راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تفاوت تجربه کاربری و کاربردپذیری + عکس

تجربه کاربری (User Experience) و کاربرد پذیری (Usability) را احتمالا بسیار شنیده‌اید و شاید خودتان هم از آنها استفاده کرده باشید. اما آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که تفاوت تجربه کاربری و کاربردپذیری چیست؟ آنچه که در مورد این دو اصطلاح و مفهوم لازم توجه است این است که باید دقت کنیم که این دو اصطلاح به ظاهر مشابه را به جای یکدیگر استفاده نکنیم.

به زبان ساده در کاربردپذیری هدف صرفا رسیدن به هدف است و این رسیدن به هدف می‌تواند به شیوه‌ای خشک و بدون لذت یا به شیوه‌ای مثبت و کارآمد صورت پذیرد. اما هنگام استفاده از مفهوم تجربه کاربر، منظور رسیدن به این است که آیا کاربر در هنگام رسیدن به هدفش تا حد ممکن لذت برده است یا خیر.

تصاویر زیر برای روشن تر شدن تفاوت تجربه کاربری و کاربردپذیری کمک بسیاری می‌کنند:

دست یافتن به یک تجربه کاربر خوب چیزی است که باید در تمام جنبه‌های زندگی به آن دست یافت. بانکداری الکترونیک نیز از آن حوزه‌هایی است که تجربه کاربر در آن نقش بسزایی دارد و مسئولین این صنعت باید برای فراهم کردن زمینه رسیدن به یک تجربه کاربر خوب تلاش کنند.

به تعریف آی کلاب، کاربرد پذیری یعنی کاربر می‌تواند به سهولت به هدف خود در محصول شما دست یابد؟ در حالی که تجربه کاربری تجربه‌ایی است که کاربر در مواجه با محصول یا خدمت (همه ابعاد آن) بدست میاورد. تجربه کاربری یک مفهوم انتزاعی است و به احساس کاربر مرتبط است در حالی که کاربرد پذیری درباره عملکرد محصول و قادر سازی کاربر برای بدست آوردن هدف مورد نظرش به سهولت می‌باشد.

از تجربه‌های کاربری متفاوت خود در حوزه بانکداری الکترونیک در بخش نظرات به ما بگویید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.