پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
پرداخت کرایه تاکسی با موبایل در نیمه اول امسال
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران نتایج اجرای آزمایشی طرح پرداخت الکترونیک کرایه تاکسیها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: «تلاش میکنیم این طرح تا پایان سال درهمه مناطق تهران اجرایی شود.»
به گزارش خبرگزاری تسنیم، علیرضا قنادان اشاره به اینکه سیاست سازمان متبوعش در پرداخت الکترونیک کرایهها این است که شهروندان انتخابهای مختلفی داشته باشند، گفت: «مسافران باید بتوانند از طریق موبایل، کارت شتاب، کارت شهروندی، دستگاه کارتخوان و… کرایهشان را پرداخت کنند.»
او بابیان اینکه پرداخت الکترونیک کرایهها با استفاده از نرمافزار فون پی از اواسط سال گذشته و بهصورت پایلوت در پایانه ونک در حال اجراست، تصریح کرد: «اجرای این طرح نتایج مثبتی داشته است به همین خاطر در تلاشیم تا با تأمین زیر سختافزارها اجرای آن را تا پایان سال جاری به همه مناطق پایتخت تعمیم بدهیم.»
به گفته او نرمافزار فون پی توسط یک گروه دانشبنیان طراحیشده است و شهروندان هم با نصب این نرمافزار بروی گوشی موبایل خود میتوانند کرایه خود را بهصورت الکترونیک پرداخت کنند.
او درباره تعداد تاکسیهایی که تاکنون به سیستم فون پی مجهز شدهاند، گفت: «آمار دقیقی ندارم اما از مجموع 80 هزار دستگاه تاکسی در تهران در حال حاضر حدود 10 هزار تاکسی از این سیستم استفاده میکنند.»
او درباره شکست اجرای طرح پرداخت الکترونک کرایه تاکسی در بعضی از کلانشهرها مثل مشهد گفت: «علت شکست این طرح در بعضی از شهرها بیتوجهی به واقعیتها و فراهم نبود سختافزارها بوده است. وقتی تجهیزات سختافزاری که برای تاکسیها در نظر گرفتهشده است متناسب نباشد بهصورت طبیعی کار با مشکل مواجه میشود اما در تهران با استفاده از نرمافزار فون پی که تجهیزات جدید زیادی نمیخواهد این طرح بهخوبی پیش میرود.»
قنادان با اشاره بهضرورت وجود زیرساخت فرا الکترونیکی گفت: «باید زیرساختی تهیه شود که پرداخت الکترونیکی از طریق نصب دستگاهها انجام گیرد البته این امر هزینههایی در پی دارد که باید اعتبارات آن تأمین شود. براین اساس در حال رایزنی هستیم تا بخشی از آن را از طریق یارانه شهرداری و بخش دیگر را هم از طریق سازمان تاکسیرانی تأمین کنیم.»
به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی احتمال سوءاستفاده از طریق نرمافزار فون پی وجود ندارد چون مسافر هنگام پرداخت کرایه میتواند مبلغ موردنظر خود وارد کند و یا آن را ببیند. از سوی دیگر هر 24 ساعت یکبار پول رانندگان تسویهحساب میشود.
او استقبال رانندگان تاکسی از طرح پرداخت الکترونیک کرایهها را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: «این طرح هیچ ضرری برای رانندگان ندارد حتی مشکل آنان را در ارتباط با کمبود پول خرد حل میکند. ضمن اینکه هزینه مازادی بر آنها تحمیل نمیکند به همین دلیل مورد استقبال رانندگان تاکسی واقعشده است. البته برخیها همواره نسبت به روشهای جدید و یا استفاده تکنولوژی جدید مقاومت میکنند اما با بررسی ما از سطح شهر داشتیم رانندگان از این سیستم جدید راضی هستند.»
او در همین زمینه افزود: «اجرای طرح یادشده نهتنها به نفع رانندگان بلکه به سود شهروندان هم هست چون مبلغ کرایه از سوی سیستم محاسبه و اعلام میشود و اینگونه بحث دریافت کرایه بیشتر از سوی بعضی از رانندگان پیش نمیآید.»
قنادان درباره چگونگی برخورد سازمان تاکسیرانی با رانندگانی که از سیستم پرداخت الکترونیکی استفاده نکنند، گفت: «هنوز وارد این فاز نشدیم. البته ممکن است بعضی از رانندگان تخلفاتی داشته باشند اما پس از ایجاد زیرساختها استفاده از سیستم پرداخت الکترونیک کرایه بهعنوان یکی از ابزارهای ضروری تاکسیرانها اجباری خواهد شد. بههرحال در آینده در خصوص عدم استفاده بعضی از رانندگان از سیستم یادشده بررسیهای لازم صورت گرفته و درباره آن تصمیمگیری میشود.»