اما نتوانستند به نتیجه برسند. ما از این روش نرفتیم و نرمافزار خاص خودمان را ایجاد کردیم. امروزه اگر ما بخواهیم محصولی را به جامعه ارائه بدهیم در سریعترین زمان روی سیستم خودمان قابل تعریف و ارائه است و این یک مزیت برای ما است.
من با اطمینان به شما میگویم که هیچ دغدغهای راجع به نرمافزارمان ندارم به جز اینکه باید حواسمان باشد در سطح بینالمللی رقبا چه کاری انجام میدهند تا نرم افزار را به روز بکنیم. تغییر سامانه یکپارچه بانکی مثل این است که قلبی را از سینه در میآورید و یک قلب دیگر را جایگزین آن میکنید.
به این دلایل است که ما به سامانهای که داریم به عنوان یک موفقیت نگاه میکنیم.